۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
تاثیر منفی نرخ تورم آمریکا بر قیمت بیت کوین| شکل گیری ترس شدید در بازار رمزارزها در پی اظهارات پاول!
تحلیل بازار رمزارزها؛

تاثیر منفی نرخ تورم آمریکا بر قیمت بیت کوین| شکل گیری ترس شدید در بازار رمزارزها در پی اظهارات پاول!

همانطور که پیش بینی میشد، جلسه جروم پاول با مجلس نمایندگان آمریکا و اعلام نتایج شاخص نرخ قیمت مصرف کننده در این کشور، منجر به واکنش بازار ارزهای دیجیتال، طلا، نقره و دیگر کامودیتی های بازار شد.

بازار؛ گروه بین الملل: همانطور که پیش بینی میشد، اعلام نتیجه جلسه شهادت سه روزه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در برابر کمیته های مالی و بانکی مجلس نمایندگان و اعلام شاخص قیمت مصرف کگننده (CPI) در این کشور، بر بازار بورس آمریکا و بورس های جهان، قیمت طلا و نهایتا دارایی های دیجیتال همچون بیت کوین تاثیر گذاشت. بطوریکه قیمت بیت کوین طی شبانه روز گذشته با بیش از ۱ درصد ریزش، به کانال ۵۷ هزار دلاری بازگشته و انس جهانی طلا نیز با ۱۱ دلار ریزش، به قیمت ۲۴۰۴ دلار کاهش یافت.

سیستم بانکی آمریکا و ضربه به بازار ارزهای دیجیتال

پیش از بررسی تازه ترین آمارهای مربوط به نرخ قیمت مصرف کننده آمریکا به عنوان یکی از اصلی ترین شاخص های تعیین کننده روند بازارهای طی دو سال گذشته، باید به این نکته اشاره کرد که چروم پاول در جریان سخنرانی خود تاکید کرد که ایالات متحده باید بپذیرد که دوران نرخ سود سپرده صفر به اتمام رسیده و باید با اصلاحاتی ساختاری، پرداخت نرخ بهره بانکی را پذیرفت. این مساله می تواند کار بازارهای مالی جهانی و فعالان این بازارها را در میان مدت و حتی بلند مدت دچار چالش نماید.

جروم پاول در جریان سخنرانی های خود نه تنها اشاره ای به زمان آغاز کاهش نرخ بهره بانکی نکرد، بلکه از این سیاست خود نیز دفاع کرده است

هماطور که مستحضر هستید، مشکل اصلی عدم پیشرفت و شکل گیری رکود در بازارهای جهانی طی دو سال گذشته، نرخ بهره بانکی در آمریکا بوده که سرمایه گذاران را به جای هدایت پول به بخش های مختلف تولیدی و صنعتی با ریسک بالا، به سمت دلار امن (Safe Dollar) رهنمون شده تا علاوه بر کاهش ریسک سرمایه گذاری به نسبت بازار بورس، بهره بانکی دلاری را قسمت آنها نماید. حال با توجه به سخنان اخیر پاول می توان به این نتیجه رسید که ظاهرا سیستم بانکی آمریکا از اجرای سیاست ارائه بهره بانکی به مشتریان کاملا راضی به نظر رسیده و بر اثربخشی این روش برای کنترل نقدینگی در گردش و تورم تاکید دارد.

شکل گیری ترس شدید در بازار ارزهای دیجیتال و خروجی جلسه فدرال رزرو نهایتا منجر شد تا بیت کوین موفق به عبور از مقاومت هفتگی خود روی ۵۸۳۷۵ دلار نشود

چنین روشی به ویژه در دوران رکود بازارهای مالی مانند دوره همه گیری کرونا، می تواند بازارهای پر ریسک همچون بورس و ارزهای دیجیتال را به شدت تحت تاثیر قرار داده و بار دیگر، نقدینگی را با پشتوانه جذابیت سود بانکی روی سپرده ها، به سمت سیستم بانکی آمریکا بکشاند. البته که چنین مکانیزمی واقعا طی دو سال گذشته موفقیت آمیز عمل کرده و بر اساس آخرین آمار موجود، نرخ تورم در آمریکا را با ۰.۲ درصد کاهش در ماه ژوئن، به کمترین میزان ممکن از سال ۲۰۲۳ به این سو کشانده، اما در منجر به تضعیف بازارهای ریسک پذیر خواهد شد.

ترس شدید در بازار ارزهای دیجیتال

همانطور که گفته شد، داده های مربوط به نرخ تورم در آمریکا روی بسیاری از بازارهای جهانی تاثیر منفی گذاشته است. بر خلاف تصور بسیاری از کارشناسان بازار، جروم پاول در جریان سخنرانی های خود نه تنها اشاره ای به زمان آغاز کاهش نرخ بهره بانکی نکرد، بلکه از این سیاست خود نیز دفاع کرده است. لذا، دستکم در حال حاضر گزینه های احتمالی پیشین همچون آغاز کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر یا حتی دسامبر فعلا منتفی بوده یا دستکم می توان گفت که هنوز هیچ سخن رسمی در این خصوص ایراد نشده است.

تاثیر منفی نرخ تورم آمریکا بر قیمت بیت کوین| شکل گیری ترس شدید در بازار رمزارزها در پی اظهارات پاول!

از سوی دیگر، آغاز توزیع ۱۴۱ هزار بیت کوین به سرقت رفته در سال ۲۰۱۴ از صرافی Mt.Gox نیز قرار است به زودی آغاز شده و تمامی این تعداد توکن باید تا پایان ماه اکتبر میان سرمایه گذاران توزیع شود. نشریه کوین تلگراف به تازگی اعلام کرده که ۹۹ درصد مالباختگان آماده فروش بیت کوین های بازگشت داده شده خود هستند؛ چراکه قیمت بیت کوین طی ده سال گذشته به اندازه ای بالا رفته که مالباختگان انگیزه کافی برای فروش و نقد کردن آنها در بازار را داشته باشند. توزیع این مقدار بیت کوین نیز در کنار موضوع نرخ بهره بانکی، از مهمترین دلایل ایجاد ترس شدید در بازار رمزارزها و فاصله گرفتن سرمایه گذاران از ورود سنگین به بازار محسوب می شود.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

شکل گیری ترس شدید در بازار ارزهای دیجیتال و خروجی جلسه فدرال رزرو نهایتا منجر شد تا بیت کوین موفق به عبور از مقاومت هفتگی خود روی ۵۸۳۷۵ دلار نشود. همچنین، قیمت بیت کوین در حال حاضر زیر محدوده خط نزولی شکل گرفته از اوایل ژوئن قرار داشته و موفق به شکست این خط نشده است. لذا، تنها شکسته شدن خط روند نزولی مذکور با عبور از قیمت ۵۸۳۷۵ دلار می تواند منجر به تغییر فاز بیت کوین در بازار شود که در این صورت، بسته به شرایط بازار، امکان افزایش قیمت تا ۹ درصد و رسیدن آن به ۶۳۹۵۶ دلار وجود دارد.

تاثیر منفی نرخ تورم آمریکا بر قیمت بیت کوین| شکل گیری ترس شدید در بازار رمزارزها در پی اظهارات پاول!

از سوی دیگر، در بازه زمانی روزانه، بیت کوین همچنان زیر محدوده خط نزولی به سر می برد که از تاریخ ۵ جولای شکل گرفته و همچنان در حال ثبت کف های پایین تر است. لذا، تنها شکست این خط می تواند الگوی جدید قیمت را تشکیل داده و منجر به آغاز روندی صعودی در بازار شود. همچنین، مهمترین کف قیمت روزانه بیت کوین روی ۵۲۲۶۶ دلار قرار داشته که در صورت شکسته شدن این کف نیز باید منتظر سقوط بازار به روند نزولی و البته قدرتمند باشیم. این سناریو می تواند منجر به کاهش ۴ درصدی قیمت و رسیدن آن به محدوده ۵۰۵۲۱ دلار شود.

کد خبر: ۲۹۵٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha