۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
افت ۲۰ درصدی تولید تایر با قطع برق| تایر سازان ۳.۵ همت از خودروسازان طلب دارند
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفتگو با بازار؛

افت ۲۰ درصدی تولید تایر با قطع برق| تایر سازان ۳.۵ همت از خودروسازان طلب دارند

میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به بازار گفت: روند کاهش و قطع برق سبب افت ۲۰ درصدی تولید لاستیک در این صنعت شده است، این معضل ضایعات و زیان تولید تایر را افزایش داده است.

امید محمدی؛ بازار: ارز، انرژی و نقدینگی به یه چالش اصلی صنایع خودروسازی تبدیل شده است. وزارت صمت با حمایت یک جانبه از واردکنندگان و تخصیص ارز به کالاهای وارداتی نشان از کم توجهی عباس علی آبادی به تولید کنندگان است. میزان حجم اشتعالزایی و ارزش افزوده در حوزه تولید چند برابر واردات است، علیرغم اینکه برنامه های تکلیفی از سوی وزارت صمت به صنایع خودروسازی ابلاغ می شود، هیچ حمایتی از تولید کنندگان نمی شود، از همین رو جهت بررسی مشکلات فعلی صنعت و بازار تایر با جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به گفت و گو پرداختیم؛

* وزارت صمت طی هفته گذشته گشایش های ارزی برای صنایع خودروسازی انجام داده است، آیا این مساله تاثیری در روند تامین ارز صنعت تایر داشته است؟

مشکلات ارزی صنایع با فشارها و حجمه که منجربه تخصیص جزئی ارز مورد نیاز به تولید کنندگان می شود، حل نمی شود. بلکه بانک مرکزی به صورت پیوسته ارز به صنعت تلید تخصیص دهد، در ماه جاری حدود ۱۰ میلیون یورو به یکی از بزرگترین تایرسازان ارز اختصاص یافته، این تایرساز باید دوماه دیگر مجدد با درخواست، نامه و پیگیری تلاش کند ارز مورد نیاز را کسب کند. متاسفانه روند تخصیص ارز به تایرسازان مقطعی است، این مورد سبب آسیب به برنامه تولید تایر سازان می شود.

برخی از لاستیک سازان ۸ صبح تا ۸ شب با ۵۰ درصد راندمان تولید دارند

* تایر سازان علاوه بر چالش تامین ارز با معضل انرژی نیز مواجه هستند، قطعی برق چه آسیبی به تولید تایر زده است؟

متاسفانه انرژی به اصلی ترین معضل تایرسازان تبدیل شده است و برخی از لاستیک سازان ۸ صبح تا ۸ شب با ۵۰ درصد راندمان تولید دارند. روند کاهش و قطع برق سبب افت ۲۰ درصدی تولید لاستیک در این صنعت شده است. تولید کنندگان مطالبه تامین زیان ناشی از این برق را از دولت ندارند، اما توقع حمایت در روند تولید را دارند. لازم به ذکر است که قطع برق ناگهانی و بدون اطلاع سبب افزایش ضایعات تایر می شود.

صنعت تایر اکنون حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان مطالبه از صنعت خودرو دارد

* پیشتر به چالش های انرژی و ارزی اشاره داشتید، وضعیت پرداخت و مطالبات تایرسازان از خودروسازان چقدر است؟

صنعت تایر قراردادهای سه ماهه با خودروسازان دارند، اما پرداخت ها به صورت شش ماهه انجام می شود. خودروساز سبب ذوب نقدینگی تایرسازان شده است، صنعت تایر اکنون حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان مطالبه از صنعت خودرو دارد.

کد خبر: ۲۹۵٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha