۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
خرید و فروش نهضت ملی مسکن ممنوع شد| مُرّ قانون یا دردسر جدید؟
بازار بررسی می کند؛

خرید و فروش نهضت ملی مسکن ممنوع شد| مُرّ قانون یا دردسر جدید؟

سمنان- مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان اعلام کرده که خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن ممنوع است و این سوال بزرگی پیش روی کسانی است که از اقدام در نهضت ملی مسکن پشیمان شده‌اند.

بازار، گروه استان‌ها: نهضت ملی مسکن یکی از طرح های مسکن دولتی بود که قبلاً نیز به نام مسکن مهر البته به شکل دیگری آزموده شده بود. طرحی که قصد دارد هزینه زمین که بیشترین میزان هزینه خانه نیز محسوب می شود را از سبد خانوار کم کند و در نتیجه خانه دار شدن مردم تسریع شود.

نهضت ملی مسکن هر قدر طرح خوبی باشد به هر صورت دردسر ها و مشکلات خانه های دولتی را دارد که یکی از آنها سایت های این خانه ها است که شاید مورد استقبال و پسند مردم نباشد از سوی دیگر به واسطه دوری عمده مسکن های دولتی نسبت به هسته مرکزی شهر، اقبال در رهن و اجاره آنها نیز کمتر است در نتیجه قیمت آنها هم آنچنان رشد نمی کند که مثلا در هسته مرکزی یا اصطلاحاً بالاشهرها رشد می کند.

ویژگی مسکن دولتی

از طرف دیگر کسانی که خانه دولتی خریداری می کنند قطعا به این امید هستند که هر چه سریعتر خانه بهتری را در منطقه ای بهتر تهیه کنند و هر چه سریعتر به سمت مناطق بهتر شهر بروند لذا بخش عمده ای از کسانی که در مسکن دولتی زندگی می کنند به چشم خانه های موقت به این مساکن نگاه می کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان: طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است

مسکن مهر از سوی دولت احمدی نژاد در قالب ابتدا یک طرح دانشجویی از بسیج دانشجویی دانشگاه و سپس طرح هیات دولت اجرایی شد البته باید تاکید کرد که این طرح هر چند طرح خوبی بود ولی به درستی اجرا نشد و همین امر سبب شد تا از اساس اعتماد مردم استان سمنان به خصوص در دامغان و شاهرود به خانه های دولتی زیر سوال برود زیرا هنوز در این دو شهرستان مسکن مهر هایی هستند که تحویل داده نشده و یا آسانسور ندارد.

دولت شهید رئیسی این امر را در اولویت خود گذاشت و تلاش کرد تا نهضت ملی مسکن را با تجربه از مسکن ملی راه اندازی کند طرحی که نسبت به مسکن ملی تفاوت های بسیاری داشت اولاً سیال بود یعنی فرد محور بود نه بلوک محور و در نتیجه افراد می توانستند مثلا خواهر و برادر بلوکی را هر نوع که دوست دارند و با هر نقشه ای که می خواهند بسازند و در ثانی کارخانه ها، معادن، شرکت ها و ... هم می توانستند از کارگران خود در آن نام نویسی و خانه سازمانی تحویل دهند.

خرید و فروش نهضت ملی مسکن ممنوع شد| مُرّ قانون یا دردسر جدید؟

تنوع در نهضت ملی

ثالثاً این طرح در کنار خود مالکی، بافت فرسوده شهری، مسکن روستایی و ارتش و ... را نیز در خود داشت و همین ها هم سبب شد تا مردم دوباره به این طرح اعتماد کنند هر چند وعده یک میلیون مسکن در نهایت توسط دولت سیزدهم اجرایی نشد زیرا قدری بلند پروازانه بود و دولت فکرش را نمی کرد که تورم را نتواند کنترل کند و سال به سال ساخت مسکن سخت تر شود.

به هر روی مردم استان سمنان از این طرح استقبال کردند و نزدیک به سه هزار خانواده هم خانه هایشان را تحویل گرفته اند بخش بزرگی از مردم نیز در حال تحویل خانه ها هستند و زمین به کسانی که مشمول طرح فرزندآوری هستند نیز داده شده است اما یک خبر عجیب از سوی راه و شهرسازی استان سمنان دوباره در بین دارندگان نهضت ملی مسکن حرف و حدیث هایی را ایجاد کرده است.

ابتدا ببینیم که خبر چیست؟ مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با بیان اینکه خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن غیرقانونی است، تاکید کرد: طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است و چنانچه امتیاز پروژه‌های اقدام ملی و یا نهضت ملی مسکن ملی خرید و فروش شود دعواهای احتمالی آتی قابل پیگرد نیست.

محمد حسینی طباطبایی افزود: در این قانون قید شده که حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبت نام وجود همچنین ثبت رسمی معاملات و وکالت نامه‌ها وابسته به اخذ استعلام از وزارت راه و شهرسازی است.

اجاره ۹۹ ساله

یک کارشناس در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه تصمیم دولت برای ممنوعیت فروش مسکن مهر به این دلیل است که در واقع این خانه ها در اجاره مردم است که به آن اجاره ۹۹ ساله هم می گویند یعنی مادامی که این خانه برپا باشد، گفت: در نتیجه طبق قانون ملک اجاره ای را نمی توان فروخت مگر اینکه سند قطعی و ملکی و اصطلاحاً شش دانگ منگوله ای آن به نام افراد باشد.

ناصریان کارشناس مسکن: اعمال محدودیت ها در نهایت به نفع خود مردم است

حسین ناصریان با بیان اینکه مردم با علم به اینکه این خانه ها چنین وضعیتی را دارد نام نویسی کرده اند، افزود: روزی که اعلام کردند نهضت ملی مسکن صفی وحشتناک در شهرهای استان سمنان ایجاد شد و مردم حتی شرایط آن را نمی خواندند که ببینند به نام شان اصلا مسکن دولتی می شود یا نه لذا نام و نام خانوادگی شان را می نوشتند و می فرستادند در نتیجه تعجبی ندارد برخی هنوز هم ندانند چه شده است.

وی با بیان اینکه مورد دومی که دولت تاکید دارد این است که از هرچ و مرج و بروز خدایی ناکرده سوء استفاده جلوگیری کند، بیان کرد: اگر قرار باشد هر کس بعد از این همه سختی که دولت در تامین زمین و آمده سازی کشید رها کرده و برود که این طرح هم می شود مسکن مهر لذا دولت یکسری الزاماتی را وضع کرده است.

استثنائات وضع شود

این کارشناس با بیان اینکه تاحدودی این الزامات درست هم هستند، بیان کرد: نهضت ملی مسکن در واقع مسکن ملی ۹۹ ساله است که به کمک مردم آمده اما دولت می ترسد که در این بین کسانی باشند که خانه دوم و سوم و چهارم خودشان را به نام مثلاً فرزند گرفته باشند تا بخواهند پول روی پول بیاورند یا حتی نفراتی را اجیر کرده باشند که در این طرح نام نویسی کنند و بخواهند از آن سوء استفاده کنند که متاسفانه مواردی نیز وجود داشت برای مثال در مسکن مهر ده ها نفر بودند که خانه دوم و سوم شان را خریدند.

ناصریان با اشاره به اینکه اعمال محدودیت ها در نهایت به نفع خود مردم است، ابراز کرد: البته این را هم باید پذیرفت که فردی که پول داده و خانه ای را ساخته باید قدری آزادی عمل هم داشته باشد و بتواند برای آن تصمیم بگیرد زیرا این خانه او است و خودش آن را ساخته و اقساطش را هم پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه دولت باید استثنایی را هم در نظر بگیرد، بیان کرد: مثلاً اگر فردی بعد از اینکه ساکن خانه شد درگذشت، ورشکست شد یا نتوانست اقساط را بدهد یا مثلاً طلاق گرفت و از این دست رویداد ها یا حتی برای مثال زنی سرپرست خانواده شد و نتوانست دیگر هزینه زندگی را بدهد بتواند آن خانه را بفروشد اما ترس دولت این است که اگر استثنایی بگذارد دیگر باید برای همه قائل شود و این خودش درسر جدی دیگری است.

خرید و فروش نهضت ملی مسکن ممنوع شد| مُرّ قانون یا دردسر جدید؟

کسی از شرایط اصلا سوال نکرد!

اما صحبت مردم چیست؟ آیا مردم می دانستند که نمی توانند این خانه را بفروشند؟ جالب اینکه خبرنگار بازار با برخی از مردم دارای نهضت ملی مسکن صحبت کرد و آن ها این خبر را از زبان خبرنگار بازار شنیدند! یعنی سه سال از دولت شهید رئیسی می گذرد زمین ها تحویل داده شده و حتی فونداسیون برخی خانه ها ریخته شده است ولی هنوز خیلی ها نمی دانند که چه نسبت حقوقی و تملیکی با این خانه ها دارند.

البته وضعیت درباره آنانی که خانه ها را تحویل گرفته اند تفاوت دارد چرا که آنها اسناد مرتبط را گرفته اند اما چرا اینقدر مردم کم اطلاع هستند؟ یک متقاضی نهضت ملی مسکن که به دلیل بروز مشکل طلاق در زندگی نمی خواهد نام خانوادگی خود را فاش کند به خبرنگار بازار می گوید: روزی در خیابان رد می شدیم و دیدیم حجم عظیمی از مردم خیابان را بند آورده اند وقتی پرسیدیم دیدیم که مسکن نام نویسی می کردند ما هم نام نویسی کردیم.

برای مثال خانمی وجود دارد که همسرش بعد از نهضت ملی مسکن به زندان افتاده و به مشکل برخورد کرده است

وی می گوید: اصلاً فرصت نمی شد که کسی بخواند آنجا چه نوشته است همه فقط اطلاعات را پرکرده و زیر یک درب بزرگ طوسی رنگ که فکر می کنم اتاق تعاون شاهرود بود داخل می انداختند و چون من خانه ای نداشتم به نام من درآمد و بعد از یکسال و نیم گفتند که اقدام کنید من آن موقع یکسال بود ازدواج کرده و به شتد دنبال خانه بودم و به اصرار همسرم این کار را کردم و تسهیلات ۳۰۰ میلیونی را نیز تقاضا دادند اما ما به مشکل برخوردیم و در همین سه سال تا به خانه مان برسیم جدا شدیم.

اصلا نخواستیم!

این شهروند ادامه می دهد: حالا من بعد از سه سال از درخواست نهضت ملی مسکن و اختصاص زمین به دو مشکل برخورده ام اولاً اصلا نهضت ملی مسکن نمی خواهم از طرف دیگر سه سال بدبختی کشیده ام و مشکلات هم برایم درست شد تا وجه اولیه و ثانوی را واریز کنم حالا نمی خواهم انصراف بدهم می خواهم واگذار کنم به نفر بعدی تا حداقل زیان نکنم از طرف دیگر من حالا اصلا خانه نمی خواهم چون زنی دیگر ندارم که با آن زندگی کنم پس چرا باید قسط خانه و وامی را بدهم که نمی خواهم من اگر منصرف شوم دردسر هایی دارد و همان پول را به من می دهند در صورتی که ۴۵ میلیون تومان دو سال قبل هزار دلار بود امروز هزار دلار باید بمن بدهند.

افراد زیادی نیستند که این مشکلات را دارند برای مثال خانمی وجود دارد که همسرش بعد از نهضت ملی مسکن به زندان افتاده و به مشکل برخورد کرده است زیرا همسر این خانم تعمیرکار بود و درآمدشان به کار او بستگی داشت در نتیجه الان نه توان پرداخت تسهیلات دارند و نه اصلا خانه ای می خواهند همچنین آنها امروز حتی نیازمند وجهی هستند که ابتدا واریز کرده اند از سوی دیگر در خانه‌ای که زمینش را گرفته و بخشی را ساخته اند، هزینه کرده اند و نمی توانند هم به راحتی از آن بگذرند چرا که بخشی از مشکلات زندگی شان را حل می کند.

لذا به نظر می رسد دولت باید فکری هم به حال این افراد کند هر چند کسی نیست که بگوید قانون عدم خرید و فروش نهضت ملی مسکن اشتباه است برعکس همه معتقد هستند که قانون خوبی است اما برای کسانی که گرفتار شده اند هم باید چاره اندیشید. موضوع بعد اینکه مردم بسیار از عدم اطلاع رسانی دولت در خصوص مفاد قانونی نهضت ملی مسکن نیز شاکی هستند و عقیده دارند که باید در ابتدا همه این مسائل برایشان بازگو می شد.

کد خبر: ۲۹۵٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha