۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
صادرات گاز روسیه به اروپا افزایش یافت

صادرات گاز روسیه به اروپا افزایش یافت

صادرات گاز روسیه به اروپا در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریبا ۲۳ درصد افزایش یافت و از رکورد پایین سال گذشته که پایین‌ترین حد از دوران شوروی بود، بهبود یافت.

به گزارش بازار، محاسبات رویترز نشان داد صادرات گازپروم به اروپا در ژوئن نسبت به ماه مه، ۸.۶ درصد کاهش داشت که به دلیل تعمیرات برنامه ریزی شده در خط لوله زیردریایی ترک استریم از ۶ تا ۹ ژوئن بود.

این محاسبات که بر پایه داده‌های گروه انتقال گاز اروپایی Entsog و گزارش‌های روزانه گازپروم درباره ترانزیت گاز از طریق اورکیان بوده است، نشان داد میانگین صادرات روزانه گاز از طریق خط لوله در ژوئن به ۸۱.۸ میلیون متر مکعب در مقایسه با ۸۹.۵ میلیون متر مکعب در ماه مه رسید اما بالاتر از ۶۶.۸ میلیون متر مکعب در ژوئن سل ۲۰۲۳ بود.

صادرات گاز طبیعی گازپروم به اروپا، امسال مجموعا به حدود ۱۵.۵ میلیارد متر مکعب بالغ شده است. اروپا، زمانی بازار صادراتی اصلی روسیه بود اما اکنون در نتیجه واکنش سیاسی به جنگ اوکراین، گاز بسیار کمتری از روسیه دریافت می‌کند. به جای آن، گازپروم فروش گاز به چین را افزایش داده که واردات گاز از روسیه از طریق خط لوله را در سال میلادی گذشته، به ۲۲.۷ میلیارد متر مکعب رساند که حدود ۱.۵ برابر بیشتر از ۱۵.۴ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۲ بود.

گازپروم آمار ماهانه خود را از ابتدای سال ۲۰۲۳ منتشر نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه در سال ۲۰۲۲، مجموعا ۶۳.۸ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا از مسیرهای مختلف عرضه کرد. این حجم در سال میلادی گذشته، افت بیشتری پیدا کرد و با سقوط ۵۵.۶ درصدی، به ۲۸.۳ میلیارد متر مکعب رسید. صادرات سالانه گاز روسیه به این منطقه در اوج خود در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، به ۱۷۵ میلیارد متر مکعب و ۱۸۰ میلیارد متر مکعب رسیده بود.

کد خبر: ۲۹۳٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha