۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شرایط ویژه مازندران در آبزی پروری| ایجاد ماهی سرا در آب بندان ها
بازار گزارش می‌دهد؛

شرایط ویژه مازندران در آبزی پروری| ایجاد ماهی سرا در آب بندان ها

ساری- وجود آب بندان‌ها و اراضی مستعد شالیزی و کشاورزی و داشتن منابع آبی نسبتا پایدار، شرایط مازندران را برای تبدیل به قطب شیلاتی ایران و منطقه ویژه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از سه هزار و ۹۰۰ واحد آبزی پروری در استان مازندران وجود دارد و سبب شده تا این استان قطب اول تولیدات آبزی پروری ایران لقب گیرد و بسیاری از فرآورده های آن از مرزهای کشور فراتر رود.

واقع شدن در پهنه آبی دریای خزر و ذخایر آن از یک سو، طبیعت و آب و هوای چهار فصل و مناسب، مازندران را بیش از هر استان دیگری مستعد فعالیت های آبزی پروری کرده است. با این حال هنوز این استان تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله دارد.

در حالی مازندران قطب اول تولیدات آبزی پروری به شمار می رود که ظرفیت ها برای توسعه این حرفه در استان بیش از دیگر استان ها است و وجود آب بندان ها و اراضی مستعد شالیزی و کشاورزی، و داشتن منابع آبی نسبتا پایدار شرایطی است که می تواند سهم اقتصاد شیلاتی را در استان ارتقا داد.

فعالیت های صید و صیادی در استان مازندران بیشتر به شش ماه دوم سال محدود و بسنده شده است در حالی که به اعتقاد فعالان این حوزه، توسعه فعالیت های آبزی پروری در قالب پرورش ماهی در قفس از جمله راهکارهایی است که می تواند سهم استان را در افزایش فرآورده های شیلاتی رشد داد.

سالانه شش تا ۱۲ هزار تن از محصولات شیلاتی مازندران روانه آن سوی آب ها و صادرات می شود. سالانه بیش از ۱۱۵ هزار تن محصولات آبزی پروری در مازندران تولید می شود و هزینه های بالای تولید نظیر آب بها و انرژی از جمله دغدغه تولیدکنندگان این بخش است. از سوی دیگر تامین خوراک و نهاده و قیمت پایین محصولات و نبود بازار فروش مناسب از دیگر چالش ها است.

شرایط ویژه مازندران در آبزی پروری| ایجاد ماهی سرا در آب بندان ها

یک فعال حوزه آبزی پروری در مازندران با اظهار این که با این که بیش از ۶۰ درصد تولیدات آبزیان استان مازاد بر مصرف داخلی است و قابلیت صادرات دارد، اما به دلیل بالا بودن هزینه تولید، تاجران نمی توانند در بازار جهانی رقابت کنند.

یک فعال شیلاتی: ایجاد تنوع محصولات صادراتی شیلاتی، اصلاح فرآیند صادرات، اعطای مشوق های صادراتی یارانه ای، تجهیز صنایع تبدیلی، فراهم کردن زیرساخت های حمل و نقل و ایجاد تشکل های قوی از جمله نیازها است

احمدی در گفت وگو با خبرنگار بازار افزود: ایجاد تنوع محصولات صادراتی شیلاتی، اصلاح فرآیند صادرات، اعطای مشوق های صادراتی یارانه ای، تجهیز صنایع تبدیلی، فراهم کردن زیرساخت های حمل و نقل و ایجاد تشکل های قوی از جمله نیازها است.

سالانه بیش از ۱۰۷ هزار تن محصولات شیلاتی به ارزش ۱۴ هزار تن در مازندران تولید می شود که تنها کمتر از ۱۰ درصد آن روانه بازارهای صادراتی و خارجی می شود. قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران نیز شمار واحدهای آبزی پروری استان را سه هزار و ۹۰۰ واحد ذکر کرد و گفت: سه هزار ۳۰۰ واحد واحد گرمابی است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که میزان تولیدات محصولات آبزی در استان ۱۰۷ هزار تن است، افزود: ۸۵ هزار تن از محصولات در واحدهای گرمابی تولید می شود که ارزش آن ۹ هزار میلیارد تومان است.

۵۳۱ واحد آبزی‌پروری در آب بندان های مازندران فعال است

وی با بیان این که در ۱۲ هزار هکتار از آب بندان های استان به تعداد ۵۳۱ واحد نیز آبزی پروری صورت می گیرد، میزان تولید را ۶۰ هزار تن ذکر کرد و لازم است آب بندان های دومنظوره را افزایش دهیم.

کریم زاده ارزش کل محصولات شیلاتی تولیدی در استان را بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: باید طوری برنامه ریزی کنیم که از این ظرفیت آب بندان ها حداکثر استفاده را در این راستا ببریم تا از این طریق علاوه بر اشتغال زایی و درآمد زایی بخشی از پروتئین جامعه نیز تامین شود.

در دولت سیزدهم اقدامات مثبتی در حوزه دریا به ویژه در حوزه صید و صیادی صورت گرفت و با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی، سخت و زیان آوربودن شغل صید و صیادی در مهرماه سال گذشته به تصویب رسید که این اتفاق، بسیار میمون و مبارکی است.

در حال حاضر برای بهره برداری پایدار، ۵ هزار سازه دریایی در دریاها مستقر شده است و تکثیر و رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در سال جاری رقم خورد.

سید محمد حسینی رییس سازمان شیلات ایران از رشد ۵۰ درصدی در صادرات و ارزآوری ۲۱۰ هزار تنی آبزیان خبر داد و گفت: تراز مثبت ۶۰ میلیون دلاری دستاوردی است که توسط صیادان، آبزی پروران و حمایت ویژه دولت سیزدهم حاصل شد.

شرایط ویژه مازندران در آبزی پروری| ایجاد ماهی سرا در آب بندان ها

حسینی افزود: علاوه بر بهره برداری از منابع طبیعی، پایه زیستی در حوزه دریا نیز با پرورش ماهیان اتفاق افتاد که این امریکی این مهم ترین اقدامات برای خوداتکایی در سازه های دریایی و صید و صیادی است.

حسینی: طی همکاری های خوبی که با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داشتیم، استقرار قفس های غوطه ور و نیمه غوطه ور که ویژه دریاهای بزرگ است به صورت پایلوت عملیاتی شد

وی از خود اتکایی ۸۵ درصدی تجهیزات پرورش ماهی در قفس خبر داد و گفت: طی همکاری های خوبی که با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داشتیم، استقرار قفس های غوطه ور و نیمه غوطه ور که ویژه دریاهای بزرگ است به صورت پایلوت عملیاتی شد.

حسینی با اشاره به اجرای دو مگاه پروژه ۵ هزار تنی معادل ۶۰ درصد تولید صید در دریای خزر ادامه داد: جذب بیش از ۳۰ همت که ۱۱.۸ همت آن در سال ۱۴۰۱ و ۱۸.۹ همت آن در سال ۱۴۰۲ در حوزه سرمایه گذاری انجام شد از مهم ترین دستاوردهای سازمان شیلات در دولت سیزدهم است که ازاین رقم بیش از ۹۵ درصد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی بود رکورد ۱۲ برابری جذب سرمایه گذاری را در دولت سیزدهم به خود اختصاص داد.

دریای خزر ظرفیت مناسبی برای فعالیت درزمینهٔ آبزی‌پروری تا ۲۰۰ هزار تن را دارد و توسعه این صنعت زمینه را برای اشتغال دست‌کم ۲۰ هزار نفر فراهم می‌کند. این درحالی است که امروزه فعالیت در صنعت آبزی‌پروری و ایجاد سرمایه و کسب روزی حلال در این حرفه از شاخص‌ترین مشاغل به شمارمی آید و تحقق این مهم از برنامه‌های محوری مسئولان استانی است.

کد خبر: ۲۹۴٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha