۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
راهبردی ترین محصول در سبد جهش تولید| خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد در تولید گندم
بازار گزارش می دهد؛

راهبردی ترین محصول در سبد جهش تولید| خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد در تولید گندم

یاسوج- تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری رشد ۲۵۰ درصدی را تجربه کرد و رکورد شکست تا این استان در تولید این محصول راهبردی به خودکفایی برسد.

صدیقه امیدی؛ بازار: گندم یکی از قدیمی ترین گیاهان کره زمین است که انسان آن را کشت و کار کرده و مورد استفاده قرار داده و در الگوی مصرفی خانوارها تامین کننده غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان و یک محصول استراتژیک است.

با توجه به توسعه تولیدات داخلی به عنوان یک راهبرد برای کاهش وابستگی و کاهش واردات و افزایش تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، افزایش تولید گندم راهکاری برای توسعه اقتصادی است.

کهگیلویه و بویراحمد نیز که ظرفیت های بالقوه ای در بخش کشاورزی دارد در سال جاری توانست با استفاده بهینه از منابع و روشهای دانش بنیان تولید گندم را به ۲۵۰ درصد افزایش برساند و شکوفایی بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید ملی می تواند برای بخش گسترده ای از جامعه اشتغال ایجاد کند.

راهبردی ترین محصول در سبد جهش تولید| خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد در تولید گندم

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت بسیار در کشاورزی و به خصوص تولید گندم است.

زینب امیدی افزود: کشور ما تا دهه قبل وارد کننده گندم بود، و در سال ۱۳۸۳ در تولید گندم به خودکفایی رسید و روز ۲۶ آبان ماه نیز به عنوان روز خودکفایی گندم در تقویم ثبت شده و طی سالهای اخیر در کهگیلویه و بویراحمد نیز تولید گندم رشد خوبی داشته و در سال جاری این رشد به خودکفایی منجر شد.

کارشناس اقتصاد کشاورزی: خودکفایی در تولید گندم سبب توسعه اقتصادی و کاهش وابستگی غذایی و ایجاد امنیت غذایی می شود

وی بیان داشت: با توجه به تغییر کشاورزی از سنتی به روشهای نوین و احیای دیمزارها و عوامل مختلف این خودکفایی ایجاد و سبب توسعه اقتصادی و کاهش وابستگی غذایی و ایجاد امنیت غذایی می شود.

امیدی تصریح کرد: آموزش و ارتقای دانش کشاورزان، بهره‌برداری بهینه از منابع آبی، توسعه صنعتی کشاورزی، ایجاد آبیاری پایدار و اعطای تسهیلات مالی به کشاورزان و توجه به دیمزارها نقش مهمی در این توسعه و رشد داشته است.

راهبردی ترین محصول در سبد جهش تولید| خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد در تولید گندم

رییس جهاد کشاروزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: سطح زیر کشت گندم در کهگیلویه و بویراحمد ۹۰ هزار هکتار بوده و بیشترین گندم برداشت شده استان نیز در شهرستان کهگیلویه است.

علی معتمدی افزود: کل اراضی زراعی استان ۲۷۲ هزار هکتار بوده و در هر سال سطح زیر کشت در ۱۱۰ هزار هکتار دیم و ۴۷ هزار هکتار، کشت آبی انجام می شود.

وی بیان داشت: سطح زیر کشت در دیمزارهای استان ۷۰ هزار هکتار بوده که افزایش سطح زیر کشت گندم در استان نقش مهمی در افزایش تولید این محصول داشته است.

معتمدی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد دارای مناطق سردسیری و گرمسیری است و کشت گندم در هر دو منطقه انجام می شود.

رییس جهاد کشاروزی کهگیلویه و بویراحمد: تولید گندم در استان کهگیلویه و بویراحمد به ۱۸۰ هزار تن رسیده است

وی با بیان اینکه رشد بی سابقه ای در تولید گندم در استان داشتیم، گفت: تولید گندم در استان به ۱۸۰ هزار تن رسیده و طرح جهش تولید در دیمزارها و طرح کشت قراردادی در استان کهگیلویه و بویراحمد با موفقیت اجرا شده است.

راهبردی ترین محصول در سبد جهش تولید| خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد در تولید گندم

معتمدی تصریح کرد: در طرح ملی جهش تولید در دیمزارها استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول و در طرح کشت قراردادی نیز رتبه دوم را کسب کرد.

وی با بیان اینکه پیوند کشاورزی با روشهای دانش بنیان شبب شد که دو رقم گندم با عملکرد بالاتر از هفت تن در مناطق گرمسیری و با کمترین میزان آبیاری کشت شود، گفت: کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در افزایش تولید گندم در سال جاری داشته و تامین منابع آبی برای آبیاری به میزان کافی، تولید گندم را افزایش داده است.

مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برنامه حمل محصول گندم به سیلوها با سرعت در حال انجام است و ۷۰ کمباین نیز در مزارع گندم فعال هستند.

مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۷۳ هزار تن گندم در استان خریداری شده است

ابوالحسن صداقت کیش افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۷۳ هزار تن گندم در استان خریداری شده و خرید گندم استان از منطقه بهمئی در اوایل اردیبهشت ماه، آغاز شد.

وی بیان داشت: با توجه به پیش بینی های انجام شده، در سال جاری خرید گندم سیلویی بی سابقه خواهد بود.

راهبردی ترین محصول در سبد جهش تولید| خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد در تولید گندم

صداقت کیش با بیان اینکه خودکفایی در تولید گندم همانند هر محصول دیگری نیازمند بهره‌بری درست از عوامل علمی ‌و فناوری است، گفت: توسعه کشاورزی یعنی به دست آوردن حداکثر محصول از مجموعه ثابتی از عوامل تولید که استان به این مهم دست یافته است.

وی اظهار داشت: در شهرستان‌های گرمسیری و سردسیری کار خرید گندم از کشاورزان انجام و پنج هزار و ۸۶٠ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران استان نیز پرداخت شده است.

گندم یکی از مهم‌ترین محصولات زراعی ایران است و نقش بسیار مهمی‌ در تامین درآمد و نیازهای خودمصرفی و کشاورزان و مردم دارد و افزایش قیمت خرید گندم از سوی دولت می تواند بر افزایش تولید تاثیر مهم و مثبتی داشته باشد و دست دلالان کوتاه شود.

در اسناد بالادستی و در ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه، بر تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی و نیل به خودکفایی ۹۵ درصدی در این محصولات تاکید شده و در بند «ب» ماده۳۱ قانون برنامه ششم توسعه، درباره خرید تضمینی و به موقع محصولات کشاورزی به ویژه در محصولات راهبردی تاکید شده است و وزارت جهاد کشاورزی طی یک برنامه ۱۰ ساله طرح خوداتکایی و خودکفایی مجدد در تولید گندم را در دستور کار قرار داده است که افزایش قیمت خرید تضمینی و حمایت از کشاورزان با روشهای همچون کشت قرار دادی و طرح تولید در دیمزارها می تواند به افزایش تولید کمک کند.

کد خبر: ۲۹۴٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha