۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
تکذیب توقف روند عضویت ایران در بریکس| دخالت امریکا در انتخابات ایران مردود است
در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه مطرح شد؛

تکذیب توقف روند عضویت ایران در بریکس| دخالت امریکا در انتخابات ایران مردود است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توقف روند عضویت ایران در بریکس را به‌شدت تکذیب می‌کنم.

به گزارش بازار، کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: به آقای مسعود پزشکیان تبریک عرض می‌کنم که موفق به کسب آرای ملت شد. برای رئیس‌جمهور ملت آرزوی موفقیت می‌کنم.

او ادامه داد: دستگاه دیپلماسی از همه ظرفیت‌های خود برای کمک به رئیس‌جمهور منتخب و تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد کرد.

کنعانی افزود: از ایرانیان مقیم خارج از کشور تشکر می‌کنم که به‌رغم سختی‌ها با نشاط در انتخابات شرکت کردند.

وی درباره دعوت از کشورهای خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بیان کرد: هر برنامه ریزی در این زمینه باشد، قطعا وزارت خارجه اجرایش را برعهده دارد و با همه توان ظرفیت‌های خود را در این زمینه به کار خواهد برد. مشورت‌ها در حال انجام است.

نظر کنعانی درخصوص احیای برجام در دوره جدید وزارت خارجه

این دیپلمات کشورمان درباره احیای برجام در دوره جدید وزارت خارجه بیان کرد: موضوع مذاکرات و رفع تحریم‌ها سازوکار روشن خود را دارد. دولت سیزدهم همه تلاش‌ خود را در این زمینه به کار بست و همچنان هم ادامه دارد. در دولت جدید باید منتظر ماند و رویکردهای جدید را مشاهده کرد.

ایران در حمایت از لبنان درنگ نخواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص تحولات لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از لبنان درنگ نخواهد کرد. ایران در حمایت از ملت لبنان و امنیت این کشور در زمان مقتضی هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.

کنعانی افزود: ایران حمایت از امنیت لبنان و دولت، ملت و مقاومت لبنان را برای خود یک اصل می‌داند. رژیم صهیونیستی باید متوجه پیامدهای هرگونه اقدام ماجراجویانه خود در منطقه و به ویژه لبنان باشد.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر انتخابات ایران بر تحولات منطقه گفت: برگزاری این انتخابات در زمان کوتاه و با آرامش طبعا جزء موفقیت‌های ملت و دولت است. این مولفه‌ها از منظر ملت‌های دنیا نشان‌دهنده آن است که آنها با کشوری پرقدرت و با صلابت در ارتباط هستند.

وی اضافه کرد: قطعا کشورهای مختلف بعد از این برای ایران حساب جدید و برتری از دوره قبل باز خواهند کرد. ایران نشان داد که در معادلات منطقه نقش به‌سزایی دارد. بنابراین شاهد تقویت مناسبات ایران در منطقه خواهیم بود.

تکذیب لغو عضویت ایران در بریکس

کنعانی درپاسخ به سوالی درباره روند لغو عضویت ایران در بریکس توسط ترکیه بیان کرد: این موضوع را قویا تکذیب می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شبکه پرداخت ایران و روسیه اظهار کرد: از مدت‌های قبل مذاکرات فنی این موضوع با توجه به هدف‌گذاری‌ها آغاز و مشورت‌های مقامات بانک مرکزی دو کشور انجام شده و پیشرف‌های بسیاری در این زمینه داشتیم. امیداریم به زودی امکان استفاده از این امکانات را داشته باشیم.

در چانه زنی‌های دیپلماتیک برای منافع ملت ایران در شرایط خوبی قرار داریم

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات در دولت جدید بیان کرد: هر توافقی دارای دو طرف است. دولت جمهوری اسلامی ایران در تامین منافع ملی از همه ابزارهای خود استفاده می‌کند، توافق برجام حاصل روند دیپلماتیک بود.

کنعانی افزود: مسیر سیاست خارجی ما مسیر منطقی بود. مسیر تعامل با کشورهای دنیا مبتنی بر عزت کشور و تمرکز بر سیاست همسایگی و استقلال از ظرفیت‌های موجود است که نتایج همه اینها دربرابر دیدگان ملت قرار دارد. در چانه زنی‌های دیپلماتیک برای منافع ملت ایران در شرایط خوبی قرار داریم.

تشریح دستاوردهای سیاست‌خارجی دولت سیزدهم از زبان کنعانی

وی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای دولت سیزدهم اظهار کرد: با توجه به سیاست همسایه محوری دولت سیزدهم و استفاده از سازوکارهای چند جانبه، دستاوردهای بسیاری نظیر قراردادهای متعدد و بازسازی روابط با برخی کشورهای منطقه را شاهد بودیم.

کنعانی افزود: تقویت مناسبات در حوزه فرامنطقه‌ای، سیاسی، تجاری و اقتصادی و همچنین نقش ایران در ارتقای ثبات در منطقه و عضویت موثر در سازوکارهای شانگهای و بریکس ظرفیت‌های مهمی هستند که جمهوری اسلامی در اختیار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، امضای موافقتنامه تجارت‌آمیز، توجه به حوزه قفقاز و ایفای نقش موثر در آرامش منطقه همه سرفصل‌های مهم دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم هستند که هرکدام قابلیت تشریح می‌باشند.

تعداد قابل توجهی از کشورها همکاری موثری در انتخابات داشتند

کنعانی درباره عدم اجازه دولت کانادا برای برگزاری انتخابات ایران گفت: جای تاسف دارد که کشوری با ادعای مکرر حقوق بشر جمع بسیاری از ایرانیان را از استفاده از حقوق شهروندی خود محروم کرد و قضاوت این موضوع برعهده شهروندان جهان قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از کشورها همکاری موثری در انتخابات داشتند و تعداد اندکی آن گونه که شایسته بود به مسئولیت خود عمل نکردتد.

او در پاسخ به سوالی درباره آزار رای‌دهندگان نیز اظهار کرد: همه هموطنان خارج از کشور سرمایه ما هستند. مشارکت بیش از بیست درصد در خارج از کشور نشان‌دهنده این است که شهروندان به رغم آزارهایی که انجام شد، مصمم‌تر از دوره قبل وارد انتخابات شدند. آنچه دستگاه دیپلماسی انجام داد تلاش صادقانه بود تا شهروندان خارج از کشور بتوانند از حقوق قانونی خود برخوردار باشند. برخی رفتارهای غیر اخلاقی قضاوتش مقابل دیدگان همه قرار دارد.

کنعانی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی طبعا همانند هر دوره‌ای در خدمت دولت منتخب مردم خواهد بود. مشورت‌ها در این زمینه در عالی‌ترین سطح انجام شده است و تا زمان تشکیل دولت جدید این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

دخالت آمریکا در انتخابات ایران مردود است

وی درباره مداخله امریکا در انتخابات ایران بیان کرد: این مواضع غیرسازنده است، انتظار داریم آمریکا سر تعظیم دربرابر دموکراسی ایران فرو بیاورد، این گونه اظهارات مردود است. اصل برای مردم ایران عزت و احترام متقابل است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: آمادگی کامل برای برقراری ارتباط داریم. رویکرد ما همواره تعامل با کشورها و عدم اتخاذ رفتارهای تقابلی است. به هر گام مثبت پاسخ مثبت می‌دهیم، دولت ایران در چهارچوب رویکردهای نظام، رویکردهای سازنده خود را با کشورهای جهان ادامه می‌دهد.

کد خبر: ۲۹۴٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha