۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
شکست سنگین و تاریخی حزب محافظه کار انگلیس در انتخابات پارلمانی| سوناک استعفا داد

شکست سنگین و تاریخی حزب محافظه کار انگلیس در انتخابات پارلمانی| سوناک استعفا داد

ریشی سوناک امروز (جمعه) تایید کرد که پس از پذیرش شکست حزبش در انتخابات پارلمانی از سمت نخست‌وزیر انگلیس کناره گیری می‌کند.

به گزارش بازار، شبکه خبری اسکای نیوز انگلیس از قول سوناک گزارش کرد: «پیش از آنکه به عنوان نخست وزیر از سمتم کناره گیری و خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت را ترک کنم، توضیح بیشتری درباره نتایج انتخابات پارلمانی می‌دهم.» این شبکه خبری همچنین گزارش کرد، سوناک موفق شد به عنوان عضوی از پارلمان انگلیس بار دیگر انتخاب شود.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، انتخابات پارلمانی انگلیس پنجشنبه برگزار شد و حزب کارگر این کشور موفق شد پیروزی چشمگیری به دست بیاورد. این حزب ۳۳۱ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام را پس از آن به دست آورد که رای گیری در ۴۷۴ حوزه رای گیری انجام شد. رهبر حزب کارگر که پیروز این انتخابات شده، نخست وزیر بعدی خواهد بود و مسئول تشکیل دولت جدید است.

سوناک همچنین امروز اعلام کرد: «حزب کارگر در انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه پیروز شده و من به کر استارمر تبریک گفتم.» شبکه خبری سی.ان.ان نیز گزارش کرد، استارمر آماده است تا اداره امور کشور را بر عهده بگیرد و انگلیس را برای خدمت به مردم احیا کند.

اندکی پس از قطعی شدن پیروزی، استارمر در جمع هوادارانش گفت: «باری از روی دوش کشور برداشته شده» و «تغییر از حالا آغاز می‌شود.» حزب محافظه‌کار حدود دو سوم ۳۶۵ کرسی را که در دور قبلی انتخابات در سال ۲۰۱۹ کسب کرده بود، از دست داده که این به معنای بزرگترین شکست این حزب از زمان تاسیسش در قرن نوزدهم میلادی است.

لیز تراس، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و چند نفر از اعضای کابینه از جمله وزیران دفاع، آموزش، دادگستری و علوم و نیز «پنی موردانت» معاون پارلمانی دولت ریشی سوناک جزو شخصیت‌های بلندپایه‌ای هستند که کرسی‌هایشان را در مجلس عوام از دست دادند. جرج گالووی، سیاستمدار جنجالی تنها پنج ماه بعد از پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای در حوزه روچدیل در شمال انگلیس، این بار شکست خورد و کرسی‌اش را به حزب کارگر واگذار کرد.

پیش‌بینی شده حزب لیبرال‌دموکرات با کسب حدود ۷۰ کرسی، سومین حزب بزرگ مجلس جدید بریتانیا باشد. نایجل فاراژ رهبر حزب راستگرای «اصلاح بریتانیا» که قبلا هفت بار در راهیابی به مجلس این کشور ناکام مانده بود، این بار توانست کرسی کلکتون را از محافظه‌کاران بگیرد.

این حزب که قبلا «حزب بریگزیت» نام داشت، خواهان به صفر رساندن میزان خالص مهاجرت به انگلیس است. حزب ملی اسکاتلند که خواهان استقلال اسکاتلند از بریتانیاست و در دوره قبل ۴۸ کرسی را به دست آورده بود، انتظار می‌رود این بار کمتر از ۱۰ نماینده در مجلس داشته باشد.

کد خبر: ۲۹۴٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha