۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
شعار سال فراموش شد| مدیران ضعیف تولید را یتیم کردند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

شعار سال فراموش شد| مدیران ضعیف تولید را یتیم کردند

گرگان- برخی فعالان حوزه تولید و صنعت بر این باورند که در سال های اخیر مدیران ضعیف و ناکارآمد دلیل خلق بخش نامه ها و دستور العمل های غیر اصولی و در نتیجه ضعیف شدن تولید شدند.

نجمه جهان تیغ، بازار؛ سال های متمادی است که در دل شعار سال نام و نشانی از تولید دیده می شود اما تحقق این موضوع مهم در شعار نمی گنجد و نیازمند الزامات و پیش نیازهایی است. به اعتقاد کارشناسان، مدیران پیشران تحقق شعار سال هستند زیرا آنان هستند که تصمیمات مختلف را در این زمینه اتخاذ می کنند. صدور انواع بخش نامه ها و دستور العمل هایی که در تناقض با شعار سال بوده محصول تصمیمات یک مدیر نابلد که درکی از ادبیات اقتصادی ندارد، است.

خبرنگار بازار گفت و گویی با رمضان بهرامی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان ترتیب داد. وی معتقد است امروز تولید در کشور ما یتیم شده است زیرا هیچ بزرگتر و فرمانده ای ندارد که برای مدیریت دلسوزانه این حوزه اختیارات کافی داشته باشد. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

* مشکلاتی که امروز تولید با آن دست و پنجه نرم می کند و سبب تضعیف آن در کشور شده چیست؟

نباید زیر ساخت های تولید و صنعت در اختیار دولت قرار گیرد و باید به بخش خصوصی واگذار شود. واحدهای تولیدی در هنگام افتتاح با مشکل برق مواجه می شوند مگر می شود از توسعه صنعتی حرف بزنیم اما در ارائه زیر ساخت ها محدودیت داشته باشیم.

بزرگترین و فنی ترین فعالان اقتصادی حوزه تولید در این فکر هستند که چطور می توانند از واحد تولیدی خود با واگذاری، مشارکت و اجاره خلاص شوند

اگر سیاست های انقباضی سیستم بانکی که توسط دولت اعمال شده ادامه داشته باشد روزهای بدتری را در پیش خواهیم داشت. بزرگترین و فنی ترین فعالان اقتصادی حوزه تولید در این فکر هستند که چطور می توانند از واحد تولیدی خود با واگذاری، مشارکت و اجاره خلاص شوند.در گذشته تولید کنندگان به شغل خود عشق می ورزیدند و ارق داشتند اما فشارهای موجود از این علاقه کاسته است زیرا باید مدام درگیر سامانه ها، زیرساخت های تولید، بانک ها و معضلات باشند و نمی توانند تمرکز خود را روی تولید بگذارند.

بانک ها خود را در برابر ارائه تسهیلات مبرا کرده اند و در واقع این دولت بوده که رابطه بین بانک و مشتری را خراب کرده است. واحد تولیدی را به اتصال با بانک ها عادت داده و اکنون این پشتوانه را از تولید کننده دریغ کرده اند.

شعار سال فراموش شد| مدیران ضعیف تولید را یتیم کردند

* نقش مدیران در توسعه تولید و صنعت چه اندازه اثر گذار است؟

انتخاب مدیران ناکارآمد و غیر متخصص یکی از ضعف های دولت سیزدهم بود که کشور را دچار خسران کرد لذا دولت چهاردم باید در زمینه انتخاب مدیران قوی تر عمل کند. کارشناسان می توانند کمک بزرگی به مدیران کنند. برخی که در استان ها نمی توانند یک اداره را بچرخانند اما در وزارتخانه ها جایگاه بالایی دارند و صدور بخش نامه های مختلف آنها به مثابه موشکی به زیر ساخت های تولید است.

اگر رئیس جمهور دولت سیزدهم کارگروه ستاد تسهیل را در دفترکار خود برگزار می کرد چرا در استان ها شاهد چنین اتفاقی نبودیم. آیا کاری که رئیس جمهور فقید در قوه مجریه انجام داد کارگزاران وی در استان انجام دادند؟ معاش مردم به همین مدیریت ها بستگی دارد و اگر دولت چهاردهم راه دولت سیزدهم را ادامه دهد قطعا به سر منزل مقصود نخواهیم رسید.

* به نظر شما تولید در کشور ما متولی دلسوزی دارد؟

تولید یتیم شده است و کسی به آن توجه نمی کند. این موضوع در صحبت های وزیر صمت هم که به مناسبت روز صنعت و معدن بیان شد، مشهود بود. با گذشت چهار ماه از آغاز سال جدید شعار سال فراموش شده است و حتی بر سر زبان ها هم نیست.

عزم در وزارتخانه وجود دارد اما نیازمند یک فرمانده هستیم و پیشنهاد می شود فرماندهی تحقق شعار سال را به عهده وزیر صمت بگذاریم. اما با توجه به اینکه قدرت سیاسی به اقتصادی می چربد شاید در این صورت هم نتوان موفق عمل کرد.

شعار سال فراموش شد| مدیران ضعیف تولید را یتیم کردند

* عملکرد مسئولان گلستانی در توجه به تولید را چگونه ارزیابی می کنید؟

روز صنعت یک واقعه مهم است که در سطح کشور مراسم خوبی برای گرامیداشت آن برگزار می شود اما در استان ها خیر. متاسفانه در حوزه حکمرانی استان گلستان، کارهای سیاسی به کارهای صنعتی و تولیدی می چربد و مدیران تصمیم گیر استان با صنعت بیگانه اند که خروجی این بیگانگی صنعتگران را اذیت می کند.

مسئولان در کارهای انتخاباتی غرق شده اند و صرفا به فکر حفظ صندلی خود هستند

پیشنهاد می کنم جمعی منصف حرف های من را قضاوت کنند تا دیگر کسی به انتقادات بنده خرده نگیرند. مسئولان در کارهای انتخاباتی غرق شده اند و صرفا به فکر حفظ صندلی خود هستند. اما هنوز ذره ای امید وجود دارد و باید در جهت حفظ تولید و صنعت تلاش کنیم.

* توصیه شما به دولت چهاردهم چیست؟

کارگران واحدهای تولیدی با ناامیدی کار می کنند و نمی دانند به فکر تامین معیشت یا حفظ شغل خود باشند. سال سختی را پیش رو داریم زیرا در دست گرفتن فرمان امور توسط دولت جدید قطعا شش ماه به طول می انجامد. باید بدنه کارشناسی دولتمردان با حضور بخش خصوصی پررنگ شود. مضحک است که بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و خانه صنعت را مشاور سه قوه می دانند اما از این افراد مشورت گرفته نمی شود. قانون تشکل ها باید اصلاح شود و از حالت مشورتی خارج و در مسیر مشارکت در اجرا حرکت کند زیرا کارهای بزرگ به دست آدم های بزرگ انجام خواهد شد.

سکان مسائل ملی را نباید به دست کسی بدهیم که از ادبیات اقتصادی چیزی نمی داند. چنانچه دولت جدید از بخش خصوصی حتی در بدنه خود استفاده نکند با بحران مواجه خواهد شد. اگر تعامل با کشورها می تواند توسعه تجاری را ارتقا دهد چرا زودتر نسبت به این موضوع اقدام نشده است. مردم دلسوز تر از همه مسئولان هستند و این موضوع می تواند کمک بزرگی برای جلب یک مشارکت خوب برای ایرانی قوی باشد.

کد خبر: ۲۹۴٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha