۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۹
دولت چهاردهم از وزرای کارآمد در بخش مسکن استفاده کند| روزهای آرام بازار ملک
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفتگو با «بازار»:

دولت چهاردهم از وزرای کارآمد در بخش مسکن استفاده کند| روزهای آرام بازار ملک

محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه بخش خصوصی قوی می تواند به دولت در بخش مسکن کمک کند گفت: دولت چهاردهم از نیروهای مجرب و وزرای کارآمد برای بخش مسکن استفاده کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با نزدیک شدن به مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب به نظر می رسد گمانه زنی ها و برخی فشارها برای تحمیل افراد مورد نظر به رئیس جمهور برای استفاده از این افراد در کابینه جدید افزایش یابد. اگر چه معرفی افراد به رئیس جمهور یک روال است و مربوط به این دولت نمی شود.

به نظر می رسد باید ملاک افرادی که به رئیس جمهور منتخب معرفی می شوند و بعد از رای اعتماد در مجلس، فعالیت خود را در کابینه دولت چهاردهم آغاز خواهد کرد.

بخش مسکن اتفاقا یکی از بخش هایی است که مورد توجه عمدتا دولت های اصلاحات در سال های گذشته بوده است. بنابراین به احتمال زیاد دولت چهاردهم نیز مسکن را مورد اهمیت ویژه ای قرار خواهد داد و قطعا تلاش خواهد کرد فرد اصلحی را برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب کند.

حال سوال این است که آیا دولت چهاردهم باید از حوزه اختیارات خود در بخش مسکن استفاده کند یا اینکه بر دخالت خود در بخش مسکن بیافزاید.

بخش خصوصی قوی می تواند به عنوان بازوی کمکی دولت، بخش مسکن را متحول کند

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا انبوه سازان و بخش خصوصی مسکن پیامی برای دولت چهاردهم که بخش مسکن را سر و سامان بیشتری بدهد ندارند؟ گفت: پیام انبوه سازان به دولت چهاردهم این است که دولت از بخش خصوصی استفاده بیشتری کند چرا که بخش خصوصی قوی می تواند به عنوان بازوی کمکی دولت، بخش مسکن را متحول کند. پس دولت چهاردهم می تواند از نیروهای مجرب و وزرای کارآمد برای بخش مسکن استفاده کند تا نتیجه آنرا در ماه های آینده ببیند.

او با اشاره به اینکه به هر حال تا تیم قبلی بخواهد تغییر کند و تیم جدید ایجاد شود تا حدودی زمان می برد تاکید کرد: مطمئنا انبوه سازان مسکن به این تغییر خوش بین هستند چرا که معتقد هستند بخش خصوصی می تواند با توانایی که دارد، تولید مسکن را رونق و عرضه و تقاضا را به تعادل بکشاند.

محتشم با تاکید بر اینکه امید است شرکت های دانه درشت که منابع مالی خوی هم در اختیار دارند با دولت همکاری خوبی داشته باشند یادآوری کرد: ما معتقد هستیم که که اگر بخش خصوصی با دولت همکاری نکند شرایط کار برای دولت سخت خواهد شد.

باید دید بخش ها و شرکتهای دانه درشت که منابع مالی خوبی هم دارند خواستار تعامل با دولت جدید هستند یا اینکه به دنبال منافع خود خواهند رفت

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران ادامه داد: مشخص است که دولت چهاردهم اهل گفتگو است و باید دید بخش ها و شرکتهای دانه درشت که منابع مالی خوبی هم دارند خواستار تعامل با دولت جدید هستند یا اینکه به دنبال منافع خود خواهند رفت.

بازار مسکن و سایر بازارهای موازی بعد از اتمام انتخابات ریاست جمهوری روزهای آرامی را سپری می کنند

او در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد بازار مسکن و سایر بازارهای موازی بعد از اتمام انتخابات ریاست جمهوری روزهای آرامی را سپری می کنند؟ گفت: نه تنها بازار مسکن بلکه سایر بازارها هم به انتخاب رئیس جمهور جدید واکنش مثبت نشان دادند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. به هر حال همانطور که تاکید کردم دولت چهاردهم باید از دخالت در بخش مسکن خودداری و به بخش خصوصی اعتماد کند.

نکته ای که باید رئیس جمهور جدید و دولت چهاردهم آنرا رعایت کند این است که از گذشته درس بگیرد.چرا که تجربه نشان داده است که ورود دولت به برخی بازارها نتیجه عکس داده است

محتشم در پاسخ به این پرسش که انتظار انبوه سازان از دولت چیست؟ گفت: انتظار حوزه مسکن از دولت این است که به قانون ساماندهی مسکن و قانون جهش تولید احترام بگذارد و آنرا با جدیت بیشتری اجرا کند. اما نکته ای که باید رئیس جمهور جدید و دولت چهاردهم آنرا رعایت کند این است که از گذشته درس بگیرد.چرا که تجربه نشان داده است که ورود دولت به برخی بازارها نتیجه عکس داده است.

اگر دولت به بخش خصوصی اعتماد کند قطعا تورم و قیمت ها کنترل خواهد شد و در کنار آن قیمت مسکن به ثبات خواهد رسید

وی با بیان اینکه دولت با بخش خصوصی قوی می تواند بخش مسکن را رونق دهد و به آن کمک کند گفت: در دولت قبل وعده داده شد که سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود بنابراین اگر می خواهیم به این اعداد نزدیک شویم باید دولت چهاردهم به بخش خصوصی اعتماد کند. پس اگر دولت به بخش خصوصی اعتماد کند قطعا تورم و قیمت ها کنترل خواهد شد و در کنار آن قیمت مسکن به ثبات خواهد رسید.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت مسکن نشان میدهد که در خردادماه سال ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۹.۳ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰.۶ درصد کاهش و ۱۴.۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۵۹.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ و ۹.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کد خبر: ۲۹۵٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha