۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
لاروهای تولیدی میگو در گلستان جوابگوی مزارع استان نیست
مدیرعامل شرکت آبزینه گستر صدر هیرکان:

لاروهای تولیدی میگو در گلستان جوابگوی مزارع استان نیست

گرگان- دیانی، مدیر عامل شرکت آبزینه گستر صدر هیرکان گفت: مشکل اصلی پرورش دهندگان گلستان لارو است، که مرکز تکثیرهنوزآنچنان فعال نشده است که بتواند نیاز واردات لارو از استان های جنوبی را از بین ببرد.

سعید دیانی درگفت و گو با خبرنگار بازاراظهار کرد: شرکت آبزینه گستر صدر هیرکان حدود ۴۰ سال در زمینه تولیدات زنجیره آبزیان، تهیه لارو، عمل آوری، بسته بندی و صادرات در مزرعه گمیشان تجربه دارد.

مدیر عامل شرکت آبزینه گستر صدر هیرکان افزود: مزارع ما شامل ۱۵ مزرعه با مساحت ۲۵ هکتار در لاین دو گمیشان است که از هر مزرعه میانگین بین ۳۰ تا ۴۵ تن بستگی به شرایط برداشت داریم.

وی گفت: امسال برای کل سایت گمیشان سه هزار و ۶۰۰ تن برداشت پیش بینی شده است، در بخش عمل آوری و بسته بندی هم مجموعا ۱۰ هزار تن انجماد داریم و همچنین در طی شبانه روز۴۰ تا ۵۰ تن در تونل های مجموعه پنج پیکرعمل آوری انجام که بسته به شرایط، فروش و صادرات در بسته های ۶ یا دو کیلویی انجام می شود.

وی تاکید کرد: اکثر صادرات میگوی ایران به چین انجام می شود، بجززمان شیوع بیماری که به طور رسمی از سمت دامپزشکی کشور بیماری اعلام و صادرات متوقف می شود، در حالت عادی اکثر میگوی ایران به چین و روسیه صادر می شود و در کنار این ها به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر و بحرین نیز صادرات داریم.

دیانی با بیان اینکه تا کنون موفق به صادرات میگو به روسیه نشده ایم، اظهارکرد: صادرات میگو به روسیه مستلزم ثبت کد رجیستر است و با وجود پیگیری های زیاد که انجام شده هنوز امکان ثبت کد رجیستر در استان وجود ندارد.

عدم بازرسی کارشناسان روسی از مزارع میگوی گلستان

وی افزود: کارشناسان روسیه در گذشته به ایران وارد شدند و بررسی ها را از سمت جنوب آغاز کردند که مزارع پرورشی جنوب مورد تایید قرار نگرفت و علی رغم پرداخت هزینه اما مزارع پرورشی شمال کشور را مورد بازرسی قرار ندادند.

وی اضافه کرد: بعد از شیوع کرونا این روند متوقف شد اما اخیرا پیگیری هایی صورت گرفته و اقدامات لازم برای ورود این بازرس ها انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه همیشه پرورش دهندگان به دلیل نوسانات قیمتی خوراک با چالش روبرو بوده اند، ادامه داد: مشکل اصلی پرورش دهندگان استان گلستان لارو است که مرکز تکثیرهنوزآنچنان فعال نشده است تا نیاز واردات لارو از جنوب را ازبین ببرد.

دیانی گفت: امسال طبق اعلام رسمی شیلات استان پنج میلیون لارو تولید شده که این تعدادجوابگوی نیاز مزارع استان نیست.

کاهش کیفیت خوراک

دیانی تصریح کرد: شرکت های زیادی فعال هستند که می توانند براساس کیفیت خوراک مورد نیاز خود را تهیه کنند اما مساله ای که در چند سال گذشته پرورش دهندگان را درگیر کرده بود، کاهش کیفیت خوراک بود که خوشبختانه امسال خوراک با کیفیت بالاتری به بازارعرضه شده است.

وی با اشاره به چالش های کلی پرورش دهندگان افزود: از چالش های پرورش دهندگان سایت گمیشان می توان به کمبود برق، نبود آب پایدار و تمیز و کمبود لارو اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آبزینه گستر صدر هیرکان گفت: در بحث بازرگانی هم دفاتربازرگانی فعالیت خوبی دارند اما به دلیل اینکه قیمت ما رقابتی نیست، با وجود تحریم ها هرقیمتی که تجار خارجی پرداخت کنند مجبوربه قبول آن هستیم.

وی با بیان اینکه در زمینه های مالی مشکلات زیادی وجود دارد، گفت: بانک های ایرانی نمی توانند با بانک های خارجی ارتباط برقرار کنند و ارز به سختی وارد می شود و حتی گاه شرایطی به وجود آمده که خود پرورش دهنده برای گرفتن پول به روسیه سفر کرده است.

کد خبر: ۲۹۵٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha