۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
رزین آکریلیک چیست؟ انواع و خواص آن

رزین آکریلیک چیست؟ انواع و خواص آن

رزین آکریلیک به عنوان یک ماده مدرن، ترکیبی از تطبیق پذیری، جزییات پیچیده و توانایی ثبت رنگ‌های زنده را ارائه می‌دهد.

به گزارش بازار، رزین آکریلیک به عنوان یک ماده مدرن، ترکیبی از تطبیق پذیری، جزییات پیچیده و توانایی ثبت رنگ‌های زنده را ارائه می‌دهد. در میان پلاستیک‌های مختلف که کاربردهای زیادی در صنایع دارند، رزین آکریلیک نوعی ترموپلاست بوده که از مخلوط کردن پودر خشک، مونومر متیل متاکریلات و پلیمر به وجود می‌آید. بر خلاف دیگر رزین‌ها، قابلیت دستکاری و حرارت دادن این ماده وجود دارد. شرکت‌های زیادی در زمینه تولید این ماده فعالیت می‌کنند که شرکت سلیب سیماب رزین یکی از برجسته‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. این شرکت فعالیت خود در زمینه تولید رزین‌های آکریلیک را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده است.

رزین آکریلیک چه ماده‌ای است و چگونه به وجود می‌آید؟

رزین آکریلیک که یک نوع چسب هم محسوب می‌شود، می‌تواند از ترکیبات طبیعی یا مصنوعی ساخته شود. این ماده قدرت بالایی در چسبندگی دارد و با وجود این که در آب حل نمی‌شود، اما یک حلال بر پایه الکل محسوب می‌شود. معمولا رزین‌هایی که پایه طبیعی دارند بی رنگ بوده و رنگ رزین‌های آکریلیک مصنوعی زرد یا قهوه‌ای خواهد بود.

رزین آکریلیک یک نوع ماده پلیمری به حساب می‌آید که بر پایه مونومرهای دارای گروه عاملی فرموله شده است. زمانی که گروه‌های عاملی شبکه‌های عرضی را تشکیل می‌دهند، پلیمرهای ساختاری در ابعاد و اندازه‌های مختلف ایجاد خواهد شد. بیشتر رزین‌های آکریلیک از پلیمریزاسیون مونومرهای آکریلیک و مشتقات آن‌ها به وجود می‌آیند.

انواع رزین آکریلیک

رزین آکریلیک به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

رزین آکریلیک بر پایه آب

این نوع رزین‌ها به راحتی در آب حل می‌شوند، اما رزین‌هایی که بر پایه حلال هستند، حتما باید در یک حلال مخصوص حل شوند. لاتکس‌ها از جمله رزین‌های آکریلیک بر پایه آب هستند. این مود امولسیونی با تبخیر آب مقاومت زیادی در برابر آن پیدا خواهند کرد. اگر پلیمر TG لاتکس زیر دمای تشکیل باشد، انسجام و مقاومت فیلم رنگی ساخته شده افزایش می‌یابد.

ترموپلاستیک

پلیمرهای تشکیل دهنده این ماده هیچگونه گروه فعالی ندارند در نتیجه می‌توان گفت که کراس لینک در آن‌ها وجود نخواهد داشت. پس برای گسترش و بهبود تعامل بین زنجیره‌های مختلف پلیمری از پلیمرهای سنگین وزن استفاده می‌کنند. خوشبختانه ترموپلاستیک‌ها حرارات پذیر هستند و می‌توان آن‌ها را با حرارت دادن قالب گیری کرد. اغلب از ترموپلاستیک برای تولید چسب و جوهر استفاده می‌شود.

کراس لینک

رزین آکریلیک کراس لینک شده کاربرد زیادی در بهبود فعل و انفعالات زنجیره‌های پلیمری دارد. با استفاده از این روش می‌توان رزین‌های پیچیده‌تری تولید کرد. با توجه به گروه‌های فعالی که در این رزین‌ها وجود دارد، می‌توان خواص منحصر به فردی برای آنان ایجاد کرده یا مقاومت آنان را افزایش داد. کراس لینک‌ها به دو دسته رزین‌های خود اتصال شونده و کراس لینک با اتصالات خارجی تقسیم می‌شوند.

خواص شیمیایی و فیزیکی رزین‌های آکریلیک

رزین آکریلیک از جمله موادی است که خواص شیمیایی و فیزیکی متعددی دارد. از آن جایی که این ماده شفاف است، می‌تواند نور را به راحتی انتقال دهد. همچنین این ویژگی نشان دهنده این است که این ماده قابل رنگ کردن خواهد بود. رزین‌های آکریلیک درخشندگی سطحی عالی دارند. این مواد سخت بوده و علیرغم درجه نرمش پایینی که دارند تا حدودی در برابر خراش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و رطوبت کمی را به خود جذب می‌کنند.

رزین آکریلیک چه کاربردهایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رزین آکریلیک داشتن کاربردهای متنوع در صنایع مختلف است که بدین شرح خواهد بود:

  • خودروسازی: رزین‌های آکریلیک می‌توانند در اجزای داخلی خودرو از جمله لنزهای چراغ جلو و عقب به کار برده شوند. می‌توانید از خاصیت نوری این ماده کمک گرفته و دید خود در شب را بهبود ببخشید.
  • طراحی و هنر: در میان تمامی استفاده‌های صنعتی، منحصر به فرد ترین کاربرد در حوزه هنر و طراحی محسوب می‌شود. این ماده نقش پررنگی در ایجاد رنگ‌های جسورانه و طرح‌های خارق العاده ایفا می‌کند. مواد مجسمه سازی و رنگ‌های آکریلیک از جمله کاربردهای این ماده در حوزه طراحی به شمار می‌آیند.
  • نمایشگرها: با گسترش تکنولوژی، استفاده از رزین آکریلیک در الکترونیک گسترش یافته است. این ماده را می‌توان در نمایشگرهای الکترونیکی از جمله صفحه نمایش lcd و صفحه نمایش لمسی به کار برد. در این حوزه بیشتر از ویژگی انتقال نور این ماده استفاده می‌کنند تا دید واضحی به مخاطب هنگام استفاده از صفحه نمایش‌ها بدهند.
  • ساخت و ساز ومعماری: مقاومت در برابر آب و هوا، شفافیت نوری و داشتن دوام زیاد برای سال‌ها، باعث شده است که رزین‌های آکریلیک در کارکردهای معماری از جمله نورگیرها و پنجره‌ها جایگاه خود را پیدا کنند.

    رزین آکریلیک چیست؟ انواع و خواص آن

نحوه بازیافت رزین آکریلیک چگونه است؟

پلاستیک یا رزین‌های آکریلیک به راحتی قابل بازیافت نیستند. در بین پلاستیک‌های بازیافتی، این مواد در دسته ۷ قرار می‌گیرند و بیشتر اوقات انتخاب خوبی برای جمع آوری و بازیافت نیست. در مواردی که رزین بدون هیچ آسیبی باقی مانده است  می‌توان آن را به قطعات کوچک‌تر تبدیل کرد. با این حال، در دسته موادی قرار می‌گیرد که به راحتی زیست تخریب پذیر نیستند. برخی از این مواد قابل اشتعال بوده و باید به خوبی محافظت شوند.

یکی از کلیدی‌ترین آکریلیک ها PMMA است که معمولا قابل بازیافت به روش‌های متعددی خواهد بود. اگر این رزین را در معرض پیرولیز قرار دهید می‌توانید مونومر آن را با استفاده از پلیمریزاسیون بازیابی کنید. در نتیجه این فرآیند MMA با خلوص بیش از ۹۸ درصد حاصل خواهد شد.

معرفی سیماب رزین به عنوان برترین تولید کننده رزین آکریلیک

رزین‌های آکریلیک از جمله مواد شفافی هستند که در صنایع مختلفی کاربرد خواهند داشت و از آن‌ها به عنوان پوشش یا چسب آکریلیک استفاده می‌شود. با توجه به این که تولیدکننده‌های خارجی زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند، شرکت سیماب رزین به عنوان برترین تولید کننده داخلی شناخته شده است.

 این  شرکت با تولید بیش از ۸۰۰۰ تن در سال مواد مختلف، سعی می‌کند تا مطابق دانش روز نیاز صنایع مختلف در داخل کشور را برطرف کند. با داشتن سابقه بیش از بیست و پنج سال، کیفیت و دوام مواد تولیدی این شرکت به اثبات رسیده است. اگر قصد تهیه رزین آکریلیک پایه آب و همچنین رزین پلی یورتان با بهترین کیفیت موجود را دارید، می‌توانید به سایت شرکت سیماب رزین مراجعه کرده و با انتخاب ماده موردنظر با کارشناسان مربوطه برای سفارش آن تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۲۱۱۲۱۶

سیماب رزین

کد خبر: ۲۹۴٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha