۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
چگونه طلا در شش ماه اخیر  از اکثر دارایی جهان بهتر عمل کرد؟
وضعیت طلا در شش ماهه آتی چگونه خواهد بود

چگونه طلا در شش ماه اخیر از اکثر دارایی جهان بهتر عمل کرد؟

طلا نیمه سال جاری با عملکرد بهتر از اکثر طبقات دارایی های اصلی به پایان رساند که ناشی از ۲۲ سطح بسته شدن رکورد جدید برای قراردادهای آتی بود و آخرین آن در ۲۰ می بود که ۲۴۳۸.۵ دلار در هر اونس ثبت کرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طلا نیمه سال جاری را با عملکرد بهتر از اکثر طبقات دارایی های اصلی به پایان رساند که ناشی از ۲۲ سطح بسته شدن رکورد جدید برای قراردادهای آتی بود و آخرین آن در ۲۰ می بود که ۲۴۳۸.۵ دلار در هر اونس ثبت کرد.

طبق آنچه شورای جهانی طلا اعلام کرده، طلا تاکنون از ادغام دارایی‌های بانک‌های مرکزی، جریان سرمایه‌گذاری آسیایی و تقاضای انعطاف‌پذیر مصرف‌کننده سود برده است، که همزمان با فضای جهانی از عدم اطمینان ژئوپلیتیکی سود سهامدارانش را تضمین کرده است.

طلا از ابتدای سال میلادی تاکنون بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته است و با وجود شرایط نرخ بهره بالا در سراسر جهان، در بیشتر سه ماهه دوم سال بالای ۲۳۰۰ دلار در هر اونس معامله شد.

طلا یکی از دارایی های با بهترین عملکرد برای سال ۲۰۲۴ (تا نیمه اول) است.

طبق آنچه شورای جهانی طلا اعلام کرده، طلا تاکنون از ادغام دارایی‌های بانک‌های مرکزی، جریان سرمایه‌گذاری آسیایی و تقاضای انعطاف‌پذیر مصرف‌کننده سود برده است، که همزمان با فضای جهانی از عدم اطمینان ژئوپلیتیکی سود سهامدارانش را تضمین کرده است

طلا در بسیاری از ارزهای اصلی دیگر بازدهی دو رقمی به دست آورده است، به طوری که اونس طلا از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون ۱۵.۹ درصد به یورو، ۲۷.۸ درصد در ین، ۱۳ درصد در استرلینگ، ۱۶.۱ درصد به دلار کانادا و ۱۹.۹ درصد به فرانک سوئیس اضافه کرده است.

قیمت امروز طلا به طور کلی منعکس کننده اجماع انتظارات برای نیمه دوم سال است، اما تقاضا برای فلز زرد از سه منبع اصلی نرخ بهره، ریسک رکود، و ژئوپلیتیک خوراک و انگیزه گرفته است.

طلا از ابتدای سال میلادی تاکنون بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته است و با وجود شرایط نرخ بهره بالا در سراسر جهان، در بیشتر سه ماهه دوم سال بالای ۲۳۰۰ دلار در هر اونس معامله شد

چگونه طلا در شش ماه اخیر  از اکثر دارایی جهان بهتر عمل کرد؟

برخلاف استراتژی خرید روی کاهش، دارایی‌های تحت مدیریت در ETF های طلای هند و چین رشد کردند و رشد اوایل سه ماهه دوم طلا با حجم معاملات آتی بالاتر در شانگهای همزمان شد

نرخ بهره و ریسک های رکود

از زمان کاهش ECB در ماه مه، صندوق های ETF طلای اروپا شاهد جریان های ورودی بوده اند و حرکت مشابهی توسط فدرال رزرو حمایت بیشتری را فراهم کرده و می کند

تقاضای بانک های مرکزی محرک اصلی عملکرد طلا در سال‌های اخیر بوده است که حداقل ۱۰ درصد در رشد طلا در سال ۲۰۲۳ و حدود ۵ درصد در نیمه اول سال جاری نقش داشته است.

اگرچه احتمال رکود اقتصادی در کوتاه مدت کم است، اما اقتصاد جهانی با ظرفیت کامل کار نمی کند و با توجه به اینکه تورم از هدف خود فراتر رفته است، بانک های مرکزی هنوز آمادگی کاهش نرخ بهره را ندارند.

سهام ایالات متحده عملکرد بازارهای مالی را در سطح جهانی رهبری می کند و اگرچه نوسانات به پایین ترین سطح خود در ۳۰ سال گذشته نزدیک شده است، از نظر تاریخی، رابطه قوی بین تولید و سود شرکت ها وجود دارد و در حال حاضر تولید نشانه هایی از کند شدن را نشان می دهد.

اگر تقاضای بانک مرکزی به میزان قابل توجهی کاهش یابد، نرخ های بهره برای مدت طولانی تری بالا بماند و تمایل سرمایه گذاران آسیایی نوسان داشته باشد، طلا در نیمه دوم کاهش می یابد

برخلاف استراتژی خرید روی کاهش، دارایی‌های تحت مدیریت در ETF های طلای هند و چین رشد کردند و رشد اوایل سه ماهه دوم طلا با حجم معاملات آتی بالاتر در شانگهای همزمان شد.

همچنین طلا به ژئوپلیتیک واکنش نشان می دهد و به ازای هر ۱۰۰ امتیاز ۲.۵ درصد به شاخص ریسک ژئوپلیتیکی افزایش می یابد. شاخص ریسک ژئوپلیتیکی با آغاز جنگ روسیه در مارس ۲۰۲۲ (۳۱۸.۹۵ امتیاز) افزایش یافت، قبل از اینکه با شروع جنگ در غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (معادل ۱۹۷.۹۷ امتیاز) به روند صعودی خود بازگشت و بعید است که این خطرات به این زودی ها کاهش یابد.

با این حال اگر تقاضای بانک مرکزی به میزان قابل توجهی کاهش یابد، نرخ های بهره برای مدت طولانی تری بالا بماند و تمایل سرمایه گذاران آسیایی نوسان داشته باشد، طلا در نیمه دوم کاهش می یابد.

کد خبر: ۲۹۳٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha