۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲
تکیه‌گاهی به نام عوارض| شهرداری‌ها در تامین مالی بازنگری کنند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تکیه‌گاهی به نام عوارض| شهرداری‌ها در تامین مالی بازنگری کنند

گرگان- رواج فرهنگ سرمایه گذاری به ویژه با مشارکت مردم، موضوعی است که در شعار سال نیز بدان توجه شده و شهرداری‌ها می‌توانند با کسب اعتماد مردم به این حوزه ورود کنند.

بازار: گروه استان‌ها: سرمایه گذاری که به دو شکل مستقیم یا غیر مستقیم انجام می شود به معنی تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف به امید به دست آوردن منابع با ارزش تر است. البته سرمایه گذاری با ریسک و خطر همراه است زیرا ممکن است علاوه بر اینکه فرد سودی به دست نیاورد کل سرمایه ی خود را از دست بدهد.

استارتاپ یعنی کسب وکاری نوپا که برای رفع یک نیاز یا مشکل و یا راحت‌تر کردن کارها راه اندازی شده است. استارتاپ‌ ها به دنبال حل مشکلاتی هستند که راه‌حل آن‌ها واضح نیست و هیچ تضمینی برای موفقیت آن‌ها وجود ندارد.

تمامی استارتاپ‌ها در شروع کار خود و سپس برای گسترش آن نیاز به جذب سرمایه و سرمایه‌گذار دارند. اما آیا برای راه‌اندازی استارتاپ، داشتن یک ایده و یا راه‌حل برای رفع نیازها و مشکلات کافی است؟

سرمایه گذاری در شرکت های نوپا که در حوزه هایی از جمله سلامت، فناوری و خدمات فعال هستند یکی از انواع سرمایه گذاری دارای ریسک بالا است و سرمایه گذاری در این حوزه برای افرادی مناسب است که به دنبال سود در طولانی مدت هستند. سرمایه گذاران ریسک پذیر می توانند با سرمایه گذاری در استارتاپ ها بازدهی بسیار بالایی بدست آورند. شهرداری ها یکی از نهادهایی هستند که می توانند از طریق شیوه های نوین تامین مالی پروژه های شهری را اجرا کنند که عموما رغبتی به این کار ندارند و به عوارض دل خوش کرده اند.

برای درک بیشتر این موضوع و ترویج فرهنگ سرمایه گذاری و سرمایه پذیری و نقش مشارکت مردم در این حوزه گفت و گویی با «محمد رضایی»، رئیس امور مجامع و صندوق های سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم.

* لطفا توضیحاتی در خصوص رویدادهای سرمایه گذاری و اهداف آن بفرمایید ؟

رویداد های سرمایه گذاری با هدف شناسایی طرح های نوآورانه در این حوزه و سرمایه گذاری مستقیم بر این شرکت ها و طرح های آن ها برگزار می شود.

در استان ها ایده های ناب کشف نشده ای وجود دارد که فرصت خوبی برای سرمایه گذاران است

هر تیم خود را معرفی کرده و پیشرفت ها و محصولات خود را ارائه و سرمایه گذاران سوالات خود را مطرح می کند در مرحله ی بعد تمام تیم ها ارزیابی می شوند و تیم هایی که آمادگی جذب سرمایه را داشته باشد وارد مرحله «ارزیابی موشکافانه» شده و در نهایت به سرمایه گذاری ختم می شود.

در استان‌ها ایده‌های ناب کشف نشده‌ای وجود دارد که فرصت خوبی برای سرمایه گذاران است تا با ورود به استان‌ها این ایده ها را کشف کنند از طرف دیگر نقش دانشگاه ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری هستند که می توانند براین حوزه تاثیر گذار باشند.

البته حضور مجموعه های سرمایه گذاران نیک اندیش، شتاب دهنده ها، صندوق های پژوهشی و فناوری، cvc(سرمایه گذار خطر پذیر شرکتی) به این کمک می کند که این حوزه بهتر و حرفه ای تر پیش برود.

* رواج فرهنگ سرمایه گذاری روی ایده های نو چه مزایایی دارد؟

کسانی که صاحب ایده هستند نیاز دارند ایده های خود را بپرورانند و شیوه ارائه درست به سرمایه گذار را بلد باشند و فرهنگ سرمایه پذیر بودن را داشته باشند، برگزاری این رویدادها به بهم رسانی و افزایش فرهنگ عمومی سرمایه گذاری و سرمایه پذیری کمک می کند. استان گلستان سرمایه داران بسیاری دارد اما بین سرمایه دار و سرمایه گذار تفاوت زیادی وجود دارد، ضمن اینکه تعریف سرمایه گذار و سرمایه گذار خطر پذیر نیز متفاوت است.

تکیه‌گاهی به نام عوارض| شهرداری‌ها در تامین مالی بازنگری کنند

رواج فرهنگ سرمایه گذاری روی ایده های ذهنی از مهاجرت ساکنان روستاها به شهرها، شهرها به مراکز استانی و از مراکز استان ها به کلان شهرها جلوگیری کرده و باعث ایجاد منابع در آمدی و ارزش آفرینی برای استان گلستان می شود.

همچنین از دیگر مزایای رواج این فرهنگ افزایش امید در نسل جوان است، جوانان به امید، انگیزه و شناخت این فضاها و عملی شدن ایده هایی که در ذهن دارند نیازمند هستند تا بتوانند با افراد سرمایه گذار همکاری کرده و این ایده ها را به مرحله عمل برسانند.

* پارک علم و فناوری گلستان تا کنون چقدر در زمینه ترویج این فرهنگ موفق بوده است؟

در سال های گذشته استان گلستان در این زمینه جهش خوبی داشته است که در این پیشرفت شکل گیری کارخانه های نوآوری‌ و مراکز رشد بسیار تاثیر گذار بوده است.

پارک نگاه توسعه ای به این موضوع داشته است اما حضور برخی دیگر از بخش های این اکوسیستم در استان لازم است، امید این است که در آینده نه چندان دور شاهد حضور مجموعه هایی مانند شتاب دهنده ها و cvc ها باشیم تا این اکوسیستم تکمیل شود.

* آیا روش های تامین مالی که به اصطلاح به زنجیره تولید معروف است، برای حمایت از واحدهای فناور مناسب است؟

روش های تامین مالی نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده از جمله این روش ها اوراق، صکوک و تامین مالی جمعی است که هر کدام باید در زمان و مکان خود به کار گرفته شود.

امروزه راه نجات استارتاپ ها و کسب و کارهای جدید سرمایه گذاری با کمترین خطر است، کارآفرین می تواند کسب و کار خود را پیش ببرد و نگران کمبود سرمایه نباشد

شعار امسال «سال جهش تولید با مشارکت مردم» است که می تواند بر جذب سرمایه های خرد مردم در راستای تولید تاثیرگذار باشد به عنوان مثال اگر یک طرح گردشگری در یک شهر نیاز به سرمایه کلان داشته باشد می توان با شکستن، این سرمایه کلان را به سرمایه های کوچکتر تبدیل کرده و حمایت مالی لازم را از مردم دریافت و در حوزه شهری و ناوگان شهری می توان از این روش برای پیشبرد طرح ها و جذب سرمایه گذاری استفاده کرد.

امروزه راه نجات استارتاپ ها و کسب و کارهای جدید سرمایه گذاری با کمترین خطر است، کارآفرین می تواند کسب و کار خود را پیش ببرد و نگران کمبود سرمایه نباشد.

بسیاری از سرمایه گذاران علاوه بر سرمایه مالی اسمارت مانی«‌پول هوشمند» هم در اختیار استارتاپ ها قرار می دهند، کارآفرین امکان دارد مورد حمایت مجموعه سرمایه گذاری قرار بگیرد که زنجیره ای از ارتباطات، نتوورک و مارکتینگ را داشته باشد.

* پیشنهاد شما برای شهرداری ها برای استفاده از روش های نوین تامین مالی در اجرای پروژه های شهری چیست؟

به بازنگری و بروز رسانی مدیران مجموعه های مختلف شهری و مجموعه هایی که با مردم در ارتباط هستند، نیاز داریم و نیاز است که این مدیران در حوزه های مالی ورود پیدا کنند.

یکی از نهادهایی که می تواند از روش تامین مالی استفاده کند شهرداری ها هستند اما به دلیل اینکه لقمه آماده ای به اسم عوارض دارند از این روش استفاده نمی کنند.

شهرداری‌ها می توانند با ایجاد شفافیت در برنامه ریزی و اجرای طرح با جلب اعتماد مردم باعث جذب سرمایه و مشارکت مردم در این طرح‌ها شوند

شفاف سازی تاثیر مثبتی بر این حوزه دارد، اگر برای طرحی سنجش درستی نوشته شده، توجیه پذیری اقتصادی داشته باشد و به افراد درست معرفی شود قطعا می تواند سرمایه لازم را جذب کند.

اگر شهرداری قصد اجرای طرحی را داشته باشد بعد از برنامه ریزی مسائل مالی، با استفاده از ابزار تبلیغات شهری که در اختیار این نهاد است، می تواند با مشارکت مردم که در شعار سال نیز بدان تاکید شده است، فضای سرمایه گذاری و اجرای پروژه را فراهم کند.

شهرداری ها می توانند با ایجاد شفافیت در برنامه ریزی و اجرای طرح با جلب اعتماد مردم باعث جذب سرمایه و مشارکت مردم در این طرح ها شوند.

در استان گلستان در بحث انرژی، سرمایه های آبی و بازیافت مشکلات زیادی وجود دارد و این موضوعات فضای مناسبی برای جذب سرمایه گذاری هستند.

کد خبر: ۲۹۵٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha