۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
پاسخ سخنگوی اقتصادی دولت به اظهارات حسن روحانی

پاسخ سخنگوی اقتصادی دولت به اظهارات حسن روحانی

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، به اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس دولت قبل به طور مشروح و بر اساس آمارهای رسمی پاسخ داد.

به گزارش بازار به نقل از ایرنا، روز گذشته حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و دوازدهم، ویدیوی ضبط‌ شده‌ای را منتشر کرد. وی در این پیام تصویری، با ارائه برخی آمارهای مبهم، انتقادات مطروحه به عملکرد ۸ ساله دولتش را ناصحیح خواند و به دفاع از سال‌های منتهی به دهه ۹۰ پرداخت. روحانی در این ویدیو گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار پیرامون تورم، رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه در سالهای دهه ۹۰ را «کذب» توصیف کرد و تورم ۶۰ درصدی را «دروغ» خواند.

سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم، در واکنش به این اظهارات گفت: دفاع از عملکرد سال‌های دهه ۹۰، علی‌الخصوص سال‌های پایانی آن جای تعجب دارد؛ زیرا آثار منفی و تبعات آن دوره همچنان در یاد و خاطره مردم زنده است.

وی با اشاره به آمارهای رسمی کشور افزود: در آن سال‌ها یکی از بدترین جهش‌های ارزی، تورمی و نرخ بیکاری را تجربه کردیم؛ به نحوی که در دولت یازدهم و دوازدهم به استناد آمار و گزارش رسمی مرکز امار و بانک مرکزی، نرخ تورم از میانگین ۲۵ درصد به بالای ۴۰ درصد و حتی در مقاطعی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. به عنوان نمونه، بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی که در وبسایت بانک مرکزی در دسترس عموم است، شاخص نقطه به نقطه تورم در اسفندماه ۱۳۹۹ به ۶۵ درصد رسید . علاوه بر این، تورم سالانه نیز در شهریور ۱۴۰۰ معادل ۵۹.۲ درصد بود که طی ۸۰ سال اخیر نرخ بی‌سابقه‌ای بوده است. این آمار مراجع رسمی آماری کشور است و در همان دوره ثبت و ضبط شده و نمی‌توان منکر آن‌ها شد.

وی افزود چرا مردم را به دیدن سایت مرکز آمار برای بیکاری دعوت نمی‌کنید تا همه به چشم ببینند کمترین تورم دودهه اخیر متعلق به سال ۱۴۰۲ است؟ یا بیشترین صادرات غیرنفتی تاریخ ایران متعلق به سال ۱۴۰۱؟

سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم تصریح کرد: علاوه بر اینها در حوزه ارزی، صرفا در ۳ سال پایانی دولت دوازدهم شاهد افزایش ۴۵۷.۵ درصد در قیمت غیر رسمی دلار بودیم. در واقع با وجود انواع خسارت‌هایی که دولت وقت از طریق خلق ارز ۴۲۰۰ تومانی، شیوه تخصیص ارز و... ایجاد کرده بود و فعالان بخش خصوصی در همان دوره بارها از آن بعنوان «ام الفساد اقتصاد ایران» یاد کرده بودند، اما همچنان از این ناحیه نوسانات شدیدی به اقتصاد تحمیل می‌شد.

خاندوزی گفت: دولت سیزدهم از وقتی که روی کار آمد، تمام تلاشش این بود که همین خسارت‌های ایجاد شده در دولت قبل را جبران کند و شدت نوسانات را کاهش دهد. هرچند به دلیل برخی چالش‌های ارث رسیده از ۸ ساله گذشته، متوقف کردن کامل همه اسیب ها امکانپذیر نبود اما از شدت آنها کاسته شد و از وضعیت بحرانی خارج گردید. به نحوی که در این ۳ سال افزایش قیمت در بازار غیر رسمی ارز حدود ۱۰۸ درصد بود که به مراتب پایین تر از ۴۵۷ درصد سه سال پایانی دولت دوازدهم است.

وزیر اقتصاد با اشاره به وضعیت متغیرهای بخش حقیقی اقتصاد در دهه ۹۰ تصریح کرد: در بخش واقعی اقتصاد، یعنی متغیرهایی نظیر رشد اقتصادی، تشکیل سرمایه، اشتغال نیز عملکرد ۸ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مقابل چشم کارشناسان و آحاد جامعه است. در کل آن ۸ سال، میانگین رشد اقتصادی ارقامی نزدیک به صفر بود و حتی میانگین رشد اقتصادی در ۳ سال پایانی دولت دوازدهم با نفت ۲.۵- درصد و بدون نفت حدود ۱ درصد بود.

خاندوزی گفت: زمانی در کشور عنوان می شد که مردم به خادم نیاز ندارند و مردم مدیر می خواهند! اما آن نگاه در پشت درهای بسته تصمیماتی را اتخاذ می کرد که موجب شد شد دهه ۹۰ در اقتصاد ایران به دهه افول بسیاری از شاخص های مهم اقتصادی تبدیل شود. به نحوی که در حوزه سرمایه گذاری، نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد و درجا هم نزد، بلکه سرمایه گذاری در کشور ۴۷ درصد کاهش یافت. شاخص های رشد و تورم دچار سخت جانی شده بودند به این معنا که نه رشد اقتصادی به راحتی افزایش می یافت و نه تورم به راحتی کاهش می یافت. یعنی اقتصاد ایران در دام و تله رشد پایین و سرمایه گذاری صفر و منفی گرفتار شده بود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: دولت سیزدهم تلاش کرد این روند را تغییر داده و بنیان های رشد درازمدت اقتصاد کشور را تقویت کند که موجب شد اقتصاد کشور از تله رشد پایین و سرمایه گذاری منفی خارج شود.

به گونه ای که رشد اقتصادی که در سالهای ۹۷ تا پایان ۹۹ با نفت میانگین ۲۰- درصد و بدون نفت +۱.۱ درصد بود، در سه سال دولت سیزدهم با نفت ۵.۵+ درصد و بدون نفت ۴.۷+ شد. نرخ سرمایه گذاری نیز از میانگین ۱۳.۷- در سالهای ۹۷ تاپایان ۹۹ به ۳.۸+ در سه سال دولت سیزدهم بهبود یافت.

وی گفت: دولت گذشته الگویی جز پاس دادن چالش ها به اینده و موکول کردن حل مسائل به مذاکرات خارجی نداشت.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به ناترازی هایی که کشور در دولت قبل در حوزه انرژی و برق با آن مواجه بود، گفت: در شرایطی دولت سیزدهم بر سرکار آمد که تامین آب و برق مردم نیز به برخی مسائل خارجی گره خورده بود و برق خانه ها ۸ ساعت در روز قطع می شد. اما در دولت سیزدهم با ایجاد ۷ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی، ناترازی برق در کشور به ۸ هزار مگاوات کاهش یافت. و ناترازی های انرژی که میراث‌دهه ۹۰ است، در دولت سیزدهم با سرعت خوبی رو به کاهش رفت.

وی با انتقاد از شیوه مقایسه آمارهای اقتصادی در ایام انتخابات ادامه داد: متاسفانه برخی چهره‌های سیاسی و مدیران دولت وقت در بازه زمانی انتخابات صرفاً به مقاطع خاصی از اقتصاد ایران اشاره می‌کنند و در تلاش هستند با عکس یادگاری فرضاً با ارقام مثبت سال ۱۳۹۵، که البته در مورد آن سال نیز نکات مهمی وجود دارد، کل عملکرد ۸ ساله و نوسانات شدید سال‌های پایانی دهه ۹۰ را به دست فراموشی بسپارند. این شیوه از بیان مسائل شاید در ایام انتخابات کارساز باشد، اما نگران‌کننده است که رئیس دولت وقت و یا برخی چهره‌های دیگر به این باور رسیده باشند که تصمیمات غلط و هزینه‌هایی که بر اقتصاد ایران تحمیل کردند، مسیر درستی بوده است!

افت ۲۱ درصدی ارزش دلاری بورس در دولت روحانی

وزیر اقتصاد با اشاره به اظهارات حسن روحانی که گفته است در دولت او ارزش دلاری بورس طی ۸ سال رشد ۸.۵ درصدی و در سه سال دولت سیزدهم ریزش ۴۶ درصدی داشته، گفت: اولا خیلی عجیب است که دولتیان کوره پول‌سوزی بورس ۱۳۹۹ رویشان میشود در باره بورس کلمه‌ای حرف بزنند. ثانیا این ادعا درست نیست؛ با بررسی آمار ها طی ۳ سال یعنی از تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ که ایشان در انتخابات پیروز تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ که ایشان به شهادت رسیدند ارزش دلاری بازار بورس از ۲۷۶ میلیارد دلار به ۲۱۰ میلیارد دلار رسید یعنی یک افت ۲۴ درصدی و مشخص نیست عدد ۴۶ درصدی ریزش چه گونه محاسبه شده است؟ این افت برای فاصله روز انتخاب آقای روحانی تا خرداد ۹۷ یعنی ۵سال افول حدود ۵۰ درصدی است و حتی برای ۳سال نخست دولت روحانی نیز ۲۱درصد افت را نشان می‌دهد.

صادرات بنزین ناشی از متوقف شدن چرخ اقتصاد و زندگی مردم بود؛ نه تدبیر دولت وقت

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ادعای روحانی درباره صادرات بنزین در دولت دوازدهم نیز گفت: دولت دوازدهم بدلیل ناتوانی در کنترل کرونا، چرخ اقتصاد و زندگی مردم را متوقف کرد و با ایجاد ممنوعیت در ترددهای بین شهری عملا زمینه مصرف بنزین را کاهش داد. یعنی بدون هیچ تدبیر قیمتی و غیرقیمتی برای کاهش مصرف بنزین و صرفا بدلیل شیوع کرونا و ایجاد ممنوعیت در ترددها، با افت شدید مصرف بنزین مواجه و شرایط برای صادرات مازاد بنزین فراهم شد.

وی ادامه داد: شاهد این ادعا این است که با اغاز دولت سیزدهم و واکسیناسیون گسترده و مهار کرونا، و به حرکت درامدن چرخ اقتصاد و عادی شدن زندگی مردم و رفع محدودیت های تردد، به یکباره شاهد افزایش مصرف بنزین از ۸۰ میلیون لیتر در روز به ۱۰۰ و سپس ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بودیم.

خاندوزی ضمن اشاره به آخرین گزارش بانک جهانی پیرامون وضعیت فقر گفت: من مدعی نیستم که طی ۳ سال دولت سیزدهم توانستیم تمام سال‌های سیاه و تاریک دهه ۹۰ را جبران کنیم، اما مردم طی این ۳۳ ماه مشاهده کردند که دولتی سرکار آمده بود که اراده جدی داشت تا مشکلات مردم و کشور را حل کند، نه اینکه دست روی دست بگذارد تا شاهد از بین رفتن جان و مال مردم باشد. برخی از اقدامات دولت سیزدهم در کنار نتایج بلندمدت، نتایج کوتاه‌مدت نیز داشته و برخی دیگر مانند اصلاحات مالیاتی، انضباط بخشی مالی و... ابزارهایی هستند که دولت‌های بعدی از آن بهره‌مند خواهند شد و نتایجش را طی سالهای اینده شاهد خواهیم بود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در خصوص نتایج کوتاه‌مدت بد نیست به تازه ترین گزارش بانک جهانی اشاره کنم که در آن اعلام شده طی ۳ سال گذشته فقر در ایران کاهش یافته و از ارقام حدود ۲۹ درصد به ۲۲ درصد رسیده است و طی این مدت حدود ۶ میلیون ایرانی از وضعیت زیر خط فقر خارج شده‌اند.

خاندوزی گفت: دولت سیزدهم تلاش کرد اقتصاد کشور را به ریل توسعه و پیشرفت بازگرداند و اکنون امار مراجع رسمی موید آن است که اقتصاد از بن بست دهه ۹۰ خارج و به ریل توسعه و پیشرفت بازگشته است. حتماً این مسیر باید استمرار پیدا کند و اصلاً نباید به آمار و بهبودهای فعلی دل خوش کنیم، اما انکار دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم از سوی کسانی که با تصمیمات و بی تصمیمی بیشترین اسیب را به کشور و اقتصاد مردم وارد کردند، پذیرفتنی نیست. ترس مردم بیشتر از تکرار خاطره تلخ بی‌دولتی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ است.

کد خبر: ۲۹۴٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha