۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵
رای‌گیری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۳ آغاز شد

رای‌گیری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ آغاز شد

رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز؛ جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ با رقایت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی آغاز شد.

به گزارش بازار، فرآیند اخذ رای از رای‌دهندگان مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۰۸/۰۰ صبح جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در شعب اخذ رای سراسر کشور از کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آن‌ها ۱۸ سال تمام باشد - یعنی متولدین روز ۱۵ تیر ۱۳۸۵ - و قبل از آن با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند انجام خواهد شد. رای دهندگان خارج از کشور می‌توانند با ارائه گذرنامه معتبر خود نیز رای دهند.ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی، الزامی است.

تعداد کل تعرفه‌های رای برای این دور از انتخابات یک درصد بیشتر از تعداد کل واجدان شرایط صادر شده است و شعب اخذ رای در مرحله دوم همان شعبی هستند که در مرحله اول انجام مسئولیت کردند. فرایند شمارش آرا نیز به محض اعلام پایان رای گیری، شعب با حضور مسوولان صندوق‌ها و نمایندگان نامزدها آغاز خواهد شدو احتمالا تا ساعت ۱۱ روز بعد از رأی‌گیری نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه هفته گذشته؛ ۸ تیر ۱۴۰۳ با رقابت میان مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی برگزار شد، اما هیچ یک از نامزدها نتوانستند حد نصاب لازم را به دست بیاورند. ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شد؛ مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای و سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای به مرحله داوم راه یافتند.

رای‌گیری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۳ آغاز شد

شناسه نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به این شرح است:

مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی - شناسه نامزد ۲۲

سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد ۴۴

به استناد اصل «۱۱۷» قانون اساسی و تفسیرشماره ۲۷۶۴ مورخ ۱۳۶۴/۴/۵ شورای نگهبان، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ملاک انتخاب، کسب اکثریت نسبی آراء می‌باشد. هر نامزد می تواند یک نفر نماینده به عنوان ناظر در هیات های اجرایی شهرستان، بخش و شعب اخذ رای «ثابت و سیار» و ستاد انتخابات کشور داشته باشد.

هم‌چنین براساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آراء رای دهندگان، تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع می‌باشد و به استناد ماده «۳۳» این قانون، خرید و فروش آراء تهدید و تطمیع ، رای دادن با مدارک هویتی جعلی ، اخلال در امر انتخابات جرم می‌باشد و هیات های اجرایی و نظارت موظفند در صورت دریافت گزارش در این خصوص مرتکبین را به مراجع قضایی معرفی نمایند.

سامانه‌ای با عنوان «مردم ناظر» بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان قرار داده شده که همه مردم ایران از طریق این سامانه می‌توانند اگر با تخلفی یا موردی برخورد کردند، آن موضوع را همراه با مستندات از طریق این سامانه اطلاع دهند.

کد خبر: ۲۹۴٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha