۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
قیمت های جدید بلیت هواپیما بارگذاری شد| خرید هواپیما از سوی واسطه ها لو می رفت
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به «بازار»:

قیمت های جدید بلیت هواپیما بارگذاری شد| خرید هواپیما از سوی واسطه ها لو می رفت

محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برخی واسطه ها خرید هواپیما را لو دادند و مانع ورود هواپیما به ایران می شدند گفت: بارگذاری قیمت های جدید بلیت هواپیما از سوی برخی ایرلاین ها آغاز شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم با بیان اینکه تعیین قیمت بلیت هواپیما دارای تاریخچه ای است که می توان به آن در مورد تعیین قیمت بلیت هواپیما استناد کرد گفت: بر اساس قانون در آن سال ها گفته شده است که تعیین قیمت هواپیما بر عهده شورای عالی هواپیمایی است که متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و نماینده انجمن شرکت های هواپیمایی که در جلسه حضور می یابند خواهد بود.

وی افزود: طبیعتا این اتفاق سال های سال انجام شد و در سال ۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه تسری پیدا کرد و آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما اعلام شد. استفساریه های متعددی نیز از سوی مجلس و دولت ارائه شد برای اینکه این قانون در برنامه ششم و هفتم توسعه پابرجا است و یا پابرجا نیست؟ این آزادسازی قیمت با حذف مولفه های هدفمندی یارانه هایی که اتفاق می افتاد تا سال ۹۹ ادامه یافت.

وی افزود: در سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونا سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی که صورت داد یک نرخ گذاری انجام داد که این تا تیر ماه ۱۴۰۰ قیمتی استخراج شد. با استقرار دولت سیزدهم و دی ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۵ درصد قیمت های تیر ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد. قرار شد بعد از نظر شورای عالی هواپیمایی در ستاد تنظیم بازار که مصوبه سران قوا را داشت قیمت بلیت تعیین تکلیف شود.

محمدی بخش گفت: این اتفاق بعد از آن ماجرا انجام نشد و تا اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه یافت. در این فاصله در دی ماه ۱۴۰۰ عدد ۹ درصد ارزش افزوده را هم به ان اضافه کردیم. پس در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ قیمت بلیت هواپیما توسط ستاد تنظیم بازار ۲۹ درصد به قیمت های دی ماه ۱۴۰۰ اضافه شد. با توجه به آن ۱۵ درصد کاهش و ۹ درصد ارزش افزوده اتفاق خوبی در قیمت ها رخ داد و نوسانات ارز که نرخ مرجع می باشد برای تصمیم گیری هم در این بازه زمانی یعنی از تیر ماه ۱۴۰۰ ادامه داشت. بعد از قیمت گذاری ، قیمت توسط سازمان هواپیمایی ابلاغ شد.

بابت این موضوع دفاعیه دادیم و پای آن ایستادیم. کلی هم بابت این موضوع که نقش حاکمیتی است و بایستی مولفه هایی که وجود دارد نظر ما این بود که قیمت گذاری باید توسط شورای عالی هواپیمایی اجرا شود

وی افزود: به هر حال به اصل موضوع ایراد گرفته شد که آیا ستاد تنظیم بازار می تواند قیمت گذاری بلیت هواپیما را انجام دهد یا خیر؟ یا شورای عالی هواپیمایی می تواند قیمت گذاری کند یا خیر؟ این محل اختلاف بود و نظر صریح سازمان هواپیمایی کشوری اصرار بر اجرای قانون و ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری است. بابت این موضوع دفاعیه دادیم و پای آن ایستادیم. کلی هم بابت این موضوع که نقش حاکمیتی است و بایستی مولفه هایی که وجود دارد نظر ما این بود که قیمت گذاری باید توسط شورای عالی هواپیمایی اجرا شود.

به گفته وی، نه متوقف شدن قیمت و افزایش قیمت بلیت را با توجه به نوسانات نرخ ارز موافق بودیم و نه اینکه به این شکل موافق آزادسازی بودیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اینکه در دولت سیزدهم چه تعداد هواپیما خریداری شد گفت: اگر بخواهیم به عقب باز گردیم باید اذعان کنم که در این دوره دولت سیزدهم اقدامات بسیار عالی و خوبی در زمینه صنعت هوایی و اتفاقا خرید هواپیما صورت گرفت. اما نکته ای که هست این است که ناوگان هوایی در حال حاضر به 500 هواپیما نیاز دارد این در حالی است که تنها 200 هواپیما در ناوگان فعالیت می کنند.

از ١٠١ فروند انواع هواپیما و بالگرد وارد کشور شده ٧١ فروند هواپیمای مسافری بوده که تعدادی آن هواپیمای ایرباس ٣۴٠ و بخشی بویینگ ٧٣٧ فروند بوده و همچنین امبراییر و سی آره جی و هواپیماهای زیر ٢٠ سرنشین وارد کشور شده که این میزان ورود هواپیما سر و صدای رسانه‌های خارجی را درآورده‌است

او افزود: از ١٠١ فروند انواع هواپیما و بالگرد وارد کشور شده ٧١ فروند هواپیمای مسافری بوده که تعدادی آن هواپیمای ایرباس ٣۴٠ و بخشی بویینگ ٧٣٧ فروند بوده و همچنین امبراییر و سی آره جی و هواپیماهای زیر ٢٠ سرنشین وارد کشور شده که این میزان ورود هواپیما سر و صدای رسانه‌های خارجی را درآورده‌است که چرا در شرایط تحریمی ایران توانسته هواپیما خریداری کند.

می‌گویند چرا تعداد خرید هواپیما را به صورت شفاف اعلام نمی‌کنند، پاسخ این است که کدام فرماندهی شب علمیات نقشه علمیات را فاش می‌کند؟ اگر خریدها را اعلام کنیم دشمن خریدهای بعدی را ردیابی می‌کند

محمدی بخش در پاسخ به این پرسش که چرا به طور شفاف اعلام نمی کردید که چه تعداد هواپیما خریداری می کنید؟ گفت: می‌گویند چرا تعداد خرید هواپیما را به صورت شفاف اعلام نمی‌کنند، پاسخ این است که کدام فرماندهی شب علمیات نقشه علمیات را فاش می‌کند؟ اگر خریدها را اعلام کنیم دشمن خریدهای بعدی را ردیابی می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در ٣٣ ماه گذشته دولت سیزدهم هیچ موردی نبود که پول هواپیمایی را پرداخته باشیم اما هواپیما نیامده‌ باشد اما در سنوات قبل به دلیل تحریم‌ها و رفتار غیر حرفه‌ای واسطه‌ها برخی از خریدهای لو رفت و امکان ورود آن به کشور امکان‌پذیر نبود اما این موضوعات را هم پیگیری کردیم که نمونه آن برگشت فلایت چک دوم بود.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل هوایی یکی از مولفه‌های توسعه یافتگی است و بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای ابرقدرت برای تهدید کشور هدف، تحریم‌ها را ابتدا بر حوزه زیرساخت‌های هوایی تحمیل می‌کنند ادامه داد همانند ایران که در ۴۳ سال گذشته تحت سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌های ظالمانه در حوزه هوایی غیر نظامی قرار گرفت.

محمدی بخش با اشاره به اینکه در بخش هوایی این دو مقوله در سه سال گذشته در عالی‌ترین سطح با سخت‌گیری و نظارت کامل انجام شد تاکید کرد: کمیته دائمی فضای کشور، کمیته امنیتی صنعت هوانوردی ذیل شورای عالی امنیت ملی، شرکت‌های هواپیمایی و بالگردی، مراکز ساخت و طراحی و تولید، مراکز طراحی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های تولید کننده، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ورزش‌های هوایی و... نقش آفرینان این صنعت به شمار می‌روند.

محمدی بخش افزود: ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی در ایران پرواز انجام می‌دهند و دستگاه‌های بین‌المللی با ایران همکاری و هماهنگی کامل دارند.

وی با اشاره به تهدیدات صنعت هوانوردی غیر نظامی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: صنعت هوایی کشور در آن سال، شرایط حاد کرونا، شرایط نا مناسب اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی و ناوگان زمین گیر که از ۲ تا ۳۰ سال زمین گیر بودند، مواجه شد. همچنین خروج متخصصین این حوزه از کشور، تشدید تحریم‌های ظالمانه، حملات سایبری متعدد، قیمت بلیت، تاثیر روانی حادثه هواپیمای اوکراینی از جمله موضوعات دست و پا گیر صنعت هوانوردی بود.

محمدی بخش تاکید کرد: در صنعت هوانوردی باید برنامه ریزی با قابلیت اجرایی برگرفته از خرد جمعی و ظرفیت دانشی بر گرفته از شناخت تهدید، فرصت و ظرفیت‌ها انجام شود که در این دولت ۴ راهبرد تاب آوری، نوسازی ناوگان، تامین قطعه و ساخت هواپیمای بومی سر لوحه کار حوزه حمل و نقل هوایی قرار گرفت.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امروز شاهد حضور شرکت‌های خارجی هستیم و بیش از ۴۰ توافقنامه با کشورهای مختلف به امضا رسید. همچنین تفاهم‌نامه با کشور روسیه به عنوان یکی کشورهای صاحب فناوری در حوزه هواپیمایی امضا شد.

کد خبر: ۲۹۴٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha