۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
منشا گردوخاک استان‌های مرکزی و قم مشخص شد

منشا گردوخاک استان‌های مرکزی و قم مشخص شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: گردوخاک استان‌های قم و مرکزی منشاء داخلی دارد و به زودی استان گیلان با وجود رطوبت زیاد درگیر گردوخاک خواهد شد.

به گزارش بازار، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست خبری امروز خود در خصوص افزایش دمای هوا و منشا گردوخاک در استان های قم و مرکزی گفت: بخش زیادی از بارش‌هایی را که در کشور مشاهده می‌کنیم مربوط به پیامدهای تغییر اقلیم و پدیده‌هایی از جمله ال نینو است اما نوع بارش‌های کشور ما به سمت بارش‌های سیلابی رفته است و اگر زیرساخت‌های ما از لحاظ منابع آبی و کاربری اراضی هماهنگ نباشد، این بارش‌ها مخاطره آمیز خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: اتفاقی که در جاده چالوس افتاد اگرچه به بارش زیاد باران ارتباط داشت اما موارد دیگری هم در آن دخیل بود. در مشهد هم به همین صورت بود.

وی در ادامه به افزایش دما نیز اشاره کرد و گفت: سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین دما را داشتیم و سال ۲۰۲۴ نیز شرایط به همین صورت است. احتمالا امسال جزو سال‌های گرم باشد.

تاجبخش با اشاره به پدیده گرد و خاک اظهارکرد: گرد و خاک ایجاد شده در قم هم منشا داخلی دارد و هم منشا خارجی. به همین دلیل وضعیت جوی به مرحله اضطرار رسید و ادارات تعطیل شد. در گیلان نیز که استانی مرطوب است هم حتی با پدیده گرد و خاک مواجهیم. تغییر اقلیم و عدم مدیریت صحیح منابع آب مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۲۹۴٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha