۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
ریزش قیمت طلا در سایه اعلام نرخ تورم آمریکا؛ چرا باید از فرصت ریزش قیمت طلا استفاده کرد؟
تحلیل بازار جهانی طلا؛

ریزش قیمت طلا در سایه اعلام نرخ تورم آمریکا؛ چرا باید از فرصت ریزش قیمت طلا استفاده کرد؟

اعلام نرخ بهره بانکی و خروجی جلسه جروم پاول با مجلس نمایندگان آمریکا منجر به اصلاح قیمت در بازار طلا شده و با اینحال، باید این اصلاح قیمت را به چشم فرصت نگریست.

بازار؛ گروه بین الملل: خروجی جلسه سه روزه میان رئیس فدرال رزرو آمریکا و نمایندگان دو کمیته مالی و بانکی مجلس نمایندگان نتایج چندان مطلوبی برای بازارهای مالی در پی نداشت. اظهارات جروم پاول مبنی بر دفاع از سیاست افزایش نرخ بهره بانکی طی حدود دو سال گذشته و تاکید وی بر پایان دوران سپرده گذاری بدون بهره در بانک های آمریکا، منجر به تشکیک بیشتر در خصوص آینده بازارهای مالی شده است.

نکته دیگر اینکه تورم آمریکا و شاخص CPI به کمترین میزان خود از سال ۲۰۲۳ به این و رسیده برای ماه ژوئن، تنها ۰.۲ درصد افزایش را نشان می دهد. در خصوص بازار کار آمریکا نیز، علیرغم فاصله وضعیت موجود با نقطه مطلوب، شاخص بیکاری و تولید شغل نزدیک به هدفگذاری دولت است. همین آمار و ارقام و موفقیت جروم پاول در کنترل تورم آمریکا منجر شده تا وی، ادله محکمی برای لزوم ادامه سیاست نرخ بهره بانکی در اختیار داشته باشد.

سیاست های پولی - بانکی آمریکا و بازار طلا

پیش از بررسی تازه ترین آمارهای مربوط به نرخ قیمت مصرف کننده آمریکا به عنوان یکی از اصلی ترین شاخص های تعیین کننده روند بازارهای طی دو سال گذشته، باید به این نکته اشاره کرد که چروم پاول در جریان سخنرانی خود تاکید کرد که ایالات متحده باید بپذیرد که دوران نرخ سود سپرده صفر به اتمام رسیده و باید با اصلاحاتی ساختاری، پرداخت نرخ بهره بانکی را پذیرفت. این مساله می تواند کار بازارهای مالی جهانی و فعالان این بازارها را در میان مدت و حتی بلند مدت دچار چالش نماید.

هماطور که مستحضر هستید، مشکل اصلی عدم پیشرفت و شکل گیری رکود در بازارهای جهانی طی دو سال گذشته، نرخ بهره بانکی در آمریکا بوده که سرمایه گذاران را به جای هدایت پول به بخش های مختلف تولیدی و صنعتی با ریسک بالا، به سمت دلار امن (Safe Dollar) رهنمون شده تا علاوه بر کاهش ریسک سرمایه گذاری به نسبت بازار بورس، بهره بانکی دلاری را قسمت آنها نماید. حال با توجه به سخنان اخیر پاول می توان به این نتیجه رسید که ظاهرا سیستم بانکی آمریکا از اجرای سیاست ارائه بهره بانکی به مشتریان کاملا راضی به نظر رسیده و بر اثربخشی این روش برای کنترل نقدینگی در گردش و تورم تاکید دارد.

تا زمان عدم کاهش نرخ بهره بانکی، می توان گفت که طلا شانس چندانی برای افزایش قیمت نخواهد داشت.

مزیت دیگر سپرده گذاری بانکی در قیاس با طلا، در سرمایه گذاری همراه با بازدهی آن باز میگردد. بدین معنا که در صورت خرید طلا، تنها باید صبر داشت و منتظر افزایش قیمت بود که سرمایه گذاری شما به سود رسد. اما سپرده بانکی با پشتوانه ارز قدرتمندی همچون دلار، می تواند سود روزشمار را نیز برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. با این حساب، نرخ سود سپرده بانکی بالا، مهمترین مانع بر سر راه افزایش قیمت طلا محسوب می شود. همانطور که در گزارش های پیشین مربوط به طلا نیز اشاره شد، تا زمان عدم کاهش نرخ بهره بانکی، می توان گفت که طلا شانس چندانی برای افزایش قیمت نخواهد داشت.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

قیمت طلا در روز جمعه به عنوان آخرین روز معاملاتی هفته، با اندکی ریزش مواجه شده و با اینحال، حمایت مهم ۲۴۰۰ دلاری خود را حفظ کرد. دلیل حمایت شدن قیمت طلا روی این نقطه، هجوم سرمایه گذاران برای انجام خریدها در فضای ناشی از اعلام نرخ تورم آمریکا و سیاست های پولی و بانکی فدرال رزرو بود که نهایتا منجر به جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت در بازار شد. قیمت طلا در روز شنبه نیز با ۰.۱۶ درصد اصلاح، به رقم ۲۴۱۱ دلار رسیده که همچنان در محدوده بالای خط حمایت خود قرار دارد.

پیشنهاد ما به سرمایه گذاران بازار طلا این است که هر ریزش قیمتی را به چشم فرصت سرمایه گذاری و ورود به بازار در نظر گرفته و خریدهای خود را به صورت پله ای انجام دهند.

اما در صورتیکه طی روزهای آتی، این حمایت شکسته شود، قیمت می تواند تا سطح حمایت بعدی خود یعنی ۲۳۵۰ دلار، اصلاح را تجربه نماید. اما در صورت عبور قیمت از مقاومت ۲۴۵۰ دلاری، امکان رسیدن قیمت به سطح ۲۵۰۰ دلار وجود خواهد داشت.

ریزش قیمت طلا در سایه اعلام نرخ تورم آمریکا؛ چرا باید از فرصت ریزش قیمت طلا استفاده کرد؟

با این وجود، پیشنهاد ما به سرمایه گذاران بازار طلا این است که هر ریزش قیمتی را به چشم فرصت سرمایه گذاری و ورود به بازار در نظر گرفته و خریدهای خود را به صورت پله ای انجام دهند. نکته مهم آنکه فدرال رزرو نهایتا تا پایان سال جاری می تواند به روند سیاست نرخ بهره بانکی بالای خود ادامه داده و حتما احتمال آغاز روند کاهش این نرخ از ماه سپتامبر یا دسامبر نیز هنوز منتفی نشده است. بدیهی است که هر زمان شاخص دلار و بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا کاهش خود را آغاز نمایند، بازار طلا با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد.

کد خبر: ۲۹۵٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha