۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
کشت گندم با "آب پلاسمایی" برای نخستین بار در ایران

کشت گندم با "آب پلاسمایی" برای نخستین بار در ایران

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو اعلام کرد: " از مهر ماه امسال با حمایت ستاد نانو، کشت گندم با آب پلاسمایی در مزارع دانشگاه بوعلی سینا شروع می‌شود." آب پلاسمایی تأثیر بالایی بر راندمان کشت دارد.

به گزارش بازار، عماد احمدوند؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو در صفحه شخصی خود نوشت: "با اعلام آمادگی دانشگاه بوعلی‌سینا، ان‌شاءالله از مهر ماه امسال با حمایت ستاد نانو، کشت گندم با آب پلاسمایی در مزارع این دانشگاه شروع می‌شود.

آب پلاسمایی تأثیر بالایی بر راندمان کشت دارد اما تاکنون در کشورمان در مقیاس بزرگ مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

به گزارش بازار، آب در کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل برای تولید و افزایش بهره‌وری بوده و استفاده از آب پلاسمایی یکی از راهکارهای نوین برای افزایش این بهره‌وری است. پلاسما حالتی از ماده است که از گاز شبه خنثی از ذرات باردار و خنثی تشکیل‌ شده است.

آب فعال‌ شده با پلاسما با ایجاد اکسیداسیون و دیگر تغییرات شیمیایی در آب می‌تواند علاوه بر خواص ضدعفونی، محرک رشد گیاه باشد؛ این فناوری پاک می‌تواند به بهره‌وری راندمان محصولات کشاورزی، کاهش مصرف آب، بهبود کیفیت محصولات و کاهش ضایعات منجر شود.

علاوه بر این، آب پلاسمایی در ضدعفونی و نگهداری محصولات غذایی اثربخش بوده است که می‌تواند به عمر طولانی‌تر محصولات و کاهش ضایعات غذایی منجر شود.

برخی از کاربردهای استفاده از آب پلاسمایی در کشاورزی عبارت است از:

  • اثر بر جوانه‌زنی بذر: آب پلاسمایی می‌تواند نرخ جوانه‌زنی بذر را بهبود بخشد.
  • افزایش رشد گیاهان با استفاده از: PAW آب پلاسمایی می‌تواند رشد گیاهان را تحت تأثیر قرار داده و به بهبود عملکرد آنها کمک کند.
  • کنترل اسیدیتۀ خاک: آب پلاسمایی در کنترل اسیدیتۀ خاک‌های مختلف و کاهش آن تأثیر دارد.
کد خبر: ۲۹۵٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha