۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
صفر تا صد نحوه استفاده از چسب کاشی

صفر تا صد نحوه استفاده از چسب کاشی

چسب کاشی در واقع یک چسب پلیمری است که‌ می‌تواند انواع کاشی، موزاییک، سرامیک و کاشی‌های سفالی را در ابعاد کوچک و بزرگ به همدیگر بچسباند.

به گزارش بازار، چسب کاشی در واقع یک چسب پلیمری است که‌ می‌تواند انواع کاشی، موزاییک، سرامیک و کاشی‌های سفالی را در ابعاد کوچک و بزرگ به همدیگر بچسباند. این چسب روی کیفیت اتصال کاشی‌ها تاثیر بسزایی دارد، چرا که ترکیبی از پلیمرها، ذرات سنگدانه و سیمان پرتلند است که به عنوان افزودنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه استفاده از چسب کاشی ساده نیز است و پروسه اجرایی آسانی دارد.

در این مطلب از سایت سهند شیمی‌ می‌خواهیم شما را با بیشتر با چسب کاشی و جزئیات آن آشنا کنیم.

چسب کاشی چیست؟

چسب کاشی به چسبی گفته‌ می‌شود که موجب‌ می‌شود بدون استفاده از ملات، کاشی و سرامیک بدون عیب و نقص و کاملا امن و باکیفیت نصب شوند. این که چسب کاشی چگونه مورد استفاده قرار بگیرد به نوع آن بستگی دارد که پودری یا خمیری باشد.

مواد اولیه تشکیل دهنده این چسب به این ترتیب هستند:

  • سیمان پرتلند
  • سنگدانه
  • پلیمر
  • مواد شیمیایی اصلاح شده بر پایه سیمان
  • سنگ سیلیکا
  • رزین مصنوعی
  • مواد شیمیایی تقویت‌کننده قدرت چسبندگی

همه این مواد دست به دست هم‌ می‌دهند تا قدرت این چسب‌ها به طور قابل توجهی افزایش یابد و از مزایای چشمگیری برخوردار شود.

چسب کاشی پرسلان

انواع چسب کاشی

به طور کلی‌ می‌توان چسب کاشی را به دو دسته تقسیم نمود:

  1. چسب کاشی پودری
  2. چسب کاشی خمیری

چسب کاشی خمیری از رزین‌های اکریلیک، مواد غلظت دهنده و پودرهای معدنی ساخته شده است که باید به ضخامت 4 تا 5 میلیمتر به کار رود که البته اگر با 4 الی  5 سانتی متر ملات ماسه سیمان مقایسه کنید، لایه نازکی است. به این ترتیب وزن وارده به ساختمان کاهش یافته و هم چنین در مقابل حجم فضای اشغال شده افزایش‌ می‌یابد.

چسب کاشی پودری نیز از پودرهای معدنی مواد غلظت دهنده، سیمان و پلیمر ساخته شده است که کافی است آن را با آب میکس کرده و مصرف کنید. چسب پودری‌ می‌تواند اتصال قدرتمند و باکیفیتی را برای کاشی و سرامیک مهیا کند که از جهت دیگر سطحی از آب‌بندی را نیز ارائه‌ می‌کند.

از این نوع چسب کاشی‌ می‌توان برای سنگ، گچ، چوب، آجر، موزاییک، کاشی و سرامیک استفاده نمود.

دقت کنید که سطحی که قرار است از این چسب کاشی پودری استفاده کنید را خوب تمیز و مسطح نمایید و برای استحکام بیشتر از مادهای به نام پرایمر کمک بگیرید.

چسب کاشی استخری

تفاوت چسب کاشی با ملات پایه سیمان

از چسب بلوک سهند شیمی برای نصب انواع بلوک هوادار اتوکلاو (AAC) در دیواره‌های داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود. این محصول با قدرت چسبندگی بالایی که دارد، در ضخامت‌های کم برای چسباندن بلوک‌های هوادار اتوکلاو شده به کار می‌رود که نتیجه آن کمک به کاهش وزن ساختمان و افزایش سرعت اجرای سازه است. آماده‌سازی آسان، قابلیت اجرای سریع و دوام بالا از دیگر خصوصیات این متریال است.

مزایای استفاده از چسب کاشی

  • جاذب رطوبت بالا که موجب‌ می‌شود برای استفاده در فضاهای هم چون استخر و مخازن آب نیز مناسب باشد
  • مقرون به صرفه
  • قابل اجرا بر روی سیستم‌های گرمایشی کف
  • مناسب برای محیط‌هایی که با تغییرات دمایی زیادی مواجه هستند
  • قابلیت تزار و مسطح کردن و هم چنین رفع ناهمواری ها
  • قدرت چسبندگی بالا
  • قدرت ارتجاعی بالا
  • انعطاف پذیری بالا
  • اختلاط سریع و آسان
  • سرعت و سهولت در اجرا
  • مناسب برای نصب سرامیک و کاشی به صورت افقی و عمودی حتی در قطعات بزرگ

کاربرد چسب کاشی

در گذشته پشت کاشی‌ها را با ملات‌های سیمانی پر می‌کردند که در برخی موارد موجب شکنندگی کاشی‌ها می‌شد و هم چنین کثیف‌کاری و بهم ریختگی بسیاری را به بار می‌آورد. حتی ممکن بود که آب موجود در ملات از طریق حفره‌ها به مناطق مجاور سرایت کند و خرابی‌هایی را به بار بیاورد. اما چسب کاشی تحول بزرگی را در صنعت کاشی‌کاری به وجود آورد، چرا که می‌توان از آن برای نصب و چسباندن انواع کاشی به کف یا دیوار استفاده نمود.

استفاده از انواع چسب کاشی خمیری و پودری‌ می‌تواند به طور چشمگیری از کلوخه شد ملات پشت کاشی و سرامیک، نصب اشتباه کاشی و سرامیک و کنده شدن و افتادن آن‌ها جلوگیری کند.

از چسب کاشی‌ می‌توان برای سطوح گچی، سیمانی، بتنی، قطعات پیش ساخته و حتی چسباندن کاشی روی کاشی یا قدیمی استفاده کرد. البته این امکان نیز وجود دارد که این چسب روی سطوح سنگی، چوبی، آجری و موزاییکی برای نصب کاشی استفاده شود.

نکات قابل توجه در رابطه با استفاده از چسب کاشی و سرامیک

  1. مطمئن شوید که سطحی که قرار است کاشی و سرامیک را نصب کنید خشک و مسطح‌ می‌باشد. در واقع باید تمامی بتن قدیمی و گرد و غبار را پاک کنید و روی کاشی و سرامیک‌های قدیمی تراش‌هایی ایجاد کنید.
  2. جنس سطح مورد نظر خود را مشخص کنید تا بر اساس آن مقدار مناسبی از چسب را استفاده کنید.
  3. می توانید چسب کاشی مخصوص دیوار و کف و حتی چسب کاشی مخصوص آب‌بندی را تهیه کنید. برخی از چسب‌های کاشی نیز مخصوص مکان‌های هستند که در معرض گرمای زیاد قرار دارند.
  4. اصل و باکیفیت بودن چسب کاشی را بررسی کنید تا از آسیب دیدگی‌های کاشی جلوگیری کنید.
  5. به توصیه‌ها و نکات مهمی که تولیدکننده بر بسته‌بندی درج کرده است دقت کنید.
  6. دمای هوای محیطی که‌ می‌خواهید از چسب کاشی استفاده کنید را مورد بررسی قرار دهید. اگر کاشی کاری در هوای سرد انجام بپذیرد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.
  7. به نحوه نصب کاشی‌ها دقت کنید. اگر از شانه با جهت مستقیم به کار می‌برید، بدانید که کاشی‌های شما در برابر ضربه مقاوم‌ می‌شوند. اگر شانه را با حرکات دایره‌ای و لقمه‌گذاری نصب کنید، ممکن است در اثر ضربه بکشنند. نصب کاشی‌های بزرگ به این ترتیب موجب‌ می‌شود تا هوا وارد لایه‌های کاشی شود که در نهایت ترک خوردگی و شکنندگی کاشی‌ها اتفاق‌ می‌افتد.
  8. دو روز بعد از نصب کاشی‌ها باید بندکشی با ترکیب پودر سنگ، سیمان سفید و پودر رنگ انجام شوند.
کد خبر: ۲۹۵٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha