۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
بازگشت تورم تولید کننده به کانال ۲۰ درصدی پس‌از ۶۷ ماه

بازگشت تورم تولید کننده به کانال ۲۰ درصدی پس‌از ۶۷ ماه

معاون سیاست گذاری بانک مرکزی گفت: در خردادماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده از ۴۰.۷ درصد به ۲۵.۳ درصد و نرخ تورم سالانه نیز از ۳۷.۳ درصد به ۲۹.۷ درصد رسیده است.

به گزارش بازار، محمد شیریجیان معاون سیاست گذاری پولی بانک مرکزی، گفت: بر اساس گزارش آخرین وضعیت کل‌های پولی بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی از ۴۵ درصد سال گذشته در اسفند به ۲۷.۶ درصد و در اردیبهشت به ۲۱.۱ درصد رسید یعنی رشد پایه پولی به میزان ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون سیاست گذاری پولی بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: رشد نقدینگی هم از ۳۳.۱ درصد فروردین سال گذشته در اسفند به ۲۴.۳ درصد و در اردیبهشت به ۲۵.۶ درصد رسید. بناراین نرخ رشد نقدینگی ما ۷.۶ درصد کاهش پیدا کرده و برخی نگران واگرایی بین دو نرخ رشد نقدینگی و رشد پایه پولی بودند، اما آمارهای اخیر نشان می‌دهد بین نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی یک همگرایی ایجاد شده است.

وی درباره تورم تصریح کرد: در خرداد ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته، تورم نقطه به نقطه مصرف کننده ۲۶.۴ درصد و نرخ تورم سالانه هم به میزان ۱۳.۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

شیریجیان افزود: در حوزه تورم تولید کننده نیز در خرداد ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۰.۷ درصد به ۲۵.۳ درصد و نرخ تورم سالانه نیز از ۳۷.۳ درصد به ۲۹.۷ درصد رسیده و این برای نخستین بار است بعد از ۶۷ ماه است که نرخ شاخص بهای تولید کننده وارد کانال بیست درصدی شده است.

کد خبر: ۲۹۴٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha