۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
«جعفرآباد» نمونه موفق گردشگری روستایی| میراث فرهنگی به ثبت ملی مرداب کمک کند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«جعفرآباد» نمونه موفق گردشگری روستایی| میراث فرهنگی به ثبت ملی مرداب کمک کند

گرگان- روستای جعفرآباد یکی از روستاهای موفق گردشگری گلستان است که توانسته با همت مردم از موهبت های الهی خود استفاده و امروز شاهد حضور گردشگران و رونق کسب و کار در این روستا هستیم.

هنگامه خاندوزی، بازار؛ در سال‌های اخیر به منظور گسترش گردشگری، به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستایی توجه ویژه‌ای شده است، دولت با ایجاد بوم گردی ها و توسعه فضای تفریحی و رفاهی به دنبال حضور گردشگران در مناطق روستایی است. به گفته کارشناسان؛ صنعت گردشگری در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه نقش مهمی در پایداری اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی از طریق تنوع منابع درآمدی، کاهش مهاجرت و غیره داشته است.

علاوه بر رونق اقتصادی آنچه که در گردشگری روستا با ایجاد بومگردهای بیشتر مورد توجه قرار دارد احیاء سنت ها و آداب و رسوم است و گردشگران با حضور در روستا علاوه بر استفاده از طبیعت بکر با فرهنگ و آداب رسوم هر منطقه بیشتر آشنا می شوند. خبرنگار بازار به منظور بررسی مسائل گردشگری روستایی گفت و گویی با «عقیل آلوستانی» دهیار روستای جعفرآباد که در مصوبات دولت و استان در ردیف روستاهای هدف گردشگری گرگان قرار گرفته، داشته است. آنچه پیش روی شماست ماحصل این گفتگو است.

* از ظرفیت های گردشگری جعفرآباد برای مخاطبان بگویید.

جعفر آباد تنها روستای هدف گردشگری بخش بهاران شهرستان گرگان است که در ۲۴ کیلومتری این مرکز استان گلستان قرار دارد و از ظرفیت های خوبی برخوردار است. جنگل بکر، آبشارهای زیبا و سنتی مانند آبشار لالابند، نیلکو، سرچشمه و غیره را در خود جای داده و گردشگران از جای جای ایران برای استفاده از این نعمت های خدادادی به این روستا سفر می کنند.

لازم است دولت هم پای کار بیاید و برای توسعه بیشتر این روستا اعتبارات لازم را در نظر بگیرد

در ابتدای روستا پارک بازی و کمپین گردشگری احداث شده است که امکانات کافی برای گردشگران دارد. همچنین در دل روستا بومگردی های زیادی ایجاد شده که ۱۰ مجموعه سنتی و ۲۰ مورد هم خانه مسافر است که همگی مجوزهای لازم را اخذ کرده اند.

* برای توسعه بیشتر گردشگری چه اقداماتی انجام شده است؟

دو پروژه دیگر گردشگری نیز در دست احداث است، در این روستا زمینی به مساحت یک هکتار وجود دارد که به دنبال تغییر کاربری آن به منظور احداث هتل گردشگری، میدان اسب سواری، جکوزی و امکانات رفاهی بیشتر برای گردشگران هستیم.

اگر این پروژه به سرانجام برسد به طور مستقیم برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد می شود و رونق خوبی نیز برای روستا به ارمغان خواهد آورد. همچنین به زودی یکی از بومگردی های موفق روستا در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر و در دو طبقه و هر طبقه دو واحد به بوم گردی های روستا اضافه خواهد کرد. این فرد با کمک تسهیلات میراث فرهنگی و بنیاد مسکن اقدام به گسترش بوم گردی خود کرده است.

«جعفرآباد» نمونه موفق گردشگری روستایی| میراث فرهنگی به ثبت ملی مرداب کمک کند

* آیا ویلاهای غیر مجاز هم در این روستا وجود دارد؟

خوشبختانه تاکنون یک ویلا بدون مجوز هم در این روستا ساخته نشده و بارها به همین دلیل از سوی امور اراضی مورد تقدیر قرار گرفته ایم. ساخت ساز غیر مجاز خارج از بافت در این روستا وجود ندارد و به عنوان دهیار اجازه چنین اقدامی را نخواهم داد. اولین مسکن جوانان در سال ۹۸ به تعداد هفت واحد در زمین های منابع طبیعی توسط بنیاد مسکن ساخته شد. همچنبن ۹ واحد دیگر در دست احداث است که به زودی تحویل متقاضیان خواهد شد. همچنین ۴۲ قطعه دیگر برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده که پنج قطعه آن به قیمت مناسب به متقاضیان واجد شرایط فروخته شده و هزینه آن نیز برای عمران روستا هزینه می شود.

* از چالش ها و مشکلات روستای جعفر آباد برای ما بگویید.

گرچه این روستا از ظرفیت های خوبی برخوردار است و مردم آن هم در بخش کشاورزی و هم در حوزه گردشگری فعالیت دارند ما این ظرفیت ها یک سری مشکلات را نیز به همراه دارند. اول اینکه با حضور مسافران در روستا اگر چه درآمد مردم را رونق داده است اما زباله های آنها در سطل های زباله دهیاری ریخته می شود و طی قراردادی که با شرکت تعاونی دهیاری ها داریم هزینه پسماند از بودجه خود دهیاری پرداخت می شود و دهیاری بودجه ای برای این کار ندارد.

مرداب زیبایی در روستای جعفرآباد وجود دارد از میراث فرهنگی انتظار داریم کمک کند تا بتوانیم این چشم انداز زیبای روستا را به ثبت ملی برسانیم

قرار نیست جعفر آباد تنها عنوان گردشگری را یدک بکشد و لازم است دولت هم پای کار بیاید و برای توسعه بیشتر این روستا اعتبارات لازم را در نظر بگیرد تا بتوانیم حداقل کارهای زیربنایی را کامل کنیم. ضروری است تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای روستا بیشتر شود و سازمان پسماند دفتر امور روستایی تعداد بیشتری سطل یا باکس زباله به روستاهای هدف گردشگری اختصاص دهد. در ابتدای جنگل سرویس بهداشتی وجود دارد اما مسافران اصولا تا پای آبشار و آببندان روستا می روند و آنجا خدمات لازم برای اسکان مسافران وجود ندارد.

* انتظار شما از مسئولان چیست؟

مرداب زیبایی در روستای جعفرآباد وجود دارد از میراث فرهنگی انتظار داریم کمک کند تا بتوانیم این چشم انداز زیبای روستا را به ثبت ملی برسانیم. از سال ۱۴۰۲ استارت ثبت ملی مرداب جعفرآباد زده شده، مکاتبات و پیگیری لازم در این خصوص انجام شده و قول مساعد داده اند که در ماه های آینده برای ثبت ملی به تهران ارسال شود.

* صنایع دستی تا چه اندازه در گردشگری روستا موثر است؟

یکی از افراد هنرمند روستا که نوازنده سازه های محلی است هم به صورت سنتی و هم با دستگاه محصولات چوبی تولید و عرضه می کند. انتظار داریم از هنرمندان صنایع دستی حمایت لازم انجام شود تا بتوانند کار خود را رونق دهند و همچنین به آنها تسهیلات اعطا شده تا بتواند فعالیت خود را در این حوزه گسترش دهند.

کد خبر: ۲۹۴٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha