۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
خودکفایی ۱۰۰ درصدی گندم در حوزه صنف و صنعت محقق شد

خودکفایی ۱۰۰ درصدی گندم در حوزه صنف و صنعت محقق شد

مجری طرح گندم گفت: با توجه به شرایط تولید و خرید تضمینی گندم، خودکفایی کامل در حوزه صنف و صنعت محقق شده است.

به گزارش بازار، سهراب سهرابی مجری طرح گندم گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تا ۲۷ تیرماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزارتن گندم با ارزش ۱۳۵ هزارمیلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۶۲ هزارتن معادل ۱۵ درصد رشد داشته است.

به گفته او، استان های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزارتن، گلستان یک میلیون و ۹۰ هزارتن، فارس ۷۷۰ هزارتن، کرمانشاه ۶۲۰ هزارتن و خراسان رضوی ۴۶۳ هزارتن بالاترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص دادند.

سهرابی از پرداخت ۵۲.۶ هزارمیلیاردتومان از مطالبات گندمکاران خبرداد و گفت: تاکنون حدود ۴۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و مابقی همچنان منتظر تخصیص بودجه از طریق سازمان برنامه و بودجه هستیم، از این رو وزیر جهاد و معاونت امور زراعت پیگیر تسریع در پرداخت مطالبات گندمکاران هستند.

مجری طرح گندم ادامه داد: اکنون عملیات برداشت گندم در اقلیم های سرد و معتدل کشور همچون استان های کردستان، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری ادامه داردو برآوردها نشان می دهد که میزان خرید تضمینی گندم به بیش از ۱۱.۵ میلیون تن برسد.

پیش بینی تولید ۱۵ میلیون تن گندم برای امسال

او با بیان اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، افزود: امسال با تولید ۱۴.۵ تا ۱۵ میلیون تن گندم و خرید بیش از ۱۱.۵ تن محصول از کشاورزان به خودکفایی کامل می رسیم.

سهرابی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ هزارتن بذر اصلاح شده گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: هم اکنون تامین و تدارکات بذر ادامه دارد و مشکلی در این خصوص نداریم و برای تداوم پایداری تولید باید یارانه مورد نیاز بذر و کودهای ازوته، فسفاته و پتاسه تامین شود.

تخصیص مشوق های حمایتی به کشاورزان شرط پایداری خودکفایی گندم

او سیاست های حمایتی و مشوق های لازم را مهم ترین شرط پایداری تولید و خودکفایی در حوزه گندم اعلام کرد و افزود: دولت با تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب و منطقی و همچنین پرداخت تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز برای خرید ماشین آلات، ادوات و دنباله بندها باید کشاورزان را حمایت کند تا پایداری تولید استمرار یابد. همچنین به سبب محدودیت های منابع آبی یک سری پروژه برای گندم پیش بینی کرده ایم که قطعا اجرای آن می تواند به خودکفایی پایدار کمک کند.

پروتئین گندم تولیدی کشور ۱۳ درصد است

مجری طرح گندم وزارت جهاد متوسط قیمت هرتن گندم وارداتی در سال گذشته را ۳۲۰ تا ۳۴۰ دلار اعلام کرد و گفت: با فرض واردات ۵ میلیون تن گندم رقم قابل توجهی ارز از کشور خارج می شود که خوشبختانه با تحقق خودکفایی دیگر نیازی به واردات گندم برای بخش خبازی و صنعت نداریم.

سهرابی ادامه داد: بنابر آمار سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم وارد کشور شد که با تلاش کشاورزان و اتخاذ برخی سیاست ها طی یک برنامه ۳ ساله به خودکفایی کامل در حوزه گندم دست یافتیم که براین اساس از خروج مقادیر قابل توجهی ارز جلوگیری شد.

مشاور معاون امور زراعت پروتئین گندم تولیدی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با تلاش های بخش تحقیقاتی مبنی بر معرفی ارقام جدید با کیفیت بالا، کیفیت گندم تولیدی افزایش یافت و از طرفی افزایش مصرف کودهای شیمیایی هم به موضوع کمک کرد به طوریکه در شرایط کنونی پروتئین گندم تولیدی بالاست.

او گفت: مدیریت آفات، بیماری و علف های هرز از جمله دیگر اقدامات در راستای ارتقای کیفیت بود که خوشبختانه مبارزه به موقع با آفت سن به عنوان مهم ترین آفت کلیدی این محصول موجب شده تا سن زدگی کاهش یابد که در نهایت تمامی این عوامل موجب شده تا متوسط پروتئین گندم تولیدی کشور به ۱۳ درصد برسد.

کد خبر: ۲۹۵٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha