۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
برای تصدی وزارت راه دولت چهاردهم مذاکره ای نداشتم؛ جلسه با پزشکیان| شناسایی۱۲۰ هزار مسکن خالی
وزیر راه و شهرسازی:پ در پاسخ به «بازار»:

برای تصدی وزارت راه دولت چهاردهم مذاکره ای نداشتم؛ جلسه با پزشکیان| شناسایی۱۲۰ هزار مسکن خالی

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت سیزدهم قائل به دخالت در بازار مسکن بود و در آن هم موفق بود گفت: از دولت چهاردهم برای تصدی وزارت راه با من تماسی گرفته نشده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دو نگاه برای بخش مسکن و بازار مسکن وجود دارد که آیا دولت باید در بخش مسکن دخالت کند یا خیر؟ گفت: سوال این است که آیا دولت باید در بخش مسکن و بازار مسکن باید دخالت کند؟ و اینکه دولت چه نقشی باید در مسکن ایفا کند.

وی افزود: دولت سیزدهم قائل به نقش حداکثری در بازار مسکن تولید مسکن بود.

تاکنون ۱۲۰ هزار مسکن خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است. برای موفقیت در این قانون باید بانک اطلاعاتی قوی تری داشته باشیم

بذرپاش در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه گفت: تاکنون ۱۲۰ هزار مسکن خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است. برای موفقیت در این قانون باید بانک اطلاعاتی قوی تری داشته باشیم.

بذرپاش همراهی مجلس یازدهم را در تصویب قوانین دولت در بخش‌های مسکن مناسب ارزیابی کرد و افزود: در ابتدای دولت سیزدهم قانون جهش تولید مسکن تصویب و ابلاغ شد که کمک حال دولت در بخش مسکن بود. همچنین با تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان، امکان شناسایی خانه‌های خالی و عرضه آنها به بازار مسکن میسر شد. در همین رابطه ۱۲۰ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی شد. این اقدام سبب شد تا ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار مسکن عرضه شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد.

بذرپاش توضیح داد: در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲، ۸۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تامین شد، رقم اراضی تامین شده در بخش روستایی را در ۳ ساله دولت سیزدهم معادل یک میلیون قطعه زمین برشمرد و این اقدام دولت را در این بخش کم سابقه نامید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در بخش نوسازی بافت فرسوده که سیاست اصلی دولت سیزدهم در بخش مسکن بوده، میانگین صدور پروانه ساختمانی سالانه به بیش از ۹۴ هزار واحد رسید. این در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه ۴۷ هزار پروانه در بافت فرسوده صادر می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی طی دولت سیزدهم و مقایسه آن با دولت‌های قبل توضیح داد: نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه ۸۰ هزار واحد بود که این رقم در دولت سیزدهم به سالانه ۱۶۵ هزار واحد افزایش یافته است.

عضو کابینه دولت سیزدهم از تاسیس و تشکیل کمیسیون عمران و مسکن در هیات وزیران برای تسهیل‌گری در بخش مسکن خبر داد و گفت: ۱۸ جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم تشکیل شد که مصوبات خوبی در این جلسات مصوب، ابلاغ و اجرا شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش بازار مسکن، قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، تدوین مصوب و اجرا شده است که ابزار مناسبی را به دولت برای مداخله در بازار مسکن می‌دهد. همچنین ابزار مناسبی نیز توسط این قانون برای کنترل بازار مسکن به قوه قضاییه داده شده است.

به گفته بذرپاش، یکی از بندهای قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها تعیین سقف اجاره بهاست که در سال جاری با مشورت انجام شده سقف اجاره بها ۲۵ درصد تعیین شده و مالکان و مشاوران املاک مکلف به اجرای این سقف هستند.

وی افزود: کاهش تولید مسکن بر تورم اثر مستقیم دارد. تورم نقطه به نقطه در ابتدای دولت ۵۷ درصد بود که هم‌اکنون تورم نقطه به نقطه به ۹.۷ رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز به تصویب رسید و ابلاغ شد که یکی از قوانین دقیقی است که با اجرای آن کنترل دقیق بازار مسکن انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی از دیگر سیاست‌گذاری‌ها و اقداماتی را که در حوزه کنترل بازار مسکن در دولت سیزدهم انجام شد راه اندازی سامانه خودنویس و امکان ثبت رایگان معاملات اجاره در این سامانه عنوان کرد و گفت: سامانه خودنویس از سال گذشته راه اندازی شد و تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار قرارداد رایگان بین موجران و مستاجران در این سامانه به ثبت رسیده است. همچنین از خرداد امسال امکان بارگذاری و ثبت معاملات خرید و فروش نیز در سامانه خودنویس فراهم شد که تاکنون ۲۵۰ قرارداد خرید و فروش در این سامانه ثبت شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک را از دیگر اقدامات وزارتخانه در این دوره عنوان کرد و گفت: در همکاری با پلیس اماکن و سازمان تعزیرات حکومتی ۱۱۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک سراسر کشور انجام شد. در این بخش ۳۲۰ میلیارد تومان جریمه مالیاتی اخذ شد.

وی واگذاری زمین به افراد دارای فرزند را در طرح جوانی جمعیت از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن عنوان کرد و افزود: در سال گذشته بیش از ۷۴ هزار قطعه زمین به متقاضیان این بخش در طرح جوانی جمعیت واگذار شد.

به گفته بذرپاش، در بخش مسکن مهر در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر به دولت برای تکمیل به ارث رسید که هم اکنون بیش از ۱۴۰ هزار واحد از این واحدها به ویژه در شهرهای جدید به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» در خصوص اینکه آیا دولت آینده با شما برای حضور در کابینه پیشنهادی در دولت چهاردهم مذاکره ای کرده است؟ گفت: در این زمینه کسی با من مذاکره ای نکرده است و امیدوارم وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم بتواند وزیر خوبی برای این وزارتخانه مهم تعیین کند تا کارها را با سرعت بالاتری پیگیری کند. 

او ادامه داد: در زوهای آینده با پزشکیان رئیس جمهور منتخب جلسه ای را برگزار خواهم کرد و امید است تلاش این باشد که احکام دائمی را اجرا کنیم.

هنوز نرخ بلیت هواپیما نهایی نشده است اما آنچه که مشخص است این است که اینکه مدام اعلام می شود شرکتهای هواپیمایی داخلی زیانده هستند به هیچ وجه درست نیست به خصوص شرکتهای داخلی و کوچک که اتفاقا سودآور هم هستند

وی در خصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما و آزادسازی نرخ بلیت گفت: هنوز نرخ بلیت هواپیما نهایی نشده است اما آنچه که مشخص است این است که اینکه مدام اعلام می شود شرکتهای هواپیمایی داخلی زیانده هستند به هیچ وجه درست نیست به خصوص شرکتهای داخلی و کوچک که اتفاقا سودآور هم هستند.

کد خبر: ۲۹۵٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha