۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
احتمال افزایش قیمت نفت به ۹۰ دلار | اوپک در برابر رشد عرضه غیراوپک
برنت ۸۶ دلار و ۵۴ سنت شد

احتمال افزایش قیمت نفت به ۹۰ دلار | اوپک در برابر رشد عرضه غیراوپک

کاهش قیمت عربستان به آسیا که مقصد حدود ۸۰ درصد از صادرات نفت این کشور است، منعکس کننده فشار متوجه تولیدکنندگان اوپک در برابر رشد بی‌وقفه عرضه غیراوپک و موانع پیش روی اقتصاد جهانی است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بهای آتی نفت‌برنت در بحبوحه کاهش موجودی‌های نفت‌خام آمریکا و تقاضای بالا روند نزولی به خود گرفت. به گزارش رویترز بهای معاملات نفت برنت با ۸۹ سنت معادل ۱.۰۲ درصد کاهش، در ۸۶ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۲ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، در ۸۳ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه بسته شد. اما برای کل هفته، نفت برنت ۰.۴ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۲.۱ درصد افزایش داشت.

برای رشد قیمت طلای سیاه در هفته گذشته دلایل متعددی اعلام شده است. گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده(EIA) یک عامل مهم در حمایت از قیمت نفت بود که نشان‌داد در هفته گذشته ۱۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه از ذخایر نفت‌خام آمریکا کاهش‌یافته‌است. این در تضاد کامل با انتظارات تحلیلگران از کاهش ۶۸۰‌هزار بشکه‌ای بود. علاوه‌بر این، داده‌های ایالات‌متحده که روز چهارشنبه مورخه ۳ ژوئیه منتشر شد، افزایش درخواست‌ها برای دریافت مزایای بیکاری و افزایش تعداد بیکاران را نشان‌داد. تحلیلگران پیشنهاد کردند این ارقام می‌تواند فدرال‌رزرو را به تعجیل در کاهش نرخ بهره ترغیب کرده و به‌طور بالقوه از بازارهای نفت حمایت کند.

در این میان هر چند که سکوهای نفتی بزرگ خلیج مکزیک تحت تاثیر طوفان قرار نگرفته‌اند، اما اگر طوفان مسیر پیش‌بینی شده را طی کند، احتمال مختل شدن پروژه‌های نفتی در آب‌های آمریکا وجود دارد.در این بین، احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا امیدها نسبت به افزایش تقاضا برای نفت را بالا برده است.

آرامکوی سعودی قیمت فروش هر بشکه نفت «عرب لایت» به آسیا در ماه اوت را کاهش داد و یک دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص قیمت نفت عمان/دوبی تعیین کرد

در زمینه عرضه، رویترز روز پنج‌شنبه ۴ژوئیه گزارش داد که تولیدکنندگان نفت روسی روسنفت و لوک‌اویل قصد دارند در ژوئیه صادرات نفت از بندر نووروسیسک در دریای‌سیاه را کاهش دهند. اشلی کلتی، تحلیلگر Panmure Liberum خاطرنشان کرد: «این یک سیگنال مثبت برای کسری عرضه پیش‌بینی‌شده در سه‌ماهه سوم است، اما با توجه به پایبندی ضعیف روسیه به سهمیه‌های تولید در گذشته، ممکن است مدتی طول بکشد تا ببینیم آیا این کسری عرضه رخ می‌دهد یا نه.»

در این بین، آرامکوی سعودی قیمت فروش هر بشکه نفت «عرب لایت» به آسیا در ماه اوت را کاهش داد و یک دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص قیمت نفت عمان/دوبی تعیین کرد. کاهش قیمت به آسیا که مقصد حدود ۸۰ درصد از صادرات نفت عربستان سعودی است، منعکس کننده فشار متوجه تولیدکنندگان اوپک در برابر رشد بی‌وقفه عرضه غیراوپک و موانع پیش روی اقتصاد جهانی است.

افزایش تقاضا برای بنزین، افزایش قیمت‌های نفت را بیشتر تقویت می‌کند. البته تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه نیز به افزایش قیمت نفت کمک کرده‌است.

فضای حمایتی از رشد قیمت طلای سیاه

همه این عوامل در کنار هم، فضای حمایتی را برای افزایش قیمت نفت در طول هفته‌های آینده ایجاد می‌کنند، درحالی‌که نوسانات کوتاه‌مدت قیمت نفت ناشی از عدم‌تعادل عرضه و تقاضای فوری و تحولات ژئوپلیتیک است، مسیر بلندمدت بهای طلای‌سیاه تحت‌الشعاع عوامل گسترده‌تری مانند سیاست‌های انرژی جهانی، روندهای اقتصادی، پیشرفت‌های تکنولوژیک و عکس‌العمل سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرد.

بانک سوئیسی «یو بی اس» با اشاره به کاهش تولید اوپک پلاس و پیش بینی کاهش ذخایر نفت، انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه جاری، به ۹۰ دلار برسد

با این وجود برخی پیش بینی ها از احتمال روند روبه رشد قیمت طلای سیاه حکایت می کند. بر اساس گزارش رویترز، بانک سوئیسی «یو بی اس» با اشاره به کاهش تولید اوپک پلاس و پیش بینی کاهش ذخایر نفت، انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه جاری، به ۹۰ دلار برسد.

کد خبر: ۲۹۴٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha