۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
گواهی صرفه‌جویی‌انرژی، فرصتی جدید برای کاهش ناترازی انرژی کشور
مدیرعامل بورس انرژی ایران :

گواهی صرفه‌جویی‌انرژی، فرصتی جدید برای کاهش ناترازی انرژی کشور

آیین رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز" در  برگزاری شد.

بازار؛ گروه بورس: علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در ابتدای این مراسم، با اشاره به بند هفتم سیاست‌های کلان اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری افزود: این بند بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی با اعمال مجموعه‌ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر «شاخص شدت انرژی» کشور با اولویت دادن به افزایش بهره‌وری در تولید، انتقال و مصرف انرژی تاکید دارد.

علی نقوی با بیان اینکه بورس انرژی ایران به عنوان متولی بازار شفاف مبادله حامل‌های انرژی در کشور است، گفت: زیرساخت‌های فنی و اجرایی مورد نیاز جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست را فراهم است. از این رو رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران فرصت جدیدی را برای کاهش ناترازی انرژی کشور پیش روی سیاست‌گذاران و مردم قرار داده است.

وی با بیان اینکه ایجاد بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست با مصوبه شورای عالی انرژی در سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفت، افزود: با تاخیر بسیار دستورالعمل‌های اجرایی این بازار در مرداد ۱۴۰۰ به تصویب شورای عالی انرژی رسید. بورس انرژی ایران هم در راستای اجرای این مصوبات اقدام به طراحی گواهی صرفه جویی انرژی کرد. پس از موافقت کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با این ابزار به لحاظ شرعی، گواهی صرفه‌جویی انرژی به عنوان ابزار مالی جدید بازار سرمایه به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید. در پی آن مقررات لازم برای پذیرش، معاملات و تسویه آن به تصویت هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس رسید.

مدیرعامل بورس انرژی ایران، گواهی صرفه‌جویی انرژی را یک ابزار جدید مالی و یک اوراق بهادار دانست، تصریح کرد: حجم مشخصی از یک حامل انرژی صرفه‌جویی‌شده را نمایندگی می‌کند. این گواهی دو نوع دارد که یکی گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده و دیگری گواهی صرفه‌جویی تأمین مالی نام دارد. گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده مربوط به زمانی است. یک سرمایه‌گذار برای اجرای یک پروژه صرفه‌جویی اقدام کرده و صرفه‌جویی تحقق پیدا کرده است.

علی نقوی با تاکید بر اینکه به استناد ماده ۳ مصوبات مورخ اول آبان ماه ۱۴۰۲ شورای عالی انرژی کشور، وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلف به تحویل حامل انرژی صرفه‌جویی شده به خریداران گواهی صرفه‌جویی در بورس انرژی ایران شده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین به موجب این ماده، در زمان اوج مصرف، دارنده گواهی‌های صرفه‌جویی، به میزان گواهی خریداری شده، مشمول برنامه مدیریت مصرف وزارتخانه‌های نیرو و نفت نمی‌شود.

گواهی صرفه‌جویی گاز در ۲ نماد اوج و غیراوج
به گفته وی گواهی صرفه‌جویی گاز در ۲ نماد اوج و غیراوج منتشر شده است. دارندگان گواهی اوج‌بار، این امکان را دارند تا در نیمه دوم سال که پیک مصرف گاز در کشور است. با اعلام قبلی به شرکت ملی گاز ایران، از شمول مقررات قطعی گاز خارج شوند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران این ظرفیت‌های قانونی را همانند آنچه پیش از این در معاملات برق سبز در بورس انرژی ایران تجربه شده بود، دانست.

به عقیده وی به صنایع کمک می‌کند ضمن منتفع شدن از سایر مزایا، در ایام پیک مصرف به تولید محصولات خود ادامه داده است. از زیان تعطیلی‌های ناشی از برنامه‌های مدیریت مصرف جلوگیری می کنند.

نقوی تاکید کرد: قانون‌گذار با هدف توسعه و تعمیق بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کرده است. به همین دلیل مصرف برق و گاز از محل تحویل دارایی پایه گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha