۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
معاملات بورس بر مبنای ارزندگی سهام است نه جوسازی
بازار گزارش می دهد؛

معاملات بورس بر مبنای ارزندگی سهام است نه جوسازی

درحالی که بسیاری از نوسانگیرها و حقوقی ها در هفته پیش پرتفوی خود را برای یک نوسان بسته بودند، حقیقی ها به امید سود سنگین وارد بازار شدند اما بازار بر مبنای ارزندگی پیش می رود.

بازار؛ گروه بورس: سهامداران خرد روز گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان معامله کردند. بیش از ۹۰ درصد نمادها صف خرید بودند فعالیت خود را در زمین خرید سهام از اولین روز معاملاتی هفته بعد از تعیین رییس جمهوری را آغاز کردند. رشد بورس در تابستان رکورد زد و شاخص کل بورس، افزایش بیش از ۴ درصدی داشت.
مقاومت ٢میلیون و ١٧٥ هزار واحد دیروز شکسته شد. تحلیلگران بازار سهام معتقدند؛ جو مثبت کنونی بعد از انتخابات می‌تواند شاخص کل را به راحتی تا مقاومت محدوده ۲میلیون و ۲۶۰هزار واحد بالا ببرد.

به گفته شهیر محمدنیا با توجه به اینکه پیش‌بینی بازار بهبود روابط خارجی است معاملات روند مثبت خود را حفظ می کند. از طرف دیگر اصلاح نرخ خوراک، تعیین تکلیف دو خودروساز بزرگ و همچنین احتمال اصلاح قیمت گذاری دستوری منجر شده تقاضا در بازار سهام افزایش یابد

شهیر محمدنیا کارشناس با اشاره به در حال حاضر بازار تحت تاثیر انتظارات مثبت از رییس‌جمهور جدید است، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی بازار بهبود روابط خارجی است معاملات روند مثبت خود را حفظ می کند. از طرف دیگر اصلاح نرخ خوراک، تعیین تکلیف دو خودروساز بزرگ و همچنین احتمال اصلاح قیمت گذاری دستوری منجر شده تقاضا در بازار سهام افزایش یابد. اما اینگونه نیست که در یک دوره تمام نمادها صف خرید شوند. به طور قطع معاملات متعادل اما صعودی در پیش خواهیم داشت.

او با تاکید بر اینکه بازار بعد از یک رشد کوتاه مدت متعادل می‌شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی ریسک‌های همچنان پیش روی بازار وجود دارد. یکی از این موارد می تواند حضور ترامپ در کاخ سفید باشد. به طور قطع با آغاز بکار دولت چهاردهم می‌توان بسیاری از مسائل مانند سیاست‌های ارزی شفاف خواهد شد. هرچند در حال حاضر قیمت ارز نیما نسبت به هفته های گذشته رشد داشته است.

هرچند بازار متعادل شده اما حقیقی‌ها ترجیح دادند در این روز پرهیجان به سمت خرید بروند. البته در شرایط پایدار در رشد کوتاه مدت ابهاماتی وجود دارد.
به نظر می رسد بسیاری از معامله گران در هفته گذشته سبد خود را برای مثبت‌های این هفته بسته اند. در واقع تقریبا قیمت اکثر دارایی ها به نقطه ی تعادلی خودش برای استقابل از پیروز انتخابات رسیده بودند. البته ممکن است اخبار خاصی روی ذهنیت بازارها تاثیر بگذارد. اما به احتمالا بالا اکثر دارایی ها نوسان سنگینی نخواهند داشت. توجه به یک نکته ضروری است انتظار واکنش منفی و مثبت شدید ادامه در هفته جاری وجود ندارد. در واقع هفته جاری شروع روند برای دارایی های مختلف است.

عوامل بنیادی تاثیر گذار بر بازار سهام

با نگاهی دقیق‌تر به‌ نظر می‌رسد در صورتی‌ که دولت جدید سیاست سرکوب ارزی و اعمال قیمت‌گذاری دستوری را در ‌پیش نگیرد؛ وضعیت بهتری را مشاهده خواهیم کرد. در غیر اینصورت تبعات آن دامنگیر بازار سهام و برخی صنایع صادرات‌محور خواهد شد. از طرفی این موضوع شرکت‌های وارداتی را نیز متاثر می‌سازد.

حسن کاظم زاده معتقد است که به نظر می رسد با در نظر گرفتن اصلاحات در مجموع حاشیه سود بهار بسیاری از شرکت ها، نسبت به زمستان بهتر خواهد شد. از طرف دیگر برخی شرکت ها خصوصا در صنعت پتروشیمی، اقدام به شناسایی هزینه های احتیاطی در زمستان کرده اند. از این رو با توجه به قطعیت یافتن برخی موارد مانند تخفیف مالیاتی به تولیدکنندگان و غیره، یک برگشت هزینه هایی نیز در فصل بهار تجربه خواهد شد

حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در هفته های اخیر، نرخ دلار نیما که کمی بالا آمده است، گفت: شاید از آن مهمتر قیمت جهانی برخی کالاهای مهم مانند اوره و متانول رشد کرده است. از طرف دیگر قیمت گاز خوراک و سوخت به دلیل کاهش قیمت های جهانی، افت کرده است.
او افزود: به نظر می رسد در مجموع حاشیه سود بهار بسیاری از شرکت ها، نسبت به زمستان بهتر خواهد شد. از طرف دیگر برخی شرکت ها خصوصا در صنعت پتروشیمی، اقدام به شناسایی هزینه های احتیاطی در زمستان کرده اند. از این رو با توجه به قطعیت یافتن برخی موارد مانند تخفیف مالیاتی به تولیدکنندگان و غیره، یک برگشت هزینه هایی نیز در فصل بهار تجربه خواهد شد. در مجموع به نظر می رسد با انتشار گزارش های فصل بهار شرکت ها و همچنین تقسیم سودها، پی بر ای گذشته نگر بازار افت کند.
کاظم زاده با تاکید بر اینکه باز هم رسیدیم به فصل گرمی هوا و سیاست قطعی برق صنایع در پیش گرفته شده است، گفت: همین باعث کاهش عرضه ی بسیاری از کالاها شده است. قیمت کالاهای وابسته به تولید برق در بازار آزاد و همچنین بورس کالا تحت تاثیر رقابت بر خرید افزایش پیدا کرده است. این موضوع افزایش رقابت برای خرید کالاها خودش را در گزارش‌های خرداد و تیر شرکت ها نشان خواهد داد.

سیاست‌گذاری‌های دستوری در بازارسهام سالهاست که عملا بورس را به یک نابازار تبدیل کرده و بازگشت به تعادل را به تاخیر انداخته است. به این ترتیب در چنین شرایطی که بازار با شوک‌های گوناگونی مواجه است. کارشناسان به سهامداران پیشنهاد می‌کنند به جای معامله مستقیم به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند

در حالی که در دو سه هفته ی گذشته برخی نمادهای پرتراکنش توانسته اند بخشی از زیان سهامدارانشان را جبران کنند. همچنین ارزش معاملات قابل قبولی پیدا کنند. نمادهای کوچک و متوسط با شرایط بنیادی مناسب اما کماکان دور از کانون توجه بورسی ها هستند. به نظر می رسد چون خرید این نمادها نیاز به دوره ی نگهداری بلندمدت تر برای کسب بازده دارد. بیشتر نوسان موقت می گیرند. برخی منتظر تعیین تکلیف شرایط هستند. در صورتی که فارغ از نتیجه، هفته جاری روند صعودی در بازار شکل می‌گیرد، اینگونه نمادها بازده به مراتب بهتری از پرتراکنش ها خواهند داد.

از طرف دیگر سیاست‌گذاری‌های دستوری در بازارسهام سالهاست که عملا بورس را به یک نابازار تبدیل کرده و بازگشت به تعادل را به تاخیر انداخته است. به این ترتیب در چنین شرایطی که بازار با شوک‌های گوناگونی مواجه است. کارشناسان به سهامداران پیشنهاد می‌کنند به جای معامله مستقیم به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند. از این طریق سهامداری کنند تا از گزند ریسک‌های مختلف در امان بمانند. در حال حاضر بسیاری از مردم تصور می کردند که با تشکیل صف خرید دیگر این روند ادامه می‌یابد. اما به طور قطع حتی نمادهای ارزنده هم نوسان خواهند داشت.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha