۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
۶۱ طرح حیاتی شبکه انتقال برق کشور تکمیل و وارد مدار شد

۶۱ طرح حیاتی شبکه انتقال برق کشور تکمیل و وارد مدار شد

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شبکه انتقال شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: ۶۱ طرح حیاتی شبکه انتقال پیش از تابستان امسال تکمیل و وارد مدار شد.

به گزارش بازار از توانیر، هاشم علی‌پور افزود: ۸ طرح نیز با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت در ۲ تا ۳ هفته آینده به مدار می‌آید وبا وجود زمان‌بر بودن طرح‌ها تلاش می‌شود تا پایان امسال وارد مدار شوند.

وی تشکیل کارگروه گذر از اوج بار تابستان ۱۴۰۳ را از جمله اقدام‌های انجام شده پس از عبور موفق از اوج بار ۱۴۰۲ دانست و ادامه داد: این کارگروه شهریور سال قبل و با عضویت نمایندگانی از شرکت مدیریت شبکه، تولید برق حرارتی، معاونت انتقال و معاونت هماهنگی توزیع توانیر تشکیل و نسبت به شناسایی نقاط قابل‌بهبود و طرح‌های حیاتی شبکه انتقال اقدام شد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شبکه انتقال هدف از تعیین طرح‌های حیاتی شبکه را تأمین برق مطمئن، جلوگیری از حبس تولید، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، رفع افت ولتاژ و جلوگیری از پرباری خطوط و ترانسفورماتورهای شبکه انتقال و فوق توزیع شبکه عنوان کرد.

علیپور خاطرنشان کرد: در ابتدا ۲۶۰ طرح اولویت‌دار شناسایی و سپس باتوجه‌به محدودیت‌های تأمین نقدینگی و بر اساس اولویت‌های شبکه، ۷۷ طرح حیاتی تعیین و مهرماه سال گذشته جهت اجرا به شرکت‌های زیر مجموعه توانیر ابلاغ شد.

وی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی و ۳ شیفته تلاشگران صنعت برق برای به نتیجه رساندن سریع طرح‌ها که با رعایت پیوست‌های ایمنی انجام گرفت افزود: از مجموع ۷۷ طرح حیاتی، ۶۱ طرح تا پیش از فرارسیدن تابستان امسال تکمیل شد و ۸ طرح نیز با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت در ۲ تا ۳ هفته آینده به مدار می‌آید که با وجود زمان‌بر بودن طرح‌ها تلاش می‌شود تا پایان امسال وارد مدار شوند.

علیپور گفت: با انجام این طرح‌ها تاکنون هیچ‌گونه حبس تولید و یا خاموشی ناشی از ضعف شبکه در ایام اوج بار امسال اتفاق نیفتاده و توانستیم با سرعت بخشی به روند اجرا، رکوردهای خوبی حاصل کنیم که باعث شد در برخی طرح‌ها، مدت‌زمان قرارداد از ۲۴ ماه به ۱۳ ماه کاهش یابد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شبکه انتقال توانیر ادامه داد: ۱۲ طرح از ۱۸ طرح حیاتی انتقال که از مهر ۱۴۰۲ عملیات اجرایی آن از صفر طرح آغاز شده بود برق‌دار شده و ۴ طرح نیز با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت در شرف بهره‌برداری است.

وی افزود: با اجرای طرح‌های حیاتی ۱۲۹۴ کیلومتر به خطوط انتقال و فوق توزیع شبکه و ۷۶۰۵ مگاولت آمپر به ظرفیت پست‌های قدرت افزوده می‌شود که به همراه ۷ طرح بهبود شبکه به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

علیپور ادامه داد: علاوه بر ۷۷ طرح حیاتی، ۳ طرح ملی خازن‌گذاری در شبکه انتقال برق کشور نیز جهت کاهش تلفات، جلوگیری از افت ولتاژ، آزادسازی ظرفیت شبکه و کمک به تولید نیروگاه‌ها پیش‌بینی شد که به‌وسیله ۲ سازنده داخلی (نیرو ترانس و پرتو خازن) تأمین و از اسفند ۱۴۰۲ به‌تدریج جهت اجرا به شرکت‌های برق منطقه‌ای زنجان، هرمزگان و خراسان به‌عنوان شرکت‌های کارگزار برق‌های منطقه‌ای تحویل شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شبکه انتقال توانیر، سامانه مدیریت طرح‌های انتقال (سمپا) را از ابزارهای این دفتر عنوان کرد که کار نظارت و پایش پیشرفت فیزیکی طرح‌های شرکت‌های برق منطقه‌ای را انجام می‌دهد و به طور مرتب و برخط گزارش تکمیلی شرکت‌ها به این سامانه ارسال و نسبت به شناسایی و رفع به‌موقع مشکلات اقدام می‌شود.

ساخت نخستین ترانسفورماتور ۵۰۰ مگاولت آمپر ۳ فاز

علیپور با اشاره به ساخت ترانسفورماتور انتقال ۳ فاز ۵۰۰ مگاولت آمپر که برای نخستین‌بار در کشور انجام شده است، افزود: این تجهیز به‌وسیله سازنده ایرانی (ایران‌ترانسفو) در مدت کمتر از ۵ ماه ساخته شد و از خرداد گذشته در پست ۴۰۰ کیلوولت سعادت‌آباد تهران در حال بهره‌برداری است.

وی یکی دیگر از اقدام‌های ساخت داخل بخش انتقال برق را که برای نخستین‌بار در کشور انجام شده، تولید هادی پرظرفیت و استفاده از آن در فاصله دو دکل به طول ۱۷۰۰ متر بین جزیره قشم و سرزمین اصلی عنوان کرد که با افزایش دوبرابری توان انتقال برق در این خط‌هوایی، توان تولید برق جزیره قشم در موارد موردنیاز به شبکه سراسری برق منتقل می‌شود.

کد خبر: ۲۹۴٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha