۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
برنج مورد نیاز ایام محرم وارد می‌شود

برنج مورد نیاز ایام محرم وارد می‌شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج گفت: کمبودی در عرضه برنج مورد نیاز ایام محرم نداریم.

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج، گفت: براساس پیشنهاد ما به دولت از ابتدای سال تا قبل از دوره ممنوعیت باید ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن برنج وارد کشور می شد تا دچار کمبود و گرانی در بازار بدلیل ایام‌ خاص پیش رو نشویم، اما مسئولان با واردات این میزان موافقت نکردند.

به گفته او، بنابر آمار در ۳ ماهه نخست امسال ۲۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شده که نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد و سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کشاورز با بیان اینکه دولت مجوز ثبت سفارش و واردات ۲۰۰ هزارتن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت را داده است، افزود: علی رغم آنکه قرار بود تا ۱۵ خرداد مجوز ثبت سفارش واردات برنج داده شود، اما ۱۰ تیرماه مجوز داده شد که براین اساس تنها شرکت های بزرگ می توانند واردات را انجام دهند که در نهایت به سبب شرایط لجستیک و حمل دریایی و نبود کانتینر در کشورهای مبدا بعید است که ۲۰۰ هزارتن ثبت سفارش شده تا پایان تیرماه وارد کشور شود.

دبیرانجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ادامه داد: از دولت تقاضا داریم که برنج هایی که تا ۳۱ تیرماه وارد کشور می شوند، اجازه ترخیص آن داده شود.

او با بیان اینکه مشکلی در تامین برنج ایام‌ محرم نداریم، افزود: با توجه به مجوز ثبت سفارش ۲۰۰ هزارتن برنج برای دوره ممنوعیت و پیش رو بودن ایام‌محرم انتظار می رود که دوره ممنوعیت واردات کوتاه شود تا با کمبود در بازار روبرو نشویم چراکه کمبود و گرانی برنج خارجی تهدیدی برای سوء استفاده دلالان از بازار برنج ایرانی است. گفتنی است که ۲۵۰ هزارتن واردات برنج در ۳ماهه نخست امسال به مصرف رسیده است.

کشاورز قیمت هرکیلو برنج هندی را ۴۶ هزارتومان و برنج پاکستانی را ۵۳ هزارتومان اعلام کرد و گفت: با احتساب ۲۰ تا ۳۰ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

کد خبر: ۲۹۴٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha