۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
صادرات زعفران ایران به ۳۷ کشور دنیا

صادرات زعفران ایران به ۳۷ کشور دنیا

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد گفت: در دو ماه نخست امسال بیش از ۲۵ تن زعفران به ارزش ۲۲ میلیون دلار به ۳۷ کشور دنیا صادر شد.

به گزارش بازار، حسین زینلی مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت کشاورزی درباره اهمیت تولید و تکمیل حلقه‌های متعدد زنجیره ارزش گیاهان دارویی ارزآوری صادرات زعفران گفت: اکنون کشورهای چین، امارات متحده عربی، اسپانیا، افغانستان و ایتالیا در رتبه‌های اول تا پنجم صادرات زعفران قراردارد.

به گفته او، بیش از ۲۳۸ هزار کیلوگرم زعفران در سال ۱۴۰۲ در سطح کشور تولید و روانه بازارهای داخلی و بین‌المللی شد.

زینلی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ مجموع سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار بود که از این میزان ۱۲۵ هزار و ۱۵۶ هکتار بارور و ۲۲۱۱ هکتار غیربارور است و در این میان استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب رتبه اول و دوم را در هر دو معیار سطح زیر کشت و تولید زعفران را به خود اختصاص داده‌اند.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال گذشته، بیش از ۲۳۸ هزار کیلوگرم زعفران در سطح کشور تولید و روانه بازارهای داخلی و بین‌المللی شد.

او درخصوص اقدامات اساسی و راهبردی در حوزه زعفران، به اهمیت ارتقای عملکرد و حمایت از تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: آموزش و انتقال یافته‌های نوین و برنامه‌های متنوع ترویجی از راهکارهای مناسب و کاربردی برای افزایش عملکرد و همواره مورد تاکید این دفتر است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی گویای آن است که میانگین عملکرد تولید زعفران در سال ۱۴۰۲ در برخی از استان‌ها صرفا به دلیل سرمازدگی پایین بود و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بر آن است مناطقی که عملکرد پایین‌تر از میانگین ۵ کیلوگرم در هکتار دارند و برنامه دقیق و راهبردی برای ارتقای عملکرد را نداشته باشند، مورد حمایت قرار ندهند، چراکه تولید زعفران در آن مناطق غیراقتصادی خواهد بود.

به گفته او، این استان‌ها برای حمایت از سوی وزارتخانه، باید از شیوه‌های نوین برای تولید زعفران بهره گرفته و از نتایج تحقیقات و الگوهای ترویجی برای ارتقای عملکرد این محصول استفاده کنند.

زینلی با توجه به بارش‌های قابل توجه سه ماهه نخست سال در مناطق مختلف کشور پیش‌بینی کرد امسال عملکرد و میزان تولید زعفران در کشور روند افزایشی داشته باشد.

او افزود: در این راستا به تمامی تولید کنندگان، فعالان و تجار در حوزه بازار زعفران توصیه می‌شود محصولات تولیدی خود را روانه بازار کنند و از انبارداری آن جلوگیری کنند.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از تولید کنندگان و فعالان زنجیره‌های ارزش زعفران، به اهمیت توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی در کشور تاکید کرد.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha