۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
عضویت و آغاز همکاری ایران در پروژه مشارکت جهانی خاک سازمان فائو
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد؛

عضویت و آغاز همکاری ایران در پروژه مشارکت جهانی خاک سازمان فائو

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی از عضویت و آغاز همکاری ایران در پروژه مشارکت خاک(Soil Doctors) برنامه مشارکت جهانی سازمان فائو خبر داد.

به گزارش بازار از وزارت جهادکشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص عضویت ایران در پروژه مشارکت خاک، اظهار داشت: در راستای سیاست توسعه همکاری‌های تخصصی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با برنامه مشارکت جهانی خاک (Global Soil Partnership) سازمان فائو و همچنین با توجه به پیگیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده، دبیرخانه GSP در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۳ (۲ جولای ۲۰۲۴) رسما عضویت و آغاز همکاری ایران در پروژه مشارکت خاک را اعلام کرد.

وی افزود: پروژه مشارکت جهانی سازمان فائو در حوزه‌های گوناگون و تخصصی خاک، برنامه‌های اجرایی متنوعی را در دست اجرا داشته و همکاری‌های معاونت آب و خاک به عنوان نقطه تماس دولتی با این نهاد از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پروژه مشارکت خاک (Soil Doctors) از فعالیت‌های زیربخش ارتقای آگاهی‌ (Awareness Raising) مشارکت جهانی خاک است که از سال ۲۰۲۰ میلادی شروع شد و در حال حاضر ۲۱ کشور جهان در این پروژه عضو هستند.

نیازی شهرکی گفت: به طور کلی این پروژه سعی دارد دانش فنی و مهارت‌های مورد نیاز کشاورزان را در قالب یک پلتفرم علمی و با استفاده از ابزارها و روش‌های آموزشی استاندارد سازماندهی کرده و از طریق شبکه‌ای شامل متخصصان خاکشناسی، تسهیلگران ملی و منطقه‌ای و جامعه کشاورزان پیشرو و منتخب، نسبت به انتشار و انعکاس آموزه‌های مدیریت پایدار خاک به زبان ساده در بین تمام کشاورزان منطقه مورد نظر اقدام کند.

بر اساس این گزارش، این پروژه در فاز نخست با همکاری معاونت آب و خاک، موسسه تحقیقات خاک و آب و GSP در تعدادی از استان‌های منتخب اجرا خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر نیز در برخی از زیربخش‌های تخصصی GSP از جمله روز جهانی خاک (WSD)، شبکه بین‌المللی آزمایشگاه‌های خاک (GLOSOLAN) و شبکه بین‌المللی خاک‌های مبتلا به شوری (INSAS) حضور فعال و موثری داشته و برنامه‌ریزی برای عضویت در سایر زیربخش‌های فنی مانند تنوع‌زیستی خاک، حاصلخیزی و آنالیز کودها، ماده آلی و آلودگی خاک و غیره را در دستور کار دارد.

کد خبر: ۲۹۴٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha