۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
انتقال آب از عمان به اصفهان تا ۱۴۰۴ به سرانجام برسد| کاهش نرخ بیکاری در استان
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

انتقال آب از عمان به اصفهان تا ۱۴۰۴ به سرانجام برسد| کاهش نرخ بیکاری در استان

اصفهان- مرتضوی؛ استاندار اصفهان گفت: احیای زاینده رود و تکمیل پروژه‌های آبی در کنار توسعه زیرساخت تولید برق در استان باید از اولویت‌های اجرایی دولت چهاردهم در اصفهان باشد. 

رضا مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: طی سه سال گذشته سعی کردیم برخی از دغدغه‌ های مردم اصفهان را به صورت ویژه دنبال کنیم که یکی از این دغدغه‌ ها، احیای زاینده رود است که همه حیات و ممات اصفهان را به خودش اختصاص داده است.

وی ادامه داد: پس از یک برنامه‌ ریزی هشت ماهه، مطالعات لازم و دو و نیم سال فعالیت اجرایی، سه طرح عمده و چندین طرح فرعی برای این هدف در حال اجراست.

استاندار اصفهان گفت: تامین آب آشامیدنی در قالب به سرانجام رساندن فاز اول سامانه دوم آبرسانی اصفهان پیگیری شد که حدود یک سال است به سرانجام رسیده و از رئیس جمهور آینده درخواست دارم تا در اجرای فاز دوم و سوم آن همراهی کند.

وی با بیان اینکه مهمتر از این، اجرای سه پروژه اصلی شامل انتقال آب از دریای عمان است که کلیت آب استان را تامین می‌کند، گفت: این پروژه که از دو سال قبل شروع شده، حدود ۷۰۰ کیلومتر از مسیر یک هزار کیلومتری را محقق کرده و تلاش داشتیم تا شهریور ۱۴۰۴ که پایان دولت سیزدهم بود این طرح نیز کامل شود.

مرتضوی تاکید کرد: ادامه این مسیر اکنون به دولت بعد واگذار می‌شود و درخواست داریم این طرح در اولویت تکمیل در دولت بعدی قرار گیرد.

تامین مالی پروژه انتقال آب با توجه به درایت رئیس جمهور شهید

وی افزود: پروژه انتقال آب‌ از جنوب استان نیز ظرفیت قابل توجهی برای حوضه آبریز زاینده رود فراهم می‌کند که مراحل مطالعات و اجرای آن در حال انجام است و تامین مالی پروژه نیز با توجه به درایت رئیس جمهور شهید، با روال خوبی انجام می‌شود.

استاندار اصفهان گفت: افق ما این بود که تا خرداد ۱۴۰۴ این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم؛ اگر دولت بعدی بتواند با همین سرعت پروژه را به پیش برد، به زودی ظرفیت آبی خوبی برای استان ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، پروژه کوهرنگ ۳ که از قبل متوقف شده بود، پمپاژ آب را آغاز کرد و سد کوهرنگ ۳ نیز فرآیند احداث را آغاز کرده و تا دو سال آینده آماده بهره‌ برداری خواهد بود.

مرتضوی بیان کرد: در مجموع این پروژه‌ ها می‌ تواند به اندازه آب موجود در حوضه زاینده رود به این حوضه، آب اضافه کند و بنابراین نقش ویژه‌ ای در احیای زاینده رود ایفا خواهد کرد. انتظار داریم هر کس به مقام ریاست جمهوری رسید، این خواسته دیرینه مردم را به خوبی دنبال کند.

وی درباره اولویت‌ های اقتصادی استان در دولت چهاردهم نیز گفت: علی‌رغم کارهای خیلی خوبی که طی فعالیت دولت سیزدهم در استان در حوزه اقتصادی انجام شده اما هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد. وقتی مدیریت استان در ابتدای دولت فعلی به ما سپرده شد.نزدیک یک هزار واحد اقتصادی استان متوقف و راکد در استان وجود داشت که در دو سال گذشته تقریبا ۵۴۰ واحد به چرخه فعالیت بازگردانده شده است.شرکت کاشی اصفهان که اخیرا احیا شد، یکی از این اقدامات است.

کاهش بی سابقه نرخ بیکاری در استان اصفهان

استاندار اصفهان افزود: این اقدامات در نهایت باعث شد تا نرخ بیکاری در استان به شکل ویژه‌ای کاهش یابد و پس از سال‌ها این نرخ یک رقمی و به حدود هشتدرصد برسد که در ۴۵ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم این رویه را ادامه دهیم باید زیرساخت‌ هایی در استان ایجاد و برخی مشکلات از جمله ناترازی برق رفع شود.

وی ادامه داد: در حوزه برق، نیروگاه‌ های مختلفی در استان در حال تاسیس است که یکی از آنها در حال انجام تست‌ های پیش راه‌ اندازی است و به زودی به بهره‌ برداری خواهد رسید.

استاندار اصفهان بیان کرد: این پروژه‌ ها در کنار برخی از پروژه‌ های چند هزار مگاواتی که در قالب نیروگاه‌ های خورشیدی در استان در حال تاسیس است، می‌ تواند مجموع ظرفیت تراز تولید استان را مثبت کند.

وی گفت: البته لازم است در کنار این نیروگاه‌ ها، چند پست انتقال برق نیز تاسیس شود که جانمایی آن انجام شده و باید به نتیجه برسد. اگر مجموع این پروژه‌ ها در کنار اقداماتی که در شرق استان در شبکه گاز در حال انجام است به سرانجام برسد

مرتضوی بیان داشت: استان ظرفیت‌ های عظیم صنعتی و معدنی در استان ایجاد خواهد کرد و می‌تواند آینده متفاوتی برای استان اصفهان رقم بزند.

کد خبر: ۲۹۴٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha