۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
افزایش ۴۲ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت سیزدهم

افزایش ۴۲ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت سیزدهم

عملکرد وزارت راه درحوزه بنادر و دریانوردی دولت سیزدهم، افزایش قابل توجه در تخلیه و بارگیری شامل رشد ۷۷۲ هزار TEU و ۲۸ میلیون تن در بنادر تجاری کشور و بهره برداری از پروژه های مهم دیگر را شامل می شود.

به گزارش بازار از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه حمل و نقل در طول دولت سیزدهم از رشد چشم گیری برخوردار بوده است که در هر یک از چهار شق حمل و نقل جاده، ریلی، هوایی و دریایی کاملا مشهود است و آمارهای رسمی نیز بیانگر افزایش و توسعه زیرساخت ها و نیز میزان بهره برداری در هر یک از شقوق حمل و نقلی است.

بر اساس آمارهای رسمی از سوی دفتر آمار، عملکرد و پایش برنامه های وزارت راه و شهرسازی، میزان تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور در دولت مردمی سیزدهم ۲۸ میلیون تن رشد داشته است و که نسبت به ابتدای دولت رشد ۲۲ میلیون تنی داشته است. همچنین میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت مردمی سیزدهم نیز از افزایش ۷۷۲ هزار TEU برخوردار بوده است که بیانگر افزایش ۴۲ درصدی نسبت به ابتدای دولت است. در زمینه حمل و نقل مسافر نیز میزان جابجایی مسافر با رشد ۱۴ میلیون نفری روبرو بوده که نسبت به ابتدای دولت مردمی ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

از جمله مهمترین پروژه های بندری و دریایی که در دولت سیزدهم تکمیل و برای استفاده و بهره برداری در اختیار مردم و تجار و بازرگانان قرار گرفت می توان به احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز ۵۲۰ میلیارد تومان، افزایش ۳۲ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر کشور از ۲۶۴ میلیون تن در ابتدای دولت به ۲۹۶ میلیون تن، افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور به ۷۰۰ هزار TEU، طوریکه ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور در ابتدای سال ۱۴۰۰ در رقم ۸ میلیون TEU قرار داشت که اکنون به رقم ۷/۸ میلیون TEU رسیده است که افزایش ۷/۰ میلیون TEU را نشان می‌دهد.

شایان ذکر است با تلاش و همت دست اندرکاران در همین دولت سرعت بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بنادر از طریق تامین ۳۴ دستگاه تجهیزات جدید تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور طی دولت سیزدهم شامل ۲۲ دستگاه مکنده، ۲ دستگاه جرثقیل ۱۴۰ تن، ۶ دستگاه جرثقیل محوطه ای، ۲ دستگاه ریچ استاکر و ۲ دستگاه Ship Loader افزایش یافت.

یادآور می شود در دولت سیزدهم از بخشی از فاز سوم اسکله های کانتینری بندر شهید رجایی بهره برداری می شود و ظرفیت اسمی بندر فوق از ۵/۵ میلیون TEU در سال ۱۴۰۰ به ۵/۶ میلیون TEU در انتهای سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد.

هچنین با بهره برداری از بخشی از فاز سوم اسکله های کانتینری بندر شهید رجایی ظرفیت اسمی بندر فوق از ۵/۵ میلیون TEU در سال ۱۴۰۰ به ۵/۶ میلیون TEU در انتهای سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد. ساماندهی و جداسازی کشتی های کانتینرهای بزرگ و کشتی های کانتینری کوچک در بندر شهید رجایی با تخصیص اسکله های اختصاصی به شناور های کوچک به منظور کاهش زمان انتظار آنها در لنگرگاه و کاهش زمان سرویس تایم آنها در اسکله انجام گرفت.

تهیه و تدوین نرم های عملیاتی بنادر به تفکیک نوع کالا و اعمال آنها در قراردادهای بندری، کاهش سرویس تایم کشتی ها( زمان ارائه خدمات) در بنادر از ۲/۳ روز در سال ۱۴۰۰ به ۷/۲ روز در سال ۱۴۰۲، کاهش میانگین زمان انتظار شناورها از ۱۵ ساعت در سال ۱۴۰۰ به متوسط ۸ ساعت در سال ۱۴۰۲، اخذ مجوز ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی با دریافت تعهد ارزی و بدون نیاز به دریافت برگه تسویه ارزی از ستاد تنظیم بازار و استفاده از ظرفیت مجوز حمل یکسره برای خروج بدون توقف کالا از بنادر به داخل کشور از دیگر اقدامات مهمی بود که در توسط دولت مردمی سیزدهم در حوزه بنادر و دریانوردی به ثمر رسید.

کد خبر: ۲۹۴٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha