۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
اختصاص ۲۵۰ همت منابع حاصل از فروش اوراق به طرح‌های عمرانی

اختصاص ۲۵۰ همت منابع حاصل از فروش اوراق به طرح‌های عمرانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه ۲۵۰ همت اوراق مالی برای تامین مالی طرح‌های عمرانی در سال جاری در نظر گرفته شده، گفت: رشد سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه در سه سال گذشته قابل قبولی بوده است.

به گزارش بازار از سازمان برنامه و بودجه، داود منظور در یکصد و سی و پنجمین جلسه نهاد تعامل با حضور اعضای شورای عالی فنی و اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور، اظهار کرد: پس از تشکیل یکصد و سی و چهارمین جلسه نهاد تعامل در مهرماه سال گذشته و تصمیم‌هایی که ناظر به تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای بررسی و رسیدگی به مسائل شرکت‌های مشاور و پیمانکار گرفته شد، پنج کارگروه تشکیل شد که با برگزاری جلسات منظم و تخصصی، به جمع‌بندی‌های خوبی رسیدند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد هشت درصدی، باید موانع پیش روی شرکت‌های مشاور و پیمانکار به‌ویژه در حوزه تأمین مالی را برداریم، افزود: گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که رشد سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه در سه سال گذشته، رشد قابل قبولی داشته و به صورت متوسط، هر سال شاهد رشد بالای ۴ درصد در بخش‌های ساختمان و صنعت بوده‌ایم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: به نظر می‌رسد مسئله تأمین مالی در حوزه ساخت، همچنان مهم‌ترین مسئله این حوزه است و قانون تأمین مالی که اخیراً به تصویب مجلس رسید، فرصت‌های خوبی را مهیا کرده و امیدواریم دولت و مجلس بتوانند بستر خوبی را برای ایفای نقش مؤثرتر پیمانکاران و مشاوران فراهم کنند.

استفاده از ظرفیت و مشارکت بخش خصوصی در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های

منظور با اشاره به ابلاغ قانون برنامه هفتم طی روزهای گذشته، این برنامه را ناظر به حل مسائل کشور دانست و گفت: برای اجرای احکام قانون برنامه هفتم، نیاز به تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی هست که سازمان برنامه و بودجه کشور در تدوین این اسناد مورد نیاز، از ظرفیت و مشارکت بخش خصوصی استفاده می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به تکلیف قانون برنامه هفتم درخصوص تدوین سند نظام فنی اجرایی یکپارچه کشور تا ۶ماه آینده، کمیته مشترکی میان سازمان برنامه و بودجه کشور و شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور تشکیل می‌شود تا این سند در اسرع وقت، آماده و ابلاغ شود.

ضرورت تعیین مرجع مشخص در دولت برای حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر ضرورت ساماندهی موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور تأکید کرد و گفت: با وجود شرکت‌های توانمند بخش خصوصی که عملکرد خوبی در صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته و دارند، لازم است مرجع و متولی مشخصی در دولت برای این موضوع تعیین شود.

وی با بیان اینکه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان‌های بین‌المللی از قبیل بریکس و شانگهای، فرصت‌های خوبی را برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در سطح منطقه و جهان فراهم می‌کند، گفت: باید همه ظرفیت‌های کشور را برای بهره‌مندی از این فرصت ممتاز به کار بگیریم.

منظور افزود: همه کشورهایی که شرکت‌های مهندسی آنها توانسته‌اند در صادرات خدمات فنی و مهندسی به رتبه‌های بالایی دست یابند، به پشتوانه مشوق‌ها و تضمین‌های بانکی و اعتباری دولت‌های آنها بوده است. نهادهای پشتیبان دولتی در کشورمان باید بتوانند در ضمانت صادرات، ارائه تسهیلات مشوق صادرات و موارد مشابه، نقش فعال‌تری را در حمایت از شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایفا کنند.

تقویت و بسط مشارکت عمومی- خصوصی برای پیشبرد طرح‌های عمرانی

معاون رئیس‌جمهور یکی از راه‌های خروج از رکود در طرح‌های عمرانی را بسط و توسعه مشارکت عمومی- خصوصی اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به تکالیف قانونی از جمله سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش عمده‌ای از ارائه خدمات دولت باید در قالب مشارکت‌ها صورت گیرد.

وی تاکید کرد: دولت باید ضمن تقویت و بسط مشارکت عمومی – خصوصی برای پیشبرد طرح‌های عمرانی، خرید راهبردی خدمات و استفاده از مشارکت خیّران را توسعه داده و آن را به یک کسب و کار تبدیل کند.

منظور با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های بخش بهداشت و درمان در بودجه امسال، گفت: این افزایش نسبت به سال‌های گذشته، قابل توجه است تا بتواند محرک سرمایه‌گذاری در این بخش باشد.

۴۰۰ همت اعتبارات عمرانی در قانون بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به تامین مالی طرح‌های عمرانی دولت و سازوکار طرح‌های مشارکت عمومی- خصوصی در سال جاری پرداخت و گفت: امسال ۴۰۰ همت اعتبارات عمرانی در قانون بودجه مصوب شده و بنا داریم با تخصیص کامل این اعتبارات، جهش مناسبی را در حوزه عمرانی کشور با هدف تحقق شعار سال صورت دهیم.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ همت اوراق مالی برای تأمین مالی طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده است، افزود: با مشارکت و کمک بخش خصوصی در فروش این اوراق، می‌توانیم تمام منابع حاصل از آن را در همین نیمه نخست سال به طرح‌های عمرانی، به ویژه طرح‌های خاتمه‌یافتنی تا پایان سال، تزریق کنیم.

منظور گفت: در نیمه دوم سال نیز با سرعت گرفتن تحقق منابع و درآمدهای بودجه، تخصیص اعتبارات به طرح‌های عمرانی ادامه می‌یابد و به این ترتیب، هیچ رکود و توقفی را در جریان توسعه و پیشرفت کشور نخواهیم داشت.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت به بخش خصوصی اطمینان می‌دهد که تمام منابع حاصل از فروش ۲۵۰ همت اوراق مالی به طرح‌های عمرانی اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: دولت اصرار دارد که برای افزایش بهره‌مندی عمومی از منافع اجرای طرح‌های عمرانی، باید زمان اجرای طرح‌ها کوتاه شود تا اقتصادی بودن طرح معنادار باشد.

نظرات و دیدگاه‌های حاضران در یکصد و سی و پنجمین جلسه نهاد تعامل

بر اساس این گزارش، در یکصد و سی و پنجمین جلسه نهاد تعامل، «سید مهدی نیازی»، معاون تولیدی، فنی و زیربنایی، «حمید امانی همدانی»، معاون هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت، و «حمیدرضا عدل»، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در امور فنی و اجرایی، نیز به ارائه گزارش و بیان نظرات خود پرداختند.

همچنین پس از ارائه گزارش «علی‌رضا مقدس‌زاده اردبیلی»، رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور، دبیران کمیته‌های پنج‌گانه «نظام فنی و اجرایی یکپارچه»، «تسهیل و گسترش کسب و کار عوامل نظام فنی و اجرایی کشور در حوزه احداث»، «صنعتی سازی ساخت و مسکن»، «صدور خدمات فنی و مهندسی» و «رفع موانع سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی»، گزارش‌هایی از عملکرد این کمیته‌ها ارائه دادند.

در ادامه نشست نهاد تعامل، نمایندگان شرکت‌های منتخب پیمانکار و مشاور نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

این جلسه، دومین جلسه نهاد تعامل در دوره ریاست «داود منظور» در سازمان برنامه و بودجه کشور بود که روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد و به ارائه «گزارش برنامه تأمین مالی طرح‌های عمرانی دولت و سازوکار طرح‌های مشارکت عمومی- خصوصی در سال جاری» و «بیان نظرات تعدادی از اعضای منتخب نهاد تعامل و نمایندگان شرکت‌های منتخب پیمانکار و مشاور» اختصاص داشت.

کد خبر: ۲۹۴٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha