۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
نسبت P به E بورس به کمترین رقم از دی ماه ۹۴ تا کنون رسید| بازار سرمایه آماده جهش است؟

نسبت P به E بورس به کمترین رقم از دی ماه ۹۴ تا کنون رسید| بازار سرمایه آماده جهش است؟

آخرین گزارش سازمان بورس نشان می‌دهد نسبت قیمت به سود (P/E) در بازار سرمایه در پایان خرداد ۱۴۰۳ به ۶ رسیده که کمترین رقم از دی ماه ۹۴ تا کنون به شمار می‌رود.

به گزارش بازار، نسبت قیمت به سود یکی از شاخص‌های کلیدی سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه به ویژه برای تحلیل‌های بنیادین به شمار می‌رود. میانگین تاریخی این شاخص در بازار سهام حدود ۷ بوده است. بالاترین رکورد این شاخص در تیر ماه سال ۹۹ و در اوج حبابی شدن بازار سرمایه ثبت شد که این نسبت به ۴۲ رسید.

هجوم مردم به بورس پس از دعوت مقامات دولت وقت، حبابی شدن قیمت سهم‌ها، فروش سهم‌های دولتی به چندین برابر ارزش واقعی به مردم و در نهایت تخلیه حباب بورس و از بین رفتن سرمایه میلیون‌ها نفر از مردم در سال ۹۹، موج سنگینی از بی‌اعتمادی به بازار سرمایه و البته نهاد دولت ایجاد کرد که تبعات آن هنوز هم پابرجاست.

از تابستان ۹۹ با تخلیه حباب بورس، نسبت قیمت به سود (P/E) در مسیر کاهش قرار گرفت. در شروع به کار دولت سیزدهم یعنی مرداد ۱۴۰۰ این نسبت همچنان بالاتر از ۱۰ و در وضعیت حبابی قرار داشت.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت بسیاری از سهام‌ها به سال ۹۸ و حتی ۹۷ بازگشته است. این موضوع برای سرمایه گذاران حرفه‌ای و تحلیلگران بازار، نشان دهنده پتانسیل رشد جهشی بازار سرمایه طی یک سال آینده است. بسیاری از عوامل در ماه‌های آتی ممکن است جرقه این رشد را بزند.

کد خبر: ۲۹۵٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha