۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴
هدف‌گذاری کاهش ۲۰ درصدی قاچاق کالا و ارز در سال جاری

هدف‌گذاری کاهش ۲۰ درصدی قاچاق کالا و ارز در سال جاری

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاهش ۲۰ درصدی قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۳ از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هدف‌گذاری و ابلاغ شده است.

مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاهش ۲۰ درصدی قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۳ از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هدف‌گذاری و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی قاچاق کالا در بخش کشاورزی را به معنای هدر رفت منابع مالی دولت در قالب یارانه‌ها دانست و اظهار کرد: ورود و یا خروج غیررسمی کالا به تولیدکننده داخلی آسیب می‌زند ضمن آنکه مصرف کنندگان نیز ممکن است دچار مشکل شوند، زیرا کالاهای کشاورزی که به کشور قاچاق می‌شوند استانداردهای لازم بهداشتی و امنیتی را ندارند و ممکن است همراه با آن، بیماری‌های گیاهی و آفات وارد کشور شود.

امرالهی با بیان اینکه عمده علت قاچاق کالا به دلیل اختلاف قیمت ارزی است، تصریح کرد: کالاهایی که در کشور با برخورداری از یارانه دولتی برای رفاه حال مردم، ارزان تولید می‌شود، بیشتر در معرض قاچاق هستند.

وی به صفر رساندن قاچاق روغن از کشور را از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و گفت: با اجرای برنامه اصلاح نظام کارآمد سازی یارانه‌ها در دولت سیزدهم، قاچاق روغن در سال ۱۴۰۱ صفر شد.

دبیر ستاد پایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم، قاچاق روغن به برخی از کشورهای همسایه به دلیل پایین بودن قیمت که ناشی از یارانه‌دار بودن آن بود، زیاد صورت می‌گرفت، اما در این دولت با انجام کار کارشناسی، برنامه اصلاح نظام کارآمد سازی یارانه‌ها برای این موضوع آماده و اجرا شد که نتایج موفقیت‌آمیزی داشت.

وی اذعان کرد: اطلاق قاچاق کالا مشمول کالاهایی است که به صورت غیررسمی وارد و یا از کشور خارج می‌شود ضمن آنکه عدم ثبت کالاهای تجار و بازرگانان در سامانه‌های جامع تجارت و سامانه جامع انبارها طبق تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون مبارزه با کالا و ارز نیز مصداق قاچاق دارند و برای آن پرونده تشکیل می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: طبق تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون مبارزه با کالا و ارز، خرید و فروش، حمل و نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می‌گیرد به صورت تجاری مانند فرآورده‌های دارویی و نفتی و خارج از ضوابط دولت، تخلف محسوب می‌شود و همچنین عدم ثبت ورود و خروج کالاها در سامانه‌های جامع تجارت و سامانه جامع انبارها مصداق و حکم قاچاق دارد.

وی گفت: برخی از تجار و تولیدکنندگان در مورد ثبت کالاهای خود در این سامانه‌ها اقدام نمی‌کنند و بازرسان با کشف این کالاها، برای این افراد پرونده تشکیل می‌دهند.

امرالهی تاکید کرد: تجار و تولیدکنندگان موظفند کالاهای خود مانند روغن و شکر را در سامانه‌های جامع تجارت و سامانه جامع انبارها که راه‌اندازی کرده‌ایم، ثبت کنند.

وی در مورد آرد یارانه‌دار نیز گفت: گاهی دیده می‌شود آرد یارانه‌دار که باید در نانوایی‌ها پخت شود و به دست مصرف کننده نهایی برسد، وارد واحدهای صنعتی یا قنادی‌ها در کشورمان می‌شود که بر اساس تبصره (۴) ماده (۸) قانون مبارزه با کالا و ارز، مصداق قاچاق دارد.

امرالهی افزود: ما از دولت درخواست کردیم که آرد یارانه‌ای را مشمول تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون مبارزه با کالا و ارز کند تا جلوی برون‌رفت خارج از شبکه این محصول هم به دلیل اختلاف زیاد قیمتی گرفته شود.

وی درباره جلوگیری از خروج دام زنده اظهار کرد: برای جلوگیری از قاچاق دام زنده باید در حوزه هویت‌گذاری و شناسنامه‌دار کردن دام‌ها اقدام شود که اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.

امرالهی با بیان اینکه بازرسان وزارت جهاد کشاورزی با همکاری تمام حوزه‌ها و معاونت‌های وزارتخانه در سراسر کشور، کار نظارت بر کالاهای کشاورزی را انجام می‌دهند، اظهار کرد: در مورد خروج غیررسمی کالاهای کشاورزی از مرزها، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مربوطه فعال هستند و با ما همکاری می‌کنند.

وی در همین حال ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند، جلوی قاچاق کالاهای کشاورزی گرفته شود.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha