۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
افزایش تجارت خارجی در سه ماهه نخست امسال

افزایش تجارت خارجی در سه ماهه نخست امسال

ارزش تجارت خارجی کشور با احتساب تجارت نفت، در سه ماهه نخست امسال به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش بازار، رئیس کل گمرک ایران گفت: ارزش تجارت خارجی کشور با احتساب تجارت نفت، در سه ماهه نخست امسال به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسید که سهم مجموع مبادلات تجاری غیر نفتی ۲۷/۸ میلیارد دلار و سهم صادرات نفت بیش از ۱۲ میلیارد دلار بوده است.

محمد رضوانی فر درباره صادرات غیر نفتی کشور در سه ماهه نخست امسال افزود: ارزش صادرات (غیرنفتی) کشور با ۷/۶ درصد افزایش به ۱۳/۵ میلیارد دلار رسید است. از نظر وزنی، صادرات کشور به بیش از ۳۸ میلیون تن رسیده که افزایش ۵/۶۲ (پنج و شصت و دو دهم) درصدی را در مقایسه با بهار پارسال، نشان می‌دهد.
رضوانی فر در ادامه افزود: صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت حدود ۹ درصد افزایش در ارزش را به ثبت رسانده و به حدود ۱۵/۶ میلیون تن به ارزش ۶/۲ میلیارد دلار رسیده است.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۵۱ دلار به ۳۵۷ دلار افزایش پیدا کرده که رشد حدود ۲ درصدی را نشان می‌دهد.
به گفته رئیس کل گمرک، واردات کشور در این مدت به ۱۴/۳ میلیارد دلار رسیده که افزایش حدود ۱/۴ درصدی را به ثبت رسانده است. وزن این واردات حدود ۹/۴ میلیون تن بوده که ۷/۸ درصد افزایش وزنی داشته است. ۴۷۶ میلیون دلار از این واردات، شمش طلا بوده است که وزن آن ۶/۶ تن بوده که ۳ درصد ارزش واردات در سه ماهه امسال بوده است.

۶/۵ میلیلون تن از واردات به ارزش حدود ۴/۶ میلیارد دلار، مربوط به واردات ۲۵ قلم کالای اساسی بوده است که افزایش ۱۷ درصدی در وزن و ۸ درصدی در ارزش را به خود اختصاص داده است. ۳۲ درصد ارزش کل واردات کشور، مربوط به ۲۵ قلم کالای اساسی بوده است.
رضوانی فر افزود: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی از هزار و ۶۲۲ دلار به هزار و ۵۲۶ رسیده که ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تراز تجاری کشور بدون نفت، حدود ۰/۸ (هشت دهم) میلیارد دلار، منفی است، اما با احتساب تجارت نفت، ۱۱/۴ میلیارد دلار، تراز تجاری کشور مثبت است.

به گفته رئیس کل گمرک، بزرگترین مقاصد صادراتی کشور؛ چین با ۳/۵۶ میلیارد دلار، عراق با ۳ میلیارد دلار، امارات با ۱/۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۱/۳۴ میلیارد دلار، افغانستان با ۵۲۴ میلیون دلار، پاکستان با حدود ۵۱۴ و هند با ۴۴۳ میلیون دلار، هفت مقصد اصلی صادراتی کشور هستند.

امارات با ۴/۵ میلیارد دلار، چین با ۳/۹ میلیارد دلار، ترکیه ۱/۸ میلیارد دلار، آلمان با ۴۹۲ میلیون دلار، هند با ۴۲۸ میلیون دلار، روسیه با ۳۰۹ میلیون دلار و هلند با ۲۷۳ میلیون دلار، هفت مبدأ اصلی واردات کشور بوده اند.
این هفت کشور در مجموع از نظر وزنی حدود ۷۸ درصد و از نظر ارزشی ۸۲ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

در همین مدت ترانزیت کشور با افزایش ۵۵ درصدی به ۵/۵ میلیون تن رسیده است. بزرگترین گمرکات مبدأ ترانزیت خارجی کشور در مدت زمان مورد بررسی، به ترتیب گمرک «پرویزخان» با ۶‏‏‏‏‏‏/۱ میلیون تن، «منطقه ویژه شهیدرجایی» با ۴‏‏‏‏‏‏/۱ میلیون تن و «باشماق» با ۷۰۱ هزار تن بوده اند.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha