۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۱۱.۲ درصد برای زراعت ثبت شد

کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۱۱.۲ درصد برای زراعت ثبت شد

بنابر اعلام مرکز آمار ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کمترین تورم نقطه به نقطه با ۱۱.۲ درصد مربوط به گروه زراعت است.

به گزارش بازار، شاخص قیمت تولیدکننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی- اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵) از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» ۱۴۳۳.۱ است که نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۵.۶ درصد افزایش داشته‌است. در این ماه شاخص ۱۲ ماهه منتهی به این ماه نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) با رشد ۳۶.۷ درصد مواجه بوده‌است.

افزایش تورم نقطه به نقطه

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش زراعت، باغداری و دامداری سنتی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۵.۶ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۱.۱ درصد)، ۴.۵ واحد درصد افزایش داشته‌است. در این ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۹۷.۸ درصد مربوط به گروه پرورش گوسفند و بره و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۱۱.۲ درصد مربوط به گروه زراعت است؛ همچنین در این ماه شاخص قیمت تولیدکننده گروه «غلات» با کاهش ۱.۲- درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه بوده‌است.

کاهش تورم سالانه

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش زراعت، باغداری و دامداری سنتی در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۶.۷ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۷.۲ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته‌است. در این ماه بیشترین تورم سالانه مربوط به گروه پرورش گوسفند و بره سنتی با ۱۲۴.۷ درصد و کمترین تورم سالانه مربوطه به گروه غلات با ۳.۳ درصد است.

موجودی دام سبک کشور ۷۰ میلیون راس اعلام شد

نتایج طرح آمارگیری اندازه گیری تعداد و تولیدات دام سبک در فصل بهار نشان می‌دهد که در خرداد ماه امسال تعداد ۵۲.۷۹ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ۱۷.۰۵ میلیون رأس «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشور موجود بود که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل به ترتیب نزدیک ۳.۰ درصد افزایش و ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

تعداد دام سبک متولد شده در این واحدها در فصل بهار شامل ۵.۴۵ میلیون رأس «بره» و ۲.۱۹ میلیون رأس «بزغاله» برآورد شد که نسبت به فصل مشابه سال قبل به‌ترتیب ۶.۷ و ۳.۵ درصد کاهش یافته است.

در فصل بهار سال ۱۴۰۳ بیش از ۶.۱۷ میلیون رأس «گوسفند و بره» و نزدیک به ۱.۷۹ میلیون رأس «بز و بزغاله» پروار شد که نسبت به مدت مشابه فصل سال قبل به ترتیب ۳۴.۸ و ۲۳.۹ درصد افزایش داشته است.

کد خبر: ۲۹۴٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha