۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
سود سهام پارس ۱۴۰۳؛ بررسی جزئیات مجمع پتروشیمی پارس

سود سهام پارس ۱۴۰۳؛ بررسی جزئیات مجمع پتروشیمی پارس

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی پارس بر اساس آگهی منتشرشده در سامانه کدال مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۲، ساعت۱۰ روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ در هتل بزرگ نخل کنگان برگزار شد.

به گزارش بازار، جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه با حضور سهامداران و مدیران شرکت جهت اطلاع‌رسانی و اتخاذ تصمیمات مالی مهم برای آینده شرکت برگزار می‌شود. در این جلسات مسائل مهم و تصمیمات استراتژیک شرکت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند و حضور سهامداران بدون هیچ‌گونه محدودیتی ممکن است. برگزاری مجمع عمومی هر شرکت طبق شرایط تعیین شده آن شرکت یا سازمان انجام می‌شود. از موضوعاتی که در این مجمع مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توان به ارزیابی عملکرد شرکت در سال مالی گذشته و تصویب میزان سود تقسیمی سهامداران اشاره کرد. در این مطلب به موارد مطرح‌شده در مجمع پارس ۱۴۰۳ و سود مجمع سالیانه پتروشیمی پارس و دیگر جزییات آن به طور کامل پرداخته می‌شود.

مجمع عمومی عادی سالیانه

جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه به‌ عنوان یکی از وقایع حائز اهمیت در زمینه سرمایه‌گذاری در انواع شرکت‌ها و بازار سرمایه شناخته می‌شوند. هدف اساسی این جلسات بحث و تصویب درباره مسائل کلان و ارائه گزارش‌های مهم است. بررسی‌ها و گفتگوهای انجام‌شده در جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه به ایجاد تصمیمات جدی برای سال مالی آینده ختم می‌شود. این جلسات یک بار در سال برگزار می‌شوند، زیرا شرکت‌ها ملزم به برگزاری این جلسات به طور سالانه هستند تا در حضور سهامداران به بررسی جوانب مختلف عملکرد و وضعیت مالی شرکت بپردازند. در این مجمع، مدیرعامل گزارشی به نام «گزارش هیئت‌مدیره» ارائه می‌دهد که به بررسی عملکرد گذشته شرکت و طرح برنامه‌های آینده پرداخته و اطلاعات مهمی ارائه می‌کند.

دیگر موارد مهمی که در این مجمع بررسی می‌شوند شامل ارزیابی گزارش حسابرس، تصویب صورت‌های مالی و تعیین میزان سود تقسیمی هستند. تمام تصمیمات این جلسات، در سامانه کدال منتشر می‌شوند تا اطلاعات جامعی در خصوص مجمع و تصمیمات آن به سرمایه‌گذاران و سهامداران ارائه شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می‌شود مقاله مجمع عمومی عادی سالیانه به دقت مطالعه شود.

تاریخ برگزاری مجمع پارس ۱۴۰۳

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی پارس که با نماد «پارس» در بازار سرمایه شناخته می‌شود، بر اساس آگهی منتشرشده در سامانه کدال مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۲ در خصوص دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه، راس ساعت ۱۰:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ در محل برکه چوپان، هتل بزرگ نخل کنگان، طبقه پنجم، سال همایش‌ها برگزار شد.

مجمع عادی سالیانه پارس به صورت حضوری و الکترونیکی برگزار شد. سهامدارانی که تمایل داشتند به صورت الکترونیکی در مجمع شرکت کنند، می‌توانستند از تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ به تارنمای https://dima.csdiran.ir مراجعه و ضمن اعلام حضور، سوالات خود را مطرح کنند. سهامداران باید به این نکته توجه می‌کردند که رای‌گیری صرفا به روش الکترونیکی انجام می‌شد. بنابراین شرکت از سهامداران خود خواست، با ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام، این شرکت را در برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ یاری کنند.

حاضرین در جلسه مجمع عمومی

  1. پتروشیمی کارون
  2. پتروشیمی هنگام
  3. شرکت پتروشیمی هرمز خلیج فارس
  4. سرمایه‌گذاری غدیر
  5. گروه گسترش نفت و گاز پارسیان
  6. صنایع پتروشیمی خلیج فارس

دستور جلسه مجمع پارس

دستور جلسه سندی است که از طریق آن می‌توان از ساختار و فرآیندهای جلسه مجمع مطلع شد و به ارائه موضوعات قابل طرح در جلسه مجمع عمومی سالیانه می‌پردازد. در ادامه دستور جلسه مجمع پتروشیمی پارس ۱۴۰۳ شرح داده شده است:

  • استماع گزارش هیئت‌مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار
  • تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره
  • تعیین پاداش هیئت‌مدیره
  • سایر موارد

شرکت پتروشیمی پارس و سهامداران آن در این مجمع، سازمان حسابرسی را به‌ عنوان بازرس قانونی، حسابرس شرکت و بازرس علی‌البدل انتخاب کردند. روزنامه‌ اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شد.

بخشی از نکات مطرح‌شده در جلسه مجمع پارس

  • چشم‌انداز افق سال ۱۴۰۷ شرکت پتروشیمی پارس، سرآمدی در تولید پایدار، بهره‌وری و توسعه زجیره ارزش خواهد بود.
  • شرکت پتروشیمی پارس اعلام کرد تا زمانی که افزایش ظرفیت جدید و توسعه واحدها را نداشته باشند، سودآوری از طریق رشد درآمد با پیداکردن مشتریان جدید، بازاریابی، بهره‌وری و مدیریت هزینه‌ها امکان‌پذیر نحواهد بود.
  • پتروشیمی پارس در سال مالی ۱۴۰۲ در همه محصولات نسبت به سال مالی ۱۴۰۱ به شکل صعودی رشد تناژ داشته است.
  • شرکت در دوره ۳ ماهه ابتدایی سال مالی ۱۴۰۳، با رشد ۲۰ هزار تنی در تولید در مقایسه با دوره ۳ ماهه مشابه سال مالی ۱۴۰۲ مواجه شده است. پارس امیدوار است این روند در دوره ۳ ماهه بعدی و ۹ ماهه بعدی ادامه داشته باشد.
  • فروش شرکت پتروشیمی پارس از ۴۵ همت در سال مالی ۱۴۰۱ به ۶۴ همت در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.
  • دلیل کاهش سود عملیاتی پارس به دلیل کاهش سود سرمایه‌گذاری در شرکت آریا ساسول بوده است. زیرا سودی که پارس از این شرکت انتظار داشته، محقق نشده است؛ به این دلیل که عمدتا پلیمرهایی که شرکت آریا ساسول صادر می‌کند، به خصوص از تیرماه سیر نزولی عجیبی داشته است و حدود ۴۰ درصد پلیمرها کاهش قیمت داشته‌اند. به طوری که در پایان سال مالی ۱۴۰۲ حدود ۳۵ درصد انحراف سود از این محل مشاهده شده است.
  • در خصوص قراردادهای اصلی و جاری طرح PDH و زنجیره ارزش در مجمع پارس گفته شد: یک قرارداد ۴۴ ماهه با شرکت مشارکت پناه صنعت پارت منعقد شده که موضوع آن ارائه خدمات اخذ حق لیسانس، طراحی، مهندسی و تامین تجهیزات، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی واحد تولید پروپیلن با ظرفیت اسمی ۶۰۰ هزار تن در سال است.
  • یک قرارداد ۱۲ ماهه با شرکت جهاد نصر کرمان برای خاک‌برداری، خاک‌ریزی و ترانس‌بندی زمین شمالی پروژه PP-PDH منعقد شده است. در ادامه نیر قراردادی ۴۸ ماهه با شرکت آریان پیشرو قرن با موضوع انجام خدمات مدیریت طرح برای نظارت بر واحدهای PP-PDH، احداث واحدهای آن و همچنین تهیه اسناد مناقصه موردنیاز پروژه منعقد شده است.

سود مجمع پتروشیمی پارس ۱۴۰۳

سود نقدی در زمینه سرمایه‌گذاری و بازار بورس به دلیل تاثیر مستقیمی که بر سودآوری سهام دارد، اهمیت ویژه‌ای دارد. تصمیمات مرتبط با سود نقدی تعیین می‌کنند که چه مقدار از سود خالص سال مالی به سهامداران تخصیص یابد.

سهامداران باید به یاد داشته باشند که توزیع سود نقدی تنها مختص افرادی است که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامدار شرکت مربوطه هستند. بنابراین، اهمیت دارد توجه شود که اگر سهامداری سهام خود را قبل از برگزاری مجمع فروخته باشد، به او سودی تعلق نخواهد گرفت. همچنین، در صورتی که سهامداری در زمان برگزاری مجمع سهامدار باشد و پس از آن سهام خود را بفروشد، می‌تواند به راحتی سود نقدی خود را با استفاده از روش‌های اعلام شده دریافت کند.

برای تحلیل سود مجمع پارس ۱۴۰۳، تحلیلگران نیاز به بررسی تاریخچه توزیع سود نقدی در چند سال گذشته دارند. این بررسی نشان می‌دهد آیا شرکت در طول زمان به تداوم توزیع سود نقدی پرداخته است یا اینکه تغییراتی را در این زمینه ایجاد کرده است. در جدول زیر، روند توزیع سود شرکت پتروشیمی پارس بر اساس اطلاعات منتشرشده در کدال بورس، مورد بررسی قرار گرفته است.

سال مالی منتهی به سود خالص هر سهم (ریال) سود نقدی هر سهم (ریال) درصد تقسیم سود
۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ۲۸۰ ۲۶۵ ۹۴%
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۳۰۵ ۲۶۰ ۸۵%
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۳۳۷ ۲۷۰ ۸۰%
۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ۲۰,۳۷۱ ۲۰,۰۰۰ ۹۸%

بازده نقدی سهم پتروشیمی پارس

بازده نقدی سهم یک معیار اساسی در بازار سرمایه و بورس است که در واقع، نسبت سود نقدی به ازای هر سهم، به قیمت سهم پیش از بسته شدن در سایت TSE را نشان می‌دهد. این نسبت، ارزندگی سرمایه‌گذاری در سهام را تعیین می‌کند. افزایش بازده نقدی باعث جلب توجه بیشتری از سوی سهامداران می‌شود و در نتیجه، تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران به حضور در مجمع ترغیب می‌شوند. در همین راستا در جدول زیر بازده نقدی سهام پتروشیمی پارس مورد بررسی قرار گرفته است. سهامداران می‌توانند با بررسی این تحلیل، در مورد حضور یا عدم حضور در مجمع تصمیم‌گیری کنند.

سال مالی منتهی به آخرین قیمت سهم پیش از مجمع (PRICE) سود نقدی به ازای هر سهم (DPS) بازده نقدی (D/P)
۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ۲٬۴۰۷ ریال ۲۶۵ ریال ۱۱%
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۳,۱۵۹ ریال ۲۶۰ ریال ۸.۲%
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۲,۹۹۰ ریال ۲۷۰ ریال ۹%
۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ۱۸۸,۷۳۰ ریال ۲۰,۰۰۰ ریال ۱۰.۵%

زمانبندی پرداخت سود مجمع پارس

شرکت پتروشیمی پارس طی اطلاعیه‌ای زمانبندی پرداخت سود سهامداران که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سهامدار این شرکت بودند را به تفکیک نوع سهامدار به شرح زیر اعلام کرد.

  • سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها:

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها از طریق شماره حساب اعلام‌شده در سامانه سجام، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ پرداخت خواهد شد.

سهامداران حقیقی فاقد کد سجام می‌توانند از طریق مراجعه به کلیه شعب بانک تجارت در سراسر کشور، از تاریخ ۱ مهرماه ۱۴۰۳ با ارائه کارت ملی و کد بورسی نسبت به دریافت سود سهام خود اقدام کنند.

  • سهامداران حقوقی:

سود مجمع پارس برای سهامداران حقوقی کمتر از ۵ میلیارد سهم نیز از طریق شماره حساب اعلام شده در سامانه سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۰ واریز خواهد شد.

سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد فاقد کد سجام می‌توانند با معرفی شماره حساب و شماره شبا بانکی خود طی ارسال نامه‌ای با امضای مجاز و مهر شرکت به آدرس تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان پردیس، پلاک ۵۲، واحد امور سهام شرکت پتروشیمی پارس، جهت دریافت سود سهام خود اقدام کنند.

همچنین سود سهام مصوب سهامداران عمده شرکت ظرف مهلت قانونی از ابتدای مردادماه ۱۴۰۳ به شماره حساب اعلامی به شرکت پتروشیمی پارس پرداخت شد.

کد خبر: ۲۹۴٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha