۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
چالش جدید میلگرد ارزان و شمش گران

چالش جدید میلگرد ارزان و شمش گران

بازار آهن پس از انتخابات ریاست جمهوری و کاهش قیمت دلار، روزهای آرامی را سپری می‌کند. تقاضا در این بازار به دلیل فضای روانی مثبت و چشم‌انداز بهبود شرایط اقتصادی، به رکود رفته است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ بازار فولاد پس از انتخابات ریاست جمهوری و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، روز شنبه را در آرامشی کم سابقه سپری کرد و روز گذشته نیز اوضاع به همین منوال بود و نوسانات چندانی در بازار آهن مشاهده نشد. قیمت دلار نیز در حال حاضر در کانال ۵۹ هزار تومانی معامله می‌شود.

انتظارات برای بهبود شرایط اقتصادی، ناشی از نتیجه انتخابات و کاهش قیمت دلار، باعث شده تا تقاضا در بازار آهن به روال چند هفته گذشته در رکود باشد و شاهد یک روز بدون معامله باشیم.

کاهش قیمت میلگرد آجدار

در حال حاضر، کف قیمت‌های پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار بین ۲۷ تا ۲۷.۷ هزار تومان به است. قیمت میلگرد امروز در مبادی پر فروشی مانند خراسان، ابرکوه و میانه نیز با کاهش ۱۰۰ تا ۹۰۰ تومانی به ۲۷۴۰۰ تا ۲۷۷۰۰ تومان به اضافه ارزش افزوده رسیده است البته میلگرد گروه ملی و خلیج فارس حدود ۲۶ تا ۲۶.۸۰۰ تومان شنیده می‌شود.

قیمت تیرآهن ذوبی در انبارهای تهران تقریبا ثابت مانده و شماری از مبادی فروش هم قیمت تیرآهن را با کاهش ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در هر شاخه عرضه کردند. قیمت ناودانی و قیمت نبشی نیز در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

بازار قوطی، پروفیل و ورق نیز در سکوت کامل به سر می‌برد و تنها قیمت پروفیل اصفهان حدود ۵۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت قوطی پروفیل ۲ میلیمتر ورق مبارکه حدود ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان برآورد شد. قیمت لوله مبلی، قیمت لوله جدارچاه، قیمت لوله داربستی و سایر لوله‌ها نیز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت ورق سیاه مبارکه و ورق اکسین بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت اما برخی کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و روغنی نیز در عمده مبادی فروش کاهش هزار تومانی را تجربه کردند.

دو ماه از فصل پیک مصرف آهن و فولاد که با قطعی برق فولادی‌ها همزمان شده است، با بلاتکلیفی بازار به دلیل انتخابات ریاست جمهوری مصادف شد و بلاتکلیفی بازار آهن را رقم زد.

در این مدت، شاهد رقابت در خرید شمش بودیم که به افزایش پایه میلگرد و قیمت تیرآهن منجر شد با این حال، به دلیل ضعف تقاضا در بازار میلگرد، قیمت‌ها از سقف کانال ۲۶ فاصله گرفته و به سمت کف این کانال در حال بازگشت هستند.

شرایط نامطلوب صادرات میلگرد

شرایط صادرات میلگرد نیز در حال حاضر مطلوب نیست و این موضوع بر روند کاهشی قیمت‌ آهن آلات در بازار داخلی تاثیرگذار است. طبق آخرین شنیده‌ها کنفدراسیون صادرات ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اجرای دستورالعمل سقف صادرات و رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی که به اجرا درآمده بود، به طور موقت متوقف شده است.

این تصمیم در پی بروز اختلال در امر صادرات و اعتراض صادرکنندگان به این طرح اتخاذ شده است. کنفدراسیون صادرات ایران پیش از اجرای این طرح، نسبت به عواقب آن هشدار داده بود و با مقامات مربوطه به منظور رفع مشکلات ناشی از این تصمیم مذاکره کرده بود.

در پی این مذاکرات و با قول مساعدت وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد تا موضوع در حال پیگیری باشد و در اسرع وقت با همکاری دولت و اتاق بازرگانی ایران، مشکلات پیش رو حل و فصل شده و این طرح مورد بازنگری قرار گیرد. نتایج این بازنگری متعاقباً به اطلاع صادرکنندگان خواهد رسید.

بورس کالای بی‌رمق

با وجود سکوت و نظاره در بازار آهن، همه نگاه‌ها به معاملات شمش فولاد در بورس کالای امروز دوخته شده است. فعالان بازار معتقدند که با وجود فضای روانی مثبت، حفظ روند صعودی قیمت‌ آهن آلات در بورس کالا با توجه به محدودیت‌های موجود در حوزه تولید، دشوار خواهد بود.

به عبارتی در بورس کالا شاهد حضور کمرنگ خریداران واقعی هستیم و بیشتر معاملات به صورت اعتباری انجام می‌شود. این موضوع عملا کارکرد بورس کالا را به عنوان نهاد تعیین قیمت تضعیف کرده و قیمت دقیق نقد را در بازار مشخص نمی‌کند.

حدود ۱۷۲ هزار و ۳۲۵ تن محصول فولادی امروز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالای ایران عرضه می‌شود که محصولات زیر را شامل می‌شود.

شمش بلوم: ۹۹ هزار و ۳۲۵تن با قیمت پایه ۲۲۳هزار و ۴۴۳ ریال

تختال C: حدود ۶۵ هزار تن با قیمت پایه ۲۲۵هزار ریال

ورق رنگی: ۲هزار تن با قیمت پایه ۴۶۷هزار و ۵۰۰ریال

ورق سرد B: نزدیک ۴ هزار تن با قیمت پایه ۳۷۸هزار و ۷۸۴ریال

ورق گالوانیزهG: حدود ۲ هزار تن با قیمت پایه ۴۳۶هزار و ۷۲۰ریال

این حجم از عرضه می‌تواند به رونق معاملات در بازار فولاد بورس کالا کمک کند. با این حال، قیمت‌های پایه تعیین شده برای برخی از محصولات، مانند قیمت ورق گالوانیزه، بالاتر از نرخ‌های فعلی بازار آزاد است. با توجه به نیاز بازار، انتظار می‌رود که تقاضای بالایی برای شمش بلوم، تختال C و ورق سرد B در بورس کالای امروز وجود داشته باشد.

تناقض قیمت شمش و میلگرد

قیمت شمش قابل بارگیری با احتساب ارزش افزوده در حال حاضر بین ۲۴۳۰۰ تا ۲۴۴۰۰ تومان اعلام می‌شود که با احتساب هزینه‌های تولید، با قیمت میلگرد در کانال ۲۶ بازار همخوانی ندارد و به عبارتی در تناقض است. این موضوع به نفع جماعت فعال در بازار نقد عمل می‌کند که می‌توانند میلگرد را با قیمت پایین‌تر از شمش تهیه کنند.

با توجه به شرایط فعلی، چشم‌انداز بازار فولاد در کوتاه‌مدت نامشخص به نظر می‌رسد. ضعف تقاضا، بلاتکلیفی صادرات و رکود در بورس کالا از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر روند قیمت‌ها در این بازار تاثیرگذار باشند.

با وجود آرامش فعلی، فعالان بازار منتظر تحولات بورس کالا هستند تا جهت حرکت بازار آهن را در روزهای آینده مشخص کند. برخی معتقدند که فضای روانی مثبت می‌تواند تا حدی قیمت‌ها را در بورس کالا بالا نگه دارد، در حالی که برخی دیگر با توجه به محدودیت‌های تولید، محتاطانه‌تر پیش‌بینی می‌کنند.

کد خبر: ۲۹۴٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha