۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
چین ۶ شرکت تسلیحات سازی امریکا را تحریم کرد

چین ۶ شرکت تسلیحات سازی امریکا را تحریم کرد

وزارت خارجه چین ۶ شرکت آمریکایی به دلیل همکاری تسلیحاتی با تایوان را تحریم کرد.

به گزارش بازار، در ادامه سیاست تحریم‌های متقابل پکن و واشنگتن برعلیه هم، این بار نوبت به طرف چینی بود تا به نقل از وزارت خارجه خود از تحریم ۶ شرکت نظامی آمریکایی به دلیل فروش سلاح به تایوان خبر دهد. بر اساس بیانیه منتشر شده، تحریم‌ها به دلیل فروش تسلیحات از سوی این شرکت‌ها به تایوان وضع شده‌اند.

تلویزیون دولتی چین به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد در پی اعلام فروش دوباره تسلیحات آمریکایی به تایوان، پکن تصمیم گرفته اقدامات متقابلی را علیه تعدادی از شرکت‌های فعال در صنعت نظامی آمریکا و مدیران ارشد آنان انجام دهد.

تحریم‌های چین علیه کمپانی‌های امریکایی در حالی صورت می‌گیرد که امریکا به عنوان تامین‌کننده اصلی این جزیره خودگردان در امور تسلیحاتی، چند توافق امنیتی با تایوان امضا کرده که بر اساس آن‌ها در صورت حمله چین به تایوان، باید از این جزیره دفاع کند. گفتنی است که طرف امریکایی نیز شرکت‌های چینی را به صورت مداوم به دلیل همکاری با ایران تحریم می‌کنند.

آیا تحریم‌های چین مهم و اثرگذار هستند؟

شاید برخی فکر کنند که این تحریم‌های اعلامی، اثری روی امریکا ندارد. اما تحریم‌ها حتی اگر توسط یک کشور کوچک هم انجام شود، اثرات ویرانگری به لحاظ ماهیت حقوقی خود دارند. اما در مورد چین داستان خیلی متفاوت است، چینی‌ها به عنوان کارخانه جهان، نقش مهمی در تولیدات بیشتر کشورهای جهان دارند و در هر کالایی می‌توان اثری از محصولات ساخت چین پیدا کرد.

تحریم شرکت‌های امریکایی می‌توان برخی از این شرکت‌های اسلحه‌سازی را دچار ورشکستگی یا بحرن کنند چرا که در روند تولید تجهیزات ساخت این شرکت‌ها خلل بزرگی به وجود می‌آید. بسیاری از این شرکت‌های امریکایی معمولاً دارای تعهدات و قراردادهای ساخت تجهیزات با ارتش امریکا یا کشورهای متحد هستند. بنابراین هر تحریمی می‌تواند باعث اخلال در ساخت محصول به وجود آورده و تبعات مالی سنگینی در پی داشته باشد.

برای درک موضوع، بهتر این مفاهیم را با هم مرور کنیم:

زنجیره تامین تسلیحات هوایی: این اصطلاح به مجموعه‌ای از شرکت‌ها و فرآیندهایی اشاره دارد که برای تولید، مونتاژ و تحویل تسلیحات هوایی مانند موشک‌ها و بمب‌ها مورد نیاز هستند.

پیمانکار اصلی: شرکت بزرگی است که مسوولیت کلی یک سیستم تسلیحاتی را بر عهده دارد (مانند لاکهید مارتین، نورثروپ گرومن، و بوئینگ).

پیمانکار فرعی: شرکت‌های کوچکتری هستند که قطعات و اجزای مختلف یک سیستم تسلیحاتی را تولید می‌کنند.

تامین‌کننده چینی: شرکت‌هایی در چین هستند که قطعات و اجزای مورد نیاز برای تولید تسلیحات هوایی آمریکا را تامین می‌کنند.

بسیاری از سیستم‌های تسلیحاتی هوایی آمریکا به تامین‌کنندگان چینی متکی هستند. این وابستگی در همه مراحل تولید، از جمله قطعات الکترونیکی، نرم‌افزار، ساختار، و حتی فوز و چاشنی وجود دارد.

تنوع قطعات: تامین‌کنندگان چینی طیف گسترده‌ای از قطعات و اجزا را برای سیستم‌های تسلیحاتی مختلف تامین می‌کنند. این نشان می‌دهد که وابستگی به چین در بخش‌های مختلف صنعت دفاعی آمریکا نفوذ کرده است.

بنابراین، باید تاکید کرد که تحریم‌های اعلامی و اعمالی چین اثرات ویرانگر و غیرقابل انکاری بر شرکت‌های امریکایی دارد، چرا که در بسیاری از موارد چینی‌ها تنها تامین کننده برای از کالاها هستند؛ به همین دلیل همواره طرف امریکایی از تحریم‌های چین به شدت می‌ترسد.

کد خبر: ۲۹۵٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha