۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
دولت سیزدهم قصد ساخت ۶ میلیون مسکن داشت| ۳ فرصت خانه دار شدن| ۵ دهک محروم از تسهیلات
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه در پاسخ به «بازار» :

دولت سیزدهم قصد ساخت ۶ میلیون مسکن داشت| ۳ فرصت خانه دار شدن| ۵ دهک محروم از تسهیلات

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سه فرصت برای خانه دار شدن وجود دارد و ۵ دهک به تسهیلات مسکن دسترسی ندارند گفت: دولت سیزدهم قصد داشت ۶ میلیون مسکن احداث کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: هادی عباسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی برای تولید و عرضه مسکن ۶ میلیون واحد مسکونی بود گفت: برای اینکه تعهدی ایجاد نشود این سیاست را مسکوت گذاشته و ۴ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی اطلاع رسانی شد. بنابراین با افق تولید و عرضه بیشتر مسکن دولت سیزدهم تلاش کرد تا نیاز متقاضیان به مسکن بی پاسخ نماند.

او در ادامه به عدم همکاری بانک ها به خصوص بانک های خصوصی در پرداخت تسهیلات مسکن ملی اشاره کرد و گفت: بانک‌های خصوصی باید مسئولیت بیشتری در بخش مسکن متقبل شوند و سازمان امور مالیاتی باید در خصوص بانک‌هایی که در بخش مسکن همکاری مناسبی ندارند برخورد لازم را انجام بدهد.

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال آیا محقق شد و اگر نشد می توان پاسخی برای آن داد؟ گفت: دولت سیزدهم در بخش مسکن، مسئولانه وارد شد بطوریکه در حال حاضر بالغ بر دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فرایند ساخت و بیش از ۵۰۰ هزار واحد تکمیل شده است.

در فاصله سال ۱۳۹۲ و طی سه سال بعد از آن افزایش قیمت مسکن در کشور رخ نداد چرا که در دولت نهم و دهم با تولید مسکن و اجرای طرح مسکن مهر بخش عمده‌ای از نیاز مردم به مسکن پاسخ داده شد و همین دلیل سبب عدم افزایش قیمت طی آن سال‌ها بود

وی با بیان اینکه سیاست دولت گذشته بر متوقف ساختن ساخت مسکن در کشور بود ادامه داد: در فاصله سال ۱۳۹۲ و طی سه سال بعد از آن افزایش قیمت مسکن در کشور رخ نداد چرا که در دولت نهم و دهم با تولید مسکن و اجرای طرح مسکن مهر بخش عمده‌ای از نیاز مردم به مسکن پاسخ داده شد و همین دلیل سبب عدم افزایش قیمت طی آن سال‌ها بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروسه تولید مسکن پروسه زمان‌بری است و تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در این حوزه مشارکت فعال داشته باشند تاکید کرد: سیاست‌های افزایش عرضه زمین، پیگیری ارایه تسهیلات بانکی و دیگر سیاست‌های اتخاذ شده در دولت سیزدهم چرخه تولید مسکن را به حرکت واداشت که امیدواریم در دولت بعدی نیز این سیاست‌ها تداوم داشته باشد.

عباسی اصل ادامه داد: دولت سیزدهم در رابطه با بخش مسکن ۳ فرصت را در نظر گرفت. فرصت نخست، تامین زمین بود که خوشبختانه در این بخش خوب عمل شد تا قیمت تمام شده کاهش یابد. در این حوزه اقدامات مهمی انجام شد و هم‌اکنون شاهد جهش در تامین زمین در محدوه شهرها، شهرک‌ها و سواحل جنوبی هستیم.

فرصت دسترسی به تسهیلات مسکن فرصت دومی است که در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت. بیش از ۳۵۰ همت تسهیلات بانکی توسط بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص یافت اما نکته ای که وجود دارد ۵ دهک نخست جامعه دسترسی به تسهیلات مسکن ندارند

وی ادامه داد: فرصت دسترسی به تسهیلات مسکن فرصت دومی است که در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت. بیش از ۳۵۰ همت تسهیلات بانکی توسط بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص یافت که باید تقویت شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که ۵ دهک نخست جامعه دسترسی به تسهیلات مسکن ندارند.

عباسی‌اصل گفت: فرصت سوم را باید اینطور عنوان کردکه اگر مردم با آورده خود اقدام به ساخت مسکن کنند ارزش افزوده در جیب خودشان می رود. در این بخش تلاش شد تا قیمت تمام شده با تامین زمین توسط دولت کاهش یابد.

وی افزود: تخصیص تسهیلات کم‌بهره برای دهک‌های یک تا ۴ را که توان مالی مناسبی ندارند از تمهیدات دولت سیزدهم است بطوریکه نرخ سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل مسکن مهر در دولت سیزدهم حاطر نشان کرد: بیش از ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده و تحویل داده شد و ۱۱۰ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده است که بدون پرونده‌های دارای تعارض تا پایان دولت تکمیل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه چنانچه مسائل بانکی و پرداخت تسهیلات مسکن حل شود می‌توان به تامین مسکن در کشور پاسخ مناسب داد تاکید کرد: افزایش ۱۰۰ همتی سرمایه بانک مسکن در دست پیگیری است تا بتوان نرخ سود را کاهش داد بنابراین با متعهد کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات می‌توان در تکمیل واحدها سرعت عمل بیشتری داشت.

عرضه زمین در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم صفر بوده است. این در حالی است که دولت سیزدهم تلاش کرد تا با تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تامین زمین اقدام کند

عباسی‌اصل گفت: عرضه زمین در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم صفر بوده است. این در حالی است که دولت سیزدهم تلاش کرد تا با تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تامین زمین اقدام کند و در این دولت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شد که در مقایسه با تمامی دولت‌های قبلی عددی پیشتاز به شمار می‌رود.

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» در این مدت گذشته که به معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی منصوب شدید چه نمره ای به بخش مسکن می دهید؟ خاطر نشان کرد: اصولا عادت به دادن نمره ندارم. اما در شرایطی وزارتخانه را تحویل گرفتیم که برای تامین مسکن راه حلی وجود نداشت. هم اکنون برای مساله مسکن راه حل وجود دارد و راه حل آن نیز در داخل است.

وی با تاکید بر اینکه اگر تسهیلات بانکی وارد بخش مسکن شود، ٢ درصد از ٨ درصد رشد اقتصادی از بخش مسکن به دست می‌آید، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در بخش مسکن و ساختمان میزان اشتغالی است که در مسکن ایجاد می‌شود و باید توجه داشت که ایجاد اشتغال در بخش مسکن در پهنه کل کشور بوده و تنها به یک نقطه محدود نمی‌شود.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha