۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۱
چرا رشد تولید نفت آمریکا کند می شود؟ آیا طلای سیاه گران تر می شود؟
احتمال افزایش بازیگران بازار نفت

چرا رشد تولید نفت آمریکا کند می شود؟ آیا طلای سیاه گران تر می شود؟

رشد تولید نفت آمریکا از زمان همه‌گیری، نقش مهمی در بازارهای انرژی ایفا کرده و منجر به کاهش قیمت جهانی با وجود کاهش تولید اوپک شد. اما حالا نشانه‌هایی وجود دارد که رشد تولید در آمریکا کند شده است.

بازار؛ گروه جهان: رشد تولید نفت آمریکا از زمان همه‌گیری، نقش مهمی در بازارهای انرژی ایفا کرده است، که منجر به کاهش قیمت جهانی نفت حتی با کاهش تولید اوپک شد، اما همه چیز اکنون در حال تغییر است، زیرا نشانه‌هایی وجود دارد که رشد تولید در آمریکا کند شده است. این تغییرات ممکن است منجر به افزایش قیمت نفت در سال آینده شود.

میانگین تولید نفت خام در آمریکا در ماه آوریل به ۱۳.۲۵ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه مارس ۷۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، متوسط تولید روزانه نفت خام ایالات متحده با یک میلیون بشکه در روز افزایش به ۱۲.۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۳ رسیده است، اما انتظار می رود امسال حدود ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز رشد کند

میانگین تولید نفت خام در آمریکا در ماه آوریل به ۱۳.۲۵ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه مارس ۷۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، متوسط تولید روزانه نفت خام ایالات متحده با یک میلیون بشکه در روز افزایش به ۱۲.۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۳ رسیده است، اما انتظار می رود امسال حدود ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز رشد کند.

ریستاد انرژی انتظار دارد تولید نفت در ایالات متحده در سال جاری تنها ۲۵۰ هزار بشکه در روز رشد کند و در سال ۲۰۲۵ با نرخ کمتری رشد کند.

بیشتر تحلیلگران انتظار دارند تولید نفت در سال ۲۰۲۴ کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد که تقریباً نصف میزان افزایش سال گذشته است.

تأثیر ادغام ها و تملک ها بر شرکت های حفاری

پس از موج خریدهایی که بخش نفت آمریکا در سال گذشته شاهد بود، بعید به نظر می رسد که ایالات متحده در سال جاری مانند سال ۲۰۲۳، بازارهای نفت را با رشد تولید قوی غافلگیر کند، زیرا شرکت های خریداری کننده معمولاً سایت های حفاری را برای آینده اختصاص می دهند. به عنوان مثال، Diamondback Energy اخیراً موافقت کرد که Endeavor Energy Resources را به قیمت ۲۶ میلیارد دلار بخرد.

ConocoPhillips همچنین تاکید کرد که کارایی و دستیابی به بازده برای سهامداران با اعلام خرید نفت ماراتون در اوایل سال جاری در اولویت قرار دارد.

شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی توضیح داد که شرکت‌های جدید حاصل از خرید، چاه‌های کمتری نسبت به قبل از این دو شرکت به طور جداگانه حفر می‌کنند.

کلودیو گالیمبرتی، تحلیلگر ریستاد انرژی گفت که کاهش انتظارات برای نرخ رشد تولید منعکس کننده کاهش تولید نفت در حوضه پرمین به دلیل تداوم کاهش فعالیت ها و ادغام ها و تملک هایی است که در این بخش رخ داده است.

پیش بینی تولید نفت شیل دشوار شد

اما البته پیش بینی تولید نفت شیل بسیار دشوار است، زیرا شرکت هایی مانند اکسون موبیل و شورون سالانه حدود ۱۰ درصد تولید خود را افزایش می دهند و شرکت هایی از تولیدکنندگان کوچک هستند که برنامه های رشد خود را اعلام نمی کنند.

جان گردس، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی Gerdes Energy Research گفت: به نظر می رسد با توجه به وضعیت اقتصادی پیشرفته این صنعت، سطح بالای تولید آمریکا و بلوغ تولید، تولید نمی تواند به رشد بیشتری دست یابد که بازار را تغییر دهد.

شرکت‌های نفتی تعداد دکل‌های حفاری مورد استفاده خود را کاهش دادند که منجر به کاهش تولید در طول پنج هفته گذشته شد، طبق داده‌های بیکر هیوز، تولیدکنندگان تعداد دکل‌های حفاری را ۱۸ دکل کاهش داده و به ۴۷۹ دکل رساندند

علاوه بر این، شرکت‌های نفتی تعداد دکل‌های حفاری مورد استفاده خود را کاهش دادند که منجر به کاهش تولید در طول پنج هفته گذشته شد، طبق داده‌های بیکر هیوز، تولیدکنندگان تعداد دکل‌های حفاری را ۱۸ دکل کاهش داده و به ۴۷۹ دکل رساندند.

علیرغم کاهش تعداد پلت فرم ها، تحلیلگران بر این باورند که تولیدکنندگان توانسته اند با استفاده از فناوری هایی که به آنها اجازه می دهد نفت را به طور موثرتری پمپاژ کنند، به افزایش تولید خود ادامه دهند، اما دستاوردهای حاصل از این کارایی ممکن است به زودی کاهش یابد.

تولیدکنندگان نیز تمایل کمتری به پاسخگویی به هر افزایش قیمت با افزایش قابل توجه عملیات حفاری دارند که ممکن است در نهایت منجر به پر شدن بازار از نفت و کاهش قیمت‌ها شود.

۸۴ دلار میانگین قیمت نفت در سال آینده

گالیمبرتی انتظار دارد کاهش رشد تولید آمریکا به حفظ قیمت نفت خام برنت در سال آینده کمک کند. پس از رشد ۱۳ درصدی قیمت نفت برنت در سال جاری، ریستاد انتظار دارد میانگین قیمت آن در سال آینده به ۸۴ دلار برسد.

با وجود کاهش تولید آمریکا، مناطق دیگری نیز در جهان وجود دارند که تولید در آنها رو به افزایش است، از جمله برزیل و گویان که انتظار می رود افزایش تولید خود را در ماه اکتبر آغاز کنند و سایر بازیگران در بازار ممکن است افزایش پیدا کنند

با وجود کاهش تولید آمریکا، مناطق دیگری نیز در جهان وجود دارند که تولید در آنها رو به افزایش است، از جمله برزیل و گویان که انتظار می رود افزایش تولید خود را در ماه اکتبر آغاز کنند و سایر بازیگران در بازار ممکن است افزایش پیدا کنند.

خش انرژی در سه ماهه دوم، بدترین عملکرد را در میان بخش‌های مختلف بازار آمریکا داشت و بازدهی منفی ۴.۵ درصد در مقایسه با رشد ۴.۶ درصدی شاخص «اس اند پی ۵۰۰ » ثبت کرد زیرا در چنبره نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضا برای نفت قرار گرفت.

جالب است که بدانید بخش انرژی با بازدهی ۸.۶ درصد در مقایسه با رشد ۱۵.۵ درصدی شاخص بازار از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، در رتبه چهارم قرار دارد. خوشبختانه، نفت خام به روند صعودی بازگشته و در اول ژوئیه، تا مرز ۸۶ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه پیش رفت که بالاترین قیمت از ۳۰ آوریل بود و ۱۰ دلار و ۲۴ سنت نسبت به رکورد پایین ثبت شده در سوم ژوئن، بهبود پیدا کرد.

در این میان بازارهای گاز طبیعی در جهت خلاف نفت خام حرکت کرده‌اند و روند صعودی که در فوریه آغاز کردند، اخیرا معکوس شده است. بهای معاملات گاز طبیعی اروپا، به ۳۲.۷۷ یورو به ازای هر مگاوات ساعت نزول کرده که نزدیک به پایین‌ترین رکورد در ۶ هفته اخیر است در حالی که قیمت گاز هاب هنری، از سه دلار و ۱۳ سنت به ازای هر واحد MMBtu در ژوئن، به ۲.۴۳ دلار در روزهای اخیر، کاهش پیدا کرده است.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha