۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در ۱۷ استان آغاز شد
مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی:

واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در ۱۷ استان آغاز شد

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از آغاز فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی همزمان در ۱۷ استان کشور خبر داد.

به گزارش بازار، از سازمان دامپزشکی کشور، رضا اسدی افزود: پیرو تغییرات صورت گرفته در برنامه راهبردی تب برفکی که مبتنی بر وضعیت بیماری در مناطق و استان‌های کشور و مطالعات تحلیلی آینده گر ترسیم شده کشور به دو منطقه تقسیم‌بندی شده است.

وی اظهار داشت: به‌طوری که زمان فاز یک و دو واکسیناسیون تب برفکی در دام سبک و سنگین در دو منطقه کشور متفاوت در نظر گرفته شده و در کنار آن شهرستان‌ها و واحدهای اپیدمیولوژیک پرخطر که تعداد رخداد بیماری در آنها نسبت به سایر مناطق بیشتر باشد نیز شناسایی و به‌صورت سه مرحله در طول سال تحت ایمنی‌زایی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: فاز یک واکسیناسیون سرتاسری بر علیه بیماری تب برفکی در ۱۷ استان کشور به طور همزمان به مرحله اجرا و عملیاتی شده و این طرح تا ۱۰ شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

اسدی بیان کرد: در این برنامه دام‌های سنگین و سبک روستایی و عشایری به‌صورت رایگان با استفاده از اکیپ‌های مایه‌کوبی دولتی و بخش خصوصی بر علیه بیماری تب برفکی ایمن‌سازی می‌شوند.

وی افزود: به‌منظور همسان‌سازی ایمنی بین دامداری‌های صنعتی و غیرصنعتی الزامی برای انجام مایه‌کوبی همزمان در دامداری‌های صنعتی نیز اعلام شد و بر اساس آن دامداری‌های صنعتی با استفاده از توان خود نسبت به واکسیناسیون بایستی اقدام می‌کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی فعلی کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی طوری ترسیم و چارچوب‌بندی شده است که از ایجاد رخدادهای سینوسی در طول سال جلوگیری می‌گردد و در این صورت کنترل و جلوگیری از افزایش کانون‌ها بهتر و با ضریب اطمینان بیشتری صورت می‌پذیرد .

وی گفت: انجام اقدامات تشدیدی در تردد دام، برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی، برقراری سیستم مراقبت فعال از دیگر اقداماتی است که در قالب برنامه ملی انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۹۴٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha