۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات باغی با به‌کارگیری نهال‌های گواهی شده
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات باغی با به‌کارگیری نهال‌های گواهی شده

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی گفت: استفاده از نهال گواهی شده همزمان با تقویت اقدامات ترویجی، آموزشی و دانش‌افزایی باغداران و مروجان کشور سبب افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات باغی در کشور می‌شود.

به گزارش بازار از وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی افزود: یکی از ارکان اساسی در باغداری برای تولید تجاری میوه استفاده از نهال مرغوب، سالم قوی و مطمئن است که رسیدن به این هدف بزرگ نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی با تاکید بر این موضوع که استفاده از نهال سالم، بااصالت و استاندار می‌تواند زمینه بهره‌وری باغات و افزایش بیش از ۳۰ درصدی تولید را در پی داشته باشد، اظهارداشت: برای دستیابی به اهداف طرح های ارتقای باغات درجه سه و دو به باغات درجه یک و مدرن و همچنین احداث باغات جدید و برای رفع نقایصی نظیر عملکرد پایین، عدم کشت ارقام مناسب با نیاز فعلی بازار، تولید محصول با ضایعات زیاد (میوه‌های بدون کیفیت)، دوره بلوغ رویشی طولانی (۳ تا ۵ سال) تولید نهال گواهی شده در دستور کار این معاونت قرار دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته ظرفیت تولید ۶.۵ میلیون نهال گواهی شده در کشور وجود داشت که بنابر تقاضای بازار و عدم آشنایی باغداران با مزایای این نهال، تنها ۶۵۰ هزار نهال گواهی شده با لیبل آبی تولید و توزیع شده است.

برومندی با اشاره به این که نهال گواهی شده برای رفع کاستی‌های باغداری کشور با بکارگیری روش‌های فناورانه تولید می‌شود، گفت: در تولید این نوع نهال، سالم‌سازی و اصالت ژنتیکی از اهمیت بالایی برخوردار است که توسط زنجیره تولید نهال گواهی شده زیر نظر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال انجام می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بر همین اساس علاوه بر توجه به توسعه زیرساخت‌ها، افزایش و تنوع‌بخشی به تولید این نوع نهال، توجه به آموزش و ترویج مزیت‌های آن در سطوح مختلف بهره‌مندی از مزایای نهال گواهی شده را امکان‌پذیر می‌سازد.

برومندی تصریح کرد: در این راستا با راهبری و حمایت معاونت امور باغبانی زیرساخت‌های لازم در کشور توسط بخش خصوصی مورد سرمایه‌گذاری قرار گرفته و هم‌اکنون ۱۴ باغ مادری و ۷۰ مرکز کشت بافت و با همکاری نهالستان‌های پیشرو حلقه‌های زنجیره تولید نهال گواهی شده را تشکیل داده‌اند.

وی افزود: سال گذشته کل نهال تولید شده در نهالستان‌های مجوزدار به صورت خوداظهاری ۶۸ میلیون اصله با لیبل سفید بوده است که با همکاری‌های نزدیک موسسه آموزش و ترویج، موسسه تحقیقات ثبت و گواهی، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، سازمان حفظ نباتات، صندوق حمایت از توسعه نهال و با محوریت معاونت امور باغبانی برنامه‌ها، راهکارها و اقداماتی در جهت افزایش آگاهی‌های فنی باغداران و کشاورزان در حال پیگیری است.

تولید ۷۰ میلیون اصله نهال گواهی شده در برنامه هفتم توسعه

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: در این خصوص طی برنامه پنج ساله هفتم مقرر است تولید ۷۰ میلیون نهال گواهی شده در کشور عملیاتی شود. در این رابطه حمایت مالی از باغات مادری و تامین یارانه نهال به میزان کافی و به هنگام می‌تواند به پایداری و توسعه باغات مادری بیانجامد.

برومندی یادآور شد: سال گذشته با هدف افزایش ضریب نفوذ نهال گواهی شده بین بهره‌برداران کشور ارتقای دانش فنی مدیران، کارشناسان و مروجان کشور در زمینه نهال (برگزاری نشست‌های تخصصی - توجیهی غیرحضوری ویژه عوامل، اجرایی بازدید ترویجی از باغات مادری) اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمومی (تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و برگزاری دوره‌های آموزشی - مهارتی برای باغداران)، ایجاد کانون‌های تخصصی توسعه و ترویج نهال گواهی شده، دانش افزایی، ارتقا و ترمیم مهارت باغداران در قالب برنامه «اقدام سریع برای ترویج نهال گواهی شده» اجرا شد که مورد استقبال کم‌نظیر مخاطبان و تولید کنندگان قرار گرفت و اثرات مثبت و بیش از انتظار در پی داشت.

کد خبر: ۲۹۴٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha