۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
اورال اسکنر چیست؟

اورال اسکنر چیست؟

اورال اسکنر یک دستگاه کوچک و سبک است که در کلینیک‌های دندانپزشکی و برای ثبت وضعیت دهان و دندان بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اورال اسکنر یک دستگاه کوچک و سبک است که در کلینیک‌های دندانپزشکی و برای ثبت وضعیت دهان و دندان بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اورال اسکنر یا اسکنر داخل دهانی جایگزین قالب گیری به روش سنتی است و باعث راحتی کار برای دندانپزشک، بیمار و دندانساز شده است. استفاده از اورال اسکنر تجربه بسیار خوبی را برای دندانپزشک و بیمار به همراه دارد و با استفاده از آن روند اجرای درمان، سرعت می‌گیرد به طوری که می‌توان در مدت زمان ۲۴ ساعت، پروتز دندانی را به بیمار تحویل داد.

نقش اورال اسکنر در دندانپزشکی به روش کدکم

کدکم دندانپزشکی به طراحی و تولید پروتزهای دندانی با سیستم رایانه گفته می‌شود. در این روش لازم است مدل سه بعدی دهان و دندان بیمار مشخص باشد. این مدل سه بعدی می‌تواند با اسکنر لابراتواری (در صورتی که قالب گیری به روش سنتی انجام شده باشد) و یا اسکنر اورال به دست آید. تشکیل مدل سه بعدی اولین گام برای ورود به دندانپزشکی با روش کدکم و تولید روکش‌های دندانی به صورت دیجیتالی است.

هر دستگاه اورال اسکنر برای اسکن و تشکیل مدل سه بعدی دهان بیمار نیاز به یک سیستم کامپیوتری دارد. بدین ترتیب اطلاعات برداشت شده توسط اسکنر در سیستم کامپیوتری ذخیره می‌گردد و پردازش اطلاعات ثبت شده در نرم افزار اسکنر صورت می‌پذیرد.

در چه درمان‌هایی از اسکنر داخل دهانی استفاده می‌شود؟

از اسکنر داخل دهانی برای درمان‌های مختلفی مانند ارتودنسی، ایمپلنت، بریج، اینله، انله و ... استفاده می‌شود. پس از انجام اسکن با اسکنر اورال و انجام پردازش‌های مورد نظر، فایل اسکن شده وارد یکی از نرم افزارهای طراحی (مانند اگزوکد) می‌شود و با توجه به وضعیت دهان و دندان بیمار، یک پروتز دندانی برای بیمار طراحی می‌شود. این طراحی باید به گونه‌ای باشد که پروتز تولیدی با دندان‌های مجاور بیمار همخوانی داشته باشد و بیمار بتواند به راحتی از آن استفاده کرده و غذا بخورد.

در روش‌های سنتی احتمال بروز خطا و عدم نشست درست روکش بر روی پایه دندان احتمال بالاتری دارد اما به کمک این فناوری می‌توان با اطمینان بالاتری اقدام به تولید روکش‌های دندانی کرد. علاوه بر این زمان تولید روکش دندانی کمتر خواهد بود و ترمیم دندان بیمار سریع‌تر انجام خواهد شد.

اورال اسکنر چیست؟

مزایای نسل جدید اسکنرهای داخل دهانی

  • استفاده از هوش مصنوعی در اسکنر اورال باعث شده تا سرعت و دقت اجرای کار بالا برود و نتیجه کار بهتر باشد. در واقع با تکنولوژی هوش مصنوعی، بافت نرم، خون، آب دهان، نواحی زائد و ... برای دستگاه قابل تشخیص است و تفکیک رنگ و لبه مارجین به درستی قابل شناسایی خواهد بود.
  • نسل اولیه اورال اسکنرها در اسکن فلزات مشکل داشتند و باید از یک اسپری یا پودر مخصوص درون دهان بیمار استفاده می‌شد ولی امروزه اسکنرها به راحتی فلز را اسکن می‌کنند.
  • آموزش استفاده از دستگاه‌های نسل جدید بسیار راحت و ساده بوده و دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک کار کردن با آن را به راحتی می‌آموزند.
  • سری این دستگاه‌ها دارای یک آینه است که با تنفس بیمار بخار می‌گیرد. در دستگاه‌های نسل جدید این آینه ضد بخار است و دندانپزشک به راحتی عملیات اسکن را انجام خواهد داد.
  • یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های دستگاه اورال اسکنر، توانایی آن در اسکن ایمپلنت و اسکن بادی است. اسکن بادی برای به دست آوردن جهت فیکسچر است. با اسکن بادی می‌توان ایمپلنتی با دقت و کارایی بالا به بیمار تحویل داد. با اسکن دقیق اسکن بادی، روکش دندان با دقت و ظرافتی بیشتری درون دهان بیمار قرار می‌گیرد.

اورال اسکنر چیست؟

موارد مهم در اسکنر داخل دهانی

  • دقت: یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب یک اسکنر برای کلینیک دندانپزشکی، دقت دستگاه است. اگر دقت فک کامل اسکنر حدود ۲۰ میکرومتر باشد می‌توان مطمئن بود نشست کار به خوبی صورت می‌گیرد.
  • سرعت: امروزه اسکنرهای دندانپزشکی توانایی اسکن یک فک کامل در زمان کمتر از ۳۰ ثانیه را دارا هستند.
  • هزینه: بسیاری از دستگاه‌های اسکنر، بعد از ورود به ایران با افزایش قیمت نامتعارفی روبرو می‌شوند. هنگام خرید این نوع دستگاه‌ها دقت کنید که هزینه اضافی بابت تبلیغات یا برندینگ محصولات پرداخت نکنید.
  • عمق اسکن: عمق اسکن به معنی فاصله دستگاه تا محل اسکن است. هر چه عمق اسکن دستگاه بیشتر باشد، اسکن روان‌تر انجام خواهد شد.
  • FPS: تعداد فریم‌هایی است که توسط دستگاه در مدت زمان یک ثانیه برداشت می‌شود. تعداد بالاتر فریم در واحد زمان باعث بالاتر بودن کیفیت اسکن است.
  • وزن: اگر وزن اسکنر بالا باشد ممکن است دندانپزشک را خسته کند و نتیجه کار مطلوب نباشد. به همین دلیل باید از اسکنرهایی با وزن پایین استفاده شود.
  • پشتیبانی: گارانتی و خدمات پس از فروش از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دستگاه است تا در صورت بروز مشکل، بتوان مشکل را حل کرد و دستگاه دوباره قابل استفاده باشد. پشتیبانی و آموزش استفاده از دستگاه نیز اهمیت بالایی دارد.
  • نرم افزار جامع و کاربردی: در انتخاب اورال اسکنر باید دقت نمود تا نرم افزار دستگاه، امکانات زیادی در اختیار کاربر قرار دهد و گزینه‌های زیادی داشته باشد تا دست کاربر برای اجرای امور مختلف دندانپزشکی باز باشد.
کد خبر: ۲۹۵٬۷۷۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha