۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
تزریق پول در ریپو عامل تعدیل نرخ اوراق
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

تزریق پول در ریپو عامل تعدیل نرخ اوراق

یک کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه بانک مرکزی سیاست های انبساطی را برای تعدیل نرخ اوراق اجرا کرده است، گفت: این موضوع گامی در جهت حفظ جریان پول در بازار سهام است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: یک کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه بانک مرکزی سیاست های انبساطی را برای تعدیل نرخ اوراق اجرا کرده است، گفت: این موضوع گامی در جهت حفظ جریان پول در بازار سهام است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که بورس در کوتاه مدت نوسان مثبت داشته باشد.

محمد جواد صدیقی کارشناس بازار مالی با تاکید بر اینکه تزریق پول در ریپو عامل تعدیل نرخ اوراق است، گفت: در هفته‌های اخیر بانک مرکزی تزریق پول به بازار باز را افزایش داده است. این مسأله منجر به تعدیل نرخ اوراق شده و هم اکنون در محدوده ۳۰ درصد است.

او با تاکید بر اینکه اگر سیاست انبساطی بانک مرکزی ادامه داشته باشد نرخ سود درآمد ثابت ها تا ۲۸ درصد افت پیدا می کند، تصریح کرد: این مسأله می تواند مانع خروج پول از بورس شود. در واقع نرخ سود بالای اوراق و درآمد ثابت ها در محدوده تورم منجر شده بود سرمایه گذاران این سود بدون ریسک را ترجیح دهند. در حال حاضر تغییر سیاست بانک مرکزی برای تعدیل نرخ اوراق این فرصت را برای بازار سهام ایجاد کرده که بتواند بازدهی عقب مانده خود را جبران کند.

این کارشناس بازار مالی با تاکید بر اینکه روند بازار سهام تنها به نرخ بهره وابسته نیست و عواملی مانند قیمت‌گذاری دستوری در سرمایه‌گذاری و بازدهی بازار سهام موثر است، تصریح کرد: جریان پول در هفته‌های گذشته در مسیر خروج از پول بود. اما در حال حاضر در بازار سهام تثبیت شده است.

صدیقی با تاکید بر اینکه تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز به معنای ورود پول جدید نیست، تصریح کرد: این پول تاکنون در بانک‌ها سپرده بوده تا در موقع نیاز وارد بازار شود. به همین دلیل اثر تورمی در اقتصاد ندارد.

او با تاکید بر اینکه بانک مرکزی تا پایان سال کنترل نقدینگی را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: بر مبنای این هدف‌گذاری نقدینگی نباید بیشتر از ۲۵ درصد افزایش یابد. به همین دلیل انتشار اوراقی که در بودجه پیش‌بینی شده در بازار عرضه خواهند شد اما بانک مرکزی برای خرید آن اقدام نمی کند. از این رو بخشی از این اوراق در بازار سرمایه معامله خواهد شد.

صدیقی درباره عواملی که روی جریان پول تاثیر می‌گذارد افزود: از طرف دیگر نرخ تورم در کشور هنوز بالاست. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار بدون ریسک را ترجیح می‌دهند. بنابراین در کنار کاهش نرخ بهره، عوامل بنیادی بازار سهام باید اصلاح شوند تا رشد بورس ادامه دار شود.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha