۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
نامه ممنوعیت صادرات روغن نباتی باطل شد
دیوان عدالت اداری:

نامه ممنوعیت صادرات روغن نباتی باطل شد

دیوان عدالت اداری اعلام کرد: صادرات انواع روغن خوراکی بدون قید زمانی و بدون وجود دستورالعمل مصوب رئیس جمهور ممنوع اعلام شده، لذا نامه، وزیر صمت خارج از حدود و اختیار بوده و از تاریخ صدور ابطال می شود.

به گزارش بازار، در پی اعتراض فردی به دیوان عدالت اداری، درباره ممنوعیت صادرات روغن نباتی، دیوان به نفع وی رای صادر کرد و صادرات این محصول آزاد شد؛ اما به فاصله یک هفته وزارت صمت در نامه به گمرک واردات این محصول را دوباره ممنوع اعلام کرد.

در این نامه آمده بود:«با توجه به اینکه واردات انواع روغن های خام مشمول ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی بوده و تابع قیمت گذاری عرضه در شبکه توزیع است، از صادرات انواع روغن خوراکی ممانعت به عمل آورید.»

حال روابط عمومی دیوان عدالت اداری در واکنش به خبر «صادرات روغن نباتی یک هفته‌ای ممنوع شد» توضیحی در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد و نامه وزیر صمت درباره ممنوعیت صادرات روغن نباتی را باطل اعلام کرد.

مشروح این نامه به شرح زیر است.

جهت تنویر افکار عمومی در خصوص رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال نامه شماره ۰۶/۱۱۹۱۵۲ مورخ ۱۳۹۷/۵/۸ وزارت صمت به اطلاع می‌رساند؛

بدوا نامه ذکر شده در خبر درج شده از سوی آن خبرگزاری در راستا اجرای رای هیات عمومی دویان عدالت اداری است که در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ صادر گردیده است.

در رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری آمده است؛ مطابق بند (الف) ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور جلوگیری از صادرات هرگونه کالا به منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است.

هر چند بر اساس بند ۴ مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در تاریخ ۱۳۹۷/۵/۲۵ که تا پایان سال ۱۳۹۸ اعتبار داشته، جلوگیری از صادرات برای محدوده معین زمانی و بر اساس دستورالعمل مصوب رئیس جمهور امکان پذیر است.

با توجه به اینکه بر مبنای نامه مورد شکایت صادرات انواع روغن خوراکی بدون قید زمانی و بدون وجود دستورالعمل مصوب رئیس جمهور ممنوع اعلام شده، لذا نامه فوق‌الذکر وزیر صمت خارج از حدود و اختیار بوده و از تاریخ صدور (تصویب) ابطال می‌گردد.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha