۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
روند توسعه ای اشتغالزایی در استان زنجان| رونق اشتغال با افتتاح طرح های صنعتی جدید
بازار گزارش می دهد؛

روند توسعه ای اشتغالزایی در استان زنجان| رونق اشتغال با افتتاح طرح های صنعتی جدید

زنجان-استان زنجان طی سال گذشته با ایجاد بیش از ۱۶ هزار شغل، جزو استان های برتر در این زمینه بود و رشد ۱۰۸ درصدی در تحقق تعهد اشتغال را داشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایجاد اشتغال در هر جامعه و کشوری از ضروریات است و باید به آن ویژه توجه شود، در همه دولتها ایجاد اشتغال با توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی امکان پذیر است و در این میان در استان زنجان وضعیت اشتغال مطلوب بوده و در حال حاضر واحدهای تولیدی نیاز به نیروی انسانی دارند که متاسفانه کمبود نیرو در استان وجود دارد.

برنامه تولید و اشتغال در همه دولتها مورد توجه بوده و در این راستا طی چند سال گذشته پس از انعقاد تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان برنامه و بودجه کل کشور، ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی مربوطه، انعقاد قرارداد عاملیت با بانک‌ها و پیاده‌ کردن فرآیند اعطای تسهیلات از طریق سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت وارد فاز اجرایی شد.

روند توسعه ای اشتغالزایی در استان زنجان| رونق اشتغال با افتتاح طرح های صنعتی جدید

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تحول اقتصادی دولت سیزدهم اصلاح نظام بانکی است و در اقتصاد بانک محور ایران، بانک‌ها سهم پررنگی در تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی دارند و از همین‌رو نقش اصلی در رشد و توسعه کشور را هم به عملکرد نظام بانکی نسبت می‌دهند.

بالغ بر ۱۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در این استان زنجان در حال اجراست

طی فعالیت دولت سیزدهم حرکت به سمت توسعه صنعتی و تغییر شاکله فعالیت های اقتصادی و تولیدی استان زنجان به سمت صنعتی شدن، شتاب قابل توجهی به خود گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان،در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در استان زنجان بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد،گفت:در زمان حاضر ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار هستند.

حسین محمدی بیان داشت: بالغ بر ۱۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در این استان در حال اجراست.

پرداخت تسهیلات ویژه، شتاب بخش رشد اقتصادی و صنعتی در زنجان

وی با بیان اینکه تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۸ نقش موثری در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی دارد،گفت: از شبکه بانکی استان انتظار می‌رود که پرداخت این تسهیلات را در اولویت قرار دهد.

روند توسعه ای اشتغالزایی در استان زنجان| رونق اشتغال با افتتاح طرح های صنعتی جدید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان، به لزوم همکاری بیشتر شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ تاکید کرد و گفت: بانکها برای پرداخت تسهیلات به مشتریان خود سختگیری چندانی ندارند ولی برای پرداخت تسهیلات حمایتی موانع زیادی را ایجاد می کنند.

سهم استان زنجان از تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی ۲۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال است

محمدی اظهار کرد: ۵۰ درصد این منابع از طریق مرکز در اختیار کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و صندوق نوآوری استان قرار گرفته و ۵۰ درصد دیگر نیز برای توزیع بین دستگاهها در اختیار استان گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه برخی بانک های استان سال گذشته در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ عملکرد خوبی نداشتند،بیان داشت: انتظار داریم امسال شاهد نقش آفرینی پر رنگ آنها در این خصوص باشیم و منابع بند الف تسهیلات تبصره ۱۸ سال گذشته که مربوط به حمایت از صنایع و واحدهای اقتصادی است، در سال جاری کارسازی و پرداخت می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: این تاخیر به دلیل ابلاغ دیرهنگام منابع این تسهیلات است و مربوط به کل کشور می شود.

از ۱۳ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال منابع ابلاغی به استان۵۰ درصد آن کارسازی و به واحدهای تولیدی پرداخت شده است

مدیر مرکز خدمات سرمایه گذاری استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تاکنون از ۱۳ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال منابع ابلاغی به استان از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸، بیش از ۵۰ درصد آن کارسازی و به واحدهای تولیدی پرداخت شده است،گفت: این منابع به طور عمده شامل واحدهای تولیدی بزرگ در استان می شود.

اسناعیل شاجری ادامه داد: در خصوص منابع مربط به جزء سه و چهار بند ب تبصره ۱۸ که مربوط به نهادهای حمایتی است، رقم ابلاغ شده به استان ۱۱ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال بوده که در این بخش هم بیش از ۵۰ درصد تسهیلات پرداخت شده است.

روند توسعه ای اشتغالزایی در استان زنجان| رونق اشتغال با افتتاح طرح های صنعتی جدید

وی گفت: این تسهیلات با کارمزد چهار درصد بوده و برای افراد متقاضی اشتغال انفرادی تا هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و برای کارفرمایان به شرط ایجاد اشتغال تا ۴۰ میلیارد ریال نیز پرداخت می شود.

هدفگذاری جذب ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در زنجان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: بر اساس سند توسعه صنعتی استان زنجان امسال هم برای بخش صنعت رشد ۱۰ درصدی هدفگذاری شد و برای این منظور جذب ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در دستور کار قرار گرفت که فروردین امسال ۱۱ هزار میلیارد ریال آن محقق شد.

مجید گلشنی‌ فرد،با اشاره به اینکه هدفگذاری رشد بخش صنعت، معدن و تجارت استان در سال گذشته ۱۰.۹ درصد بود ،ادامه داد: تحقق آن به جذب سرمایه گذاری ۱۳۵ هزار میلیارد ریالی نیاز داشت که این رقم سال گذشته به ۱۷۰ هزار میلیارد ریال رسید.

بر اساس سند توسعه راهبردی صنعتی استان، رویکرد ما هدایت سرمایه گذاری‌های جدید به سمت مناطق محروم و کم برخوردار است

وی اظهار کرد: فرآیند تحقق رشد اقتصادی در بخش صنعت استان از طریق جذب سرمایه گذاری های جدید، راه اندازی واحدهای تولیدی راکد و ارتقای بهره وری در واحدهای صنعتی دنبال می شود و بر اساس سند توسعه راهبردی صنعتی استان، رویکرد ما هدایت سرمایه گذاری‌های جدید به سمت مناطق محروم و کم برخوردار است.

روند توسعه ای اشتغالزایی در استان زنجان| رونق اشتغال با افتتاح طرح های صنعتی جدید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: در این سند راهبردی به دنبال ایجاد عدالت اقتصادی و توازن سرمایه گذاری در استان هستیم، اظهار داشت: این رویکرد، یک شعار نیست و این موضوع را در جذب سرمایه گذاری ها دنبال می کنیم و طی سال گذشته هم با چنین نگاهی چند واحد بزرگ راکد در استان احیا شدند و امسال هم با همین روند کارمان را دنبال می کنیم.

استان زنجان در نرخ مشارکت اقتصادی جایگاه خوبی در کشور دارد

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استان زنجان در نرخ مشارکت اقتصادی جایگاه خوبی در کشور دارد،گفت: استان زنجان طی سال گذشته با ایجاد بیش از ۱۶ هزار شغل، جزو استان های برتر در این زمینه بود و رشد ۱۰۸ درصدی در تحقق تعهد اشتغال را داشت و این استان رتبه نخست زنجان در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در کشور را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر ۸۳۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری استان در سن کار قرار دارند و در استان نرخ بیکاری کاهش یافته است

طیب جعفری با بیان اینکه در حال حاضر ۸۳۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری استان در سن کار قرار دارندگفت: خوشبختانه در استان زنجان نرخ بیکاری کاهش یافته است.

وی شمار بیمه‌شدگان اجباری در زنجان را از ۱۱۲ هزار نفر به ۱۳۴ هزار نفر یاد کرد و بیان داشت: این رشد متناسب با رشد اقتصادی استان بوده و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اقداماتی که تا به امروز در این زمینه انجام گرفته اشتغال استان روند افزایشی داشته است.

اهمیت اشتغالزایی در ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه موضوعی غیر قابل انکار است و توجه هرچه بیشتر به موضوع اشتغال در جامعه می تواند منجر به افزایش سطح رفاه عمومی شود.

رشد سرمایه گذاری و توسعه اشتغال در استان همواره به عنوان یک اصل مهم مورد تاکید بوده و این روند باعث شده است طی سال های اخیر روند سرمایه گذاری در استان شتاب بگیرد و فرصت های شغلی متنوع در استان زنجان ایجاد شود.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha